TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716Keywords:
Teaching concepts, Youth identities, Virtual social, networks, YoungAbstract
This article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education.
Downloads
Metrics
References
ADAD, Shara Jane Holanda Costa. Juventudes e corpos na educação contemporânea. In: BOMFIM, Maria do Carmo Alves do; ADAD, Shara Jane Holanda Costa; NASCIMENTO, Adriana Loiola do (Org.). Educação, diversidades e políticas de inclusão: juventudes, cultura de paz e subjetividades. v. 2. Teresina: EDUFPI, 2014. p. 41-47.
ALVES, Rubem. Educação dos sentidos e mais... Campinas, São Paulo: Verus Editora, 2010.
BAUMAN, Zygmunt. 44 Cartas do Mundo Líquido Moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BORTOLAZZO, Sandro Faccin. Nascidos na era digital: outros sujeitos, outra geração. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO (ENDIPE), 16, 2012, Campinas. Anais... Campinas: Junqueira&Marin Editores, 2012. p. 2-13.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 14 de dezembro de 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
CANEVACCI, Massimo. A comunicação entre corpos e metrópoles. Revista signos do consumo, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8–20, abr. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v1i1p8-20. Acesso em: 20 fev. 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v1i1p8-20
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022. Acesso em: 12 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 44-52, dez. 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004. Acesso em: 12 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009. Acesso em: 18 dez. 2017 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353
GUATARRI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. São Paulo, Editora 34, 2010.
LUDWIG, Antonio Carlos Will. Métodos de pesquisa em educação. Revista temas em educação, João Pessoa, v. 23, n. 2, p. 204-233, jul./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/18881/12572 Acesso em: 12 maio 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social. teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
PAIS, José Machado. Jovens e Cidadania. Sociologia, problemas e práticas, Lisboa, v. 1, n. 49, p. 53-70, fev. 2005.
PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.
PRENSKY, Marc. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. Tradução Roberta de Moraes Jesus de Souza. On the Horizon, Oxford, v. 9. n. 5, p. 1-6, jan. 2001.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
ROCHA, Ruth. Quando a escola é de vidro. Rio de Janeiro: Salamandra, 1986.
TARDIVO, Cassiana. Os filhos do quarto. Sergipe: Colégio Americano Batista, 2016. Disponível em: http://colegioamericanobatista.com.br/2016/11/04/os-filhos-do-quarto/ Acesso em: 15 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.