TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716

Keywords:

Teaching concepts, Youth identities, Virtual social, networks, Young

Abstract

This article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Douglas Pereira da Costa, UNILOGOS

Mestre em Educação pela Logos University International (UNILOGOS)

References

ADAD, Shara Jane Holanda Costa. Juventudes e corpos na educação contemporânea. In: BOMFIM, Maria do Carmo Alves do; ADAD, Shara Jane Holanda Costa; NASCIMENTO, Adriana Loiola do (Org.). Educação, diversidades e políticas de inclusão: juventudes, cultura de paz e subjetividades. v. 2. Teresina: EDUFPI, 2014. p. 41-47.

ALVES, Rubem. Educação dos sentidos e mais... Campinas, São Paulo: Verus Editora, 2010.

BAUMAN, Zygmunt. 44 Cartas do Mundo Líquido Moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BORTOLAZZO, Sandro Faccin. Nascidos na era digital: outros sujeitos, outra geração. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO (ENDIPE), 16, 2012, Campinas. Anais... Campinas: Junqueira&Marin Editores, 2012. p. 2-13.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 14 de dezembro de 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

CANEVACCI, Massimo. A comunicação entre corpos e metrópoles. Revista signos do consumo, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8–20, abr. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v1i1p8-20. Acesso em: 20 fev. 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v1i1p8-20

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022. Acesso em: 12 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 44-52, dez. 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004. Acesso em: 12 out. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009. Acesso em: 18 dez. 2017 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353. Acesso em: 12 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

GUATARRI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. São Paulo, Editora 34, 2010.

LUDWIG, Antonio Carlos Will. Métodos de pesquisa em educação. Revista temas em educação, João Pessoa, v. 23, n. 2, p. 204-233, jul./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/18881/12572 Acesso em: 12 maio 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social. teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PAIS, José Machado. Jovens e Cidadania. Sociologia, problemas e práticas, Lisboa, v. 1, n. 49, p. 53-70, fev. 2005.

PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PRENSKY, Marc. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. Tradução Roberta de Moraes Jesus de Souza. On the Horizon, Oxford, v. 9. n. 5, p. 1-6, jan. 2001.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROCHA, Ruth. Quando a escola é de vidro. Rio de Janeiro: Salamandra, 1986.

TARDIVO, Cassiana. Os filhos do quarto. Sergipe: Colégio Americano Batista, 2016. Disponível em: http://colegioamericanobatista.com.br/2016/11/04/os-filhos-do-quarto/ Acesso em: 15 jun. 2017.

Published

2020-08-31

How to Cite

PEREIRA DA COSTA, Douglas. TEACHERS’ CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1314–1328, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies