ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1449-1458.id806Keywords:
Ethnography, Dialogic i, Field data, Ethnographic writingAbstract
The purpose of this paper is to reflect on the importance of ethnographic research, based on dialogical interaction, regarding the uniqueness, respect and richness of the encounter between researcher and interlocutor. We also discuss the challenge of going to the field and collecting data for the analysis of social phenomena. In methodological terms, this research has a qualitative character, of a basic and descriptive nature, based on the bibliographic procedure. We conclude by noting that, on the one hand, research must guard against interpretive pitfalls of common sense; on the other hand, under the dialogic dimension, it might be the possibility of building a more coherent, interactive and critical view of reality.
Downloads
Metrics
References
AMARAL, Leila. Maurice Leenhardt: antropologia e missão. In: TEIXEIRA, Fausto (Org.). Sociologia da religião. Petrópolis: Vozes, 2003.
BECKER, Howard S. Segredos e truques da pesquisa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2007.
BERGER, Peter; LUCKMAN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1990.
BERREMAN, Gerald. Etnografia e controle de impressões em uma aldeia do Himalaia. In: GUIMARÃES, Alba Zaluar (org.). Desvendando máscaras sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1980.
BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. A profissão do sociólogo. Petrópolis: Vozes, 2002.
EVANS-PRITCHARD, E. E. Bruxaria, oráculos e magia entre os Azande. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005 [1937].
GEERTZ, Clifford. Obras e vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 2002 [1988].
JARDIM, Juliana Gomes. O uso da etnografia na pesquisa em educação. In: XI CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2013, Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013. p. 1-10. Disponível em: < https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/10590_6107.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2020.
LABURTHE-TOLRA, Philippe; WARNIER, Jean-Pierre. Etnologia, Antropologia. Petrópolis: Vozes, 1997.
LOPES JÚNIOR, Orivaldo Pimentel. O espelho de procrusto: estudos religionistas, igrejas evangélicas e conhecimento científico. 2002. 310 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
NASCIMENTO FILHO, Luiz Gonzaga [Gonzaguinha]. Caminhos do coração. EMI Music Brasil, 1999. 1 CD. Faixa 10.
OLIVEIRA, Luís R. Cardoso de. Pesquisas em versus pesquisas com seres humanos. In: VICTORA, Ceres et al. (org.). Antropologia e ética: o debate atual no Brasil. Niterói: EdUFF, 2004.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. O trabalho do antropólogo. Brasília: Paralelo; São Paulo: Unesp, 1998.
SANJEK, Roger (ed.). Fieldnotes: the makings of anthropology. Itaca, London: Cornell University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.7591/9781501711954
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel e SILVEIRA, Denise Tolfo. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/52806>. Acesso em: 02 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.