EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p489-501.id561Keywords:
Qualitative research, Daily life, Bullying, TeachingAbstract
The article is an analysis of the scientific articles published by the IFMT Research Group on Humanities and Contemporary Society (GPHSC-IFMT), the cutoff between 2016 and 2017, and analyzed how the research conducted by the research group They are part of the proposition of multiple approaches of bullying in daily school life (CERTEAU, 1994 and MAFESOLI, 1995, 1998), through the theme of violation of Human Rights. Being a qualitative research of bibliographic review of the articles published by the Group. The results show the intersection of the multiplicity of perceptions of the subjects and the research object configuring the researcher corpus within the concept of transversality.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, Daniela. O Lugar do Feminino. Cuiabá/MT: EduUFMT/FAPEMAT, 2007.
AREND, Hannah. A Condição Humana. 10º ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
BAUER, Martim; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som – um manual prático. Editora Vozes: São Paulo, 2003.
BOGDAN, Robert. BIKLEN. Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília: DOU, 9.11.2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13185.htm>. Acesso em: 02 set. 2018.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
ELJACH, S. Violencia escolar en América Latina y el Caribe Superficie y fondo. República de Panamà: UNICEF, 2011.
FERNANDES, Raquel Martins. O Olhar, A Menina dos Olhos, Única e Total: compreensão fenomenológica do Programa Meninas dos Olhos de Deus e das dimensões da Exploração Sexual Comercial de Crianças e Adolescentes em interface com a educação. Orientador: Dr. Luiz Augusto Passos. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Cuiabá., 2012.
FERRAÇO, Carlos. Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005.
LEMOS, Anna. Uma visão psicopedagógica do bullying escolar. Rev. Psicopedagogia. 2007; 24(73): 6875
MAFFESOLI, Michel. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes e ofícios Editora, 1995.
MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Trad. Albert Christophe Migueis Stuckenbruck. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
MOTA, Raquel; SOUZA, Jair; OLIVEIRA, Paulo; NEIVA, Marcos; ALMEIDA, Rodney; FONSECA, Felicissimo (2017). Pesquisa qualitativa em Educação: estudos transdisciplinares do Grupo de Pesquisa Humanidades e Sociedade Contemporânea do IFMT (GPHSC-IFMT). INDAGATIO DIDACTICA. , v.9 (3), novembro 2017, p.79 - 98, 2017. Recuperado de http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/6056.
OLIVEIRA, Eliane. Imaginários de violências e conflitos na relação professor/aluno. (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unoeste, Cascavél, PR, Brasil, 2017.
OLIVEIRA, Inês B. Criação curricular, autoformação e formação continuada no cotidiano escolar. In.: Ferraço, Carlos Educardo (Org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005.
SILVA, Vanessa Costa Gonçalves. Violência escolar, bullying e violação de direitos humanos no cotidiano escolar. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino). Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2019.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.