EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p489-501.id561

Keywords:

Qualitative research, Daily life, Bullying, Teaching

Abstract

The article is an analysis of the scientific articles published by the IFMT Research Group on Humanities and Contemporary Society (GPHSC-IFMT), the cutoff between 2016 and 2017, and analyzed how the research conducted by the research group They are part of the proposition of multiple approaches of bullying in daily school life (CERTEAU, 1994 and MAFESOLI, 1995, 1998), through the theme of violation of Human Rights. Being a qualitative  research of bibliographic review of the articles published by the Group. The results show the intersection of the multiplicity of perceptions of the subjects and the research object configuring the researcher corpus within the concept of transversality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vanessa Costa Gonçalves Silva, IFMT

Mestra em Ensino (IFMT/UNIC) Pedagoga do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Raquel Martins Fernandes, UFPB

Pós Doutorado em Psicologia Social (UFPB) Professora do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Paulo Alves de Oliveira, IFMT

Mestre em Ensino (IFMT/UNIC) Técnico Administrativo do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

References

ANDRADE, Daniela. O Lugar do Feminino. Cuiabá/MT: EduUFMT/FAPEMAT, 2007.

AREND, Hannah. A Condição Humana. 10º ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

BAUER, Martim; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som – um manual prático. Editora Vozes: São Paulo, 2003.

BOGDAN, Robert. BIKLEN. Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília: DOU, 9.11.2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13185.htm>. Acesso em: 02 set. 2018.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

ELJACH, S. Violencia escolar en América Latina y el Caribe Superficie y fondo. República de Panamà: UNICEF, 2011.

FERNANDES, Raquel Martins. O Olhar, A Menina dos Olhos, Única e Total: compreensão fenomenológica do Programa Meninas dos Olhos de Deus e das dimensões da Exploração Sexual Comercial de Crianças e Adolescentes em interface com a educação. Orientador: Dr. Luiz Augusto Passos. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Cuiabá., 2012.

FERRAÇO, Carlos. Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005.

LEMOS, Anna. Uma visão psicopedagógica do bullying escolar. Rev. Psicopedagogia. 2007; 24(73): 6875

MAFFESOLI, Michel. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes e ofícios Editora, 1995.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Trad. Albert Christophe Migueis Stuckenbruck. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

MOTA, Raquel; SOUZA, Jair; OLIVEIRA, Paulo; NEIVA, Marcos; ALMEIDA, Rodney; FONSECA, Felicissimo (2017). Pesquisa qualitativa em Educação: estudos transdisciplinares do Grupo de Pesquisa Humanidades e Sociedade Contemporânea do IFMT (GPHSC-IFMT). INDAGATIO DIDACTICA. , v.9 (3), novembro 2017, p.79 - 98, 2017. Recuperado de http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/6056.

OLIVEIRA, Eliane. Imaginários de violências e conflitos na relação professor/aluno. (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unoeste, Cascavél, PR, Brasil, 2017.

OLIVEIRA, Inês B. Criação curricular, autoformação e formação continuada no cotidiano escolar. In.: Ferraço, Carlos Educardo (Org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005.

SILVA, Vanessa Costa Gonçalves. Violência escolar, bullying e violação de direitos humanos no cotidiano escolar. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino). Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2019.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2020-04-30

How to Cite

COSTA GONÇALVES SILVA, Vanessa; MARTINS FERNANDES, Raquel; ALVES DE OLIVEIRA, Paulo. EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 1, p. 489–501, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p489-501.id561. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/501. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies