INTERDISCIPLINARITY, REASON AND IMAGINATION: ALTERNATIVES TO OVERCOME TEACHERS’ AND STUDENTS’ OBSTACLES
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p502-521.id634Keywords:
Epistemological obstacles, Interdisciplinarity, Reason, Imagination, AffectivityAbstract
This article describes a study travel wich purpose discusses about how interdisciplinarity, reason and imagination can collaborate to overcome pedagogical obstacles that present themselves during the process of building Science and Arts learning, considering stasis and affectivity relationships as mediators in this process. It is a part of an action research, which data were analyzed by Discursive Textual Analysis and reports an interdisciplinary experience made by two teachers, of Arts and Sciences, at the Oscar Niemeyer Museum, located in Curitiba - PR, with a Municipal Basic Education School students from Florianópolis-SC, and was elaborated as a teaching strategy to overcome pedagogical obstacles detected for them in their daily practice. It was concluded that these factors contribute significantly not only to assist teachers in overcoming obstacles to their teaching practice, but also in the construction of artistic and scientific knowledge by students.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Cecília; CRIBARI, Isabela. Quem tem medo da arte contemporânea? 2008. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bd0thFyWLRg. Acesso em 26 de fev. 2020.
BACHELARD, Gaston. O racionalismo aplicado. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.
BACHELARD, Gaston. Formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto. 1996a
BACHELARD , Gaston. Poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes. 1996b
BACHELARD, Gaston. Epistemologia. Lisboa: Edições 70. 2006
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes, 2016. 3ª ed.
BARBOSA, Elyana; BULCÃO, Marly. Bachelard: pedagogia da razão, pedagogia da imaginação. Petrópolis: Vozes, 2004.
COSTA, Regina Calderipe. Construção do conhecimento científico segundo algumas contribuições da epistemologia de Bachelard. In: MORAES, Roque. Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000, p. 69- 101.
DAGOGNET, François. Bachelard. Lisboa: Edições 70. 1965.
DUARTE JR., João Francisco. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. São Paulo: Papirus, 2010.
FÁVERO Altair Alberto; CONSALTÉR, Evandro. Bachelard e a negação à pedagogia das aparências: proposições para a construção de uma pedagogia científica. Espacios en Blanco. Revista de Educación. Buenos Aires, núm. 27, jun 2017, p. 273-287.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade na formação de Professores. Ideação (Unioeste). Cascavel, v. 10, n. 1, p. 93-103, 2008.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 2011, 6ª ed.
FONSECA, Dirce Maria. A pedagogia científica de Bachelard. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 2, n. 34, p. 361-70, mai.- ago. 2008.
GARCIA, Joe. A interdisciplinaridade segundo os PCNs. Revista de Educação Pública. Cuiabá, v.17, n. 35, p. 363-365, set-dez. 2008.
GOVERNO DO PARANÁ. Museu Oscar Niemeyer. Museu Oscar Niemeyer, Institucional. Disponível em: https://www.museuoscarniemeyer.org.br/institucional/oscar-niemeyer. Acesso em: 26 de fev. de 2020.
JAPIASSU, Hilton. Para Ler Bachelard. Rio de Janeiro: Francisco Alves. 1976.
MEIRA, Mirela. Ordem e desordem: criação e metamorfoses ético-estéticas na formação docente. Paralelo 31. Pelotas, n. 1, p. 47-64. 2013.
MINISTÉRIO DO TURISMO. 14ª Bienal Internacional de Arte Contemporânea de Curitiba. Disponível em: http://bienaldecuritiba.com.br/2019/sobre/. Acesso em: 26 de fev. de 2020.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: UNIJUÍ. 2007.
O RAPPA. Pescador de ilusões. Rio de Janeiro: Warner Music Brasil: 1996. 6’10”.
PESSANHA, José Américo Motta. Bachelard: as asas da imaginação. Em: BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 1994.
PIERSON, Alice. NEVES, Marco Antônio. Interdisciplinaridade na formação de professores de ciências: conhecendo obstáculos. Revista Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências. Belo Horizonte: v. 1, n. 2, p. 120 -131. Maio/Ago. 2001.
SILVA Élcio Oliveira. Restrição e extensão do conhecimento nas disciplinas científicas do ensino médio: nuances de uma “epistemologia de fronteiras”. Investigações em Ensino de Ciências, v. 4, n. 2, p. 51 – 72, mar. 1999.
SOUZA, Ila Maria Silva de. Os fundamentos antropofilosóficos da epistemologia de Gaston Bachelard. 2007. f. Santiago de Compostela: Tese (Doutorado em Filosofia e Antropologia Social) – Universidade de Santiago de Compostela, Espanha, 2007. Disponível em: https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/2337/9788497508858_content.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 17 de fev. de 2020.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez. 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.