OF CONVERSATIONS VILLAGE STARTED NIGHTS TO THE CLASSROOM: INDIGENOUS ORAL LITERATURE AS A SOURCE FOR CONSTRUCTION OF MATERIALS AND METHODS SUITABLE FOR INDIGENOUS SCHOOLS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p546-558.id520

Keywords:

Indigenous School Education, Interculturality, Indigenous Oral Literature

Abstract

This paper aims to qualitatively analyze, considering the theoretical framework of Munduruku (2014), Cascudo (2006), and the National Curriculum References for Indigenous Schools, the results of a workshop held in 2018 with indigenous and non-indigenous teachers working in villages. Guajajara and Canela Ramkokamekrá, which proposed the production of differentiated material and the qualification of teachers for the adoption of methodologies that respected the learning processes of each community. Analyzes indicate that the school has helped to crystallize inaccurate perceptions about literature and writing as it discredits orality. On the other hand, it was also observed that the methodological proposals and materials built throughout the workshop offer possible ways in which indigenous school education can tread to ensure an intercultural, diverse and differentiated curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Thiago Silva e Silva, IFMA

Mestre em Letras (UNIFESSPA) Técnico em Assuntos Educacionais (IFMA) Doutorando em Processos e Manifestações Culturais (Universidade FEEVALE)

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10/08/2019.

BRASIL. Decreto nº 8.072, de 20 julho de 1910. Disponível em: http://planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1910-1929/D8072.htm. Acesso em: 10/08/2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12/08/2019.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Ministério da Educação, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf Acesso em: 12/08/2019.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental. - Brasília: MEC/SEF, 1998.

CASCUDO, Luís da Câmara. Literatura Oral no Brasil. 2.ed. São Paulo: Global, 2006.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Saberes indígenas na escola. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/bolsas-e-auxilios/eixos-de-atuacao/lista-de-programas/item/6439-saberes-indigenas-na-escola Acesso em: 17/08/2019.

KLEIMAN, Ângela. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Fala e escrita. Orgs. Luiz Antônio Marcuschi e Angela Paiva Dionisio.1. ed., 1. reimp. — Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MINDLIN, Betty. O fogo e as chamas dos mitos. Estudos Avançados, São Paulo, vol. 16, n. 44, p. 149 – 169, 2002. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/eav/issue/view/733 Acesso em 18/08/2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142002000100009

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. MEC trabalha por avanços na educação escolar indígena. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/206-noticias/1084311476/75261-mec-trabalha-por-avancos-na-educacao-escolar-indigena. Acesso em: 15/08/2019.

MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970 – 1990). São Paulo: Paulinas, 2012.

MUNDURUKU, Daniel. Literatura indígena e as novas tecnologias da memória. In: BELMIRO, Cecilia et. al. (Orgs.). Onde está a literatura? Seus espaços, seus leitores, seus textos, suas leituras. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2014. p.169 – 179.

PACHECO DE OLIVEIRA, João.; FREIRE, Carlos Augusto da Rocha. A presença indígena na formação do Brasil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me004372.pdf Acesso em 15/08/2019

PALADINO, Mariana. História e historiografia indígena. In: AMORIM, Claudia; PALADINO, Mariana. Cultura e Literatura Africana e Indígena. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2010, p. 101 – 121.

ZAPPONE, Mirian Hisae Yaegashi e YAMAKAWA, Ibrahim Alisson. Letramento dominante x vernacular e suas implicações para o ensino da literatura. Muitas Vozes, Ponta Grossa, vol. 2, n.2, p. 185 – 198, 2013, DOI: 10.5212/MuitasVozes.v.2i2.0002. Disponível em: www.revistas2.uepg.br/index.php/muitasvozes/article/download/6126/pdf_141 Acesso em: 10/06/2019. DOI: https://doi.org/10.5212/MuitasVozes.v.2i2.0002

Published

2019-12-27

How to Cite

SILVA E SILVA, Thiago. OF CONVERSATIONS VILLAGE STARTED NIGHTS TO THE CLASSROOM: INDIGENOUS ORAL LITERATURE AS A SOURCE FOR CONSTRUCTION OF MATERIALS AND METHODS SUITABLE FOR INDIGENOUS SCHOOLS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 546–558, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p546-558.id520. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/519. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies