CHEMISTRY TEACHING BY RESEARCH: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF A PUBLIC SCHOOL IN THE STATE OF MATO GROSSO

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p610-620.id465

Keywords:

Teaching by research, Practical classes, Theoretical classes

Abstract

This paper has the goal to show the results of a field research that intented to identify the opinion of the students of the "Onze de Março" Puclic School about the importance of practical classes in the teaching of chemistry aid. To obtain the databases, a questionnaire was applied to 102 students from the three grades (3 school classes / grades) from the high school. The analysis of the answers reveals that the chemistry teachers of these students frequently perform practical activities, combining theory with practice. According to the opinion of the interviewees, the development of theoretical classes combined with practical classes made the study of chemistry more interesting and motivating, furthermore facilitating the understanding of the studied content.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Taiana Paula Streck Vendruscolo, UNEMAT

Mestre em Genética e Melhoramento de Plantas (UNEMAT) Professora na Escola Estadual Onze de Março (SEDUC/MT)

Marcilene Alves de Souza Castrillon, UNEMAT

Mestre em Genética e Melhoramento de Plantas (UNEMAT)

Oalas Aparecido Morais dos Santos, UNESP

Doutorado em Química (UNESP) Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)

References

ANDRADE, Marcelo Leandro Feitosa; MASSABNI, Vânia Galindo. O desenvolvimento de atividade práticas na escola: um desafio para os professores de ciência. Ciência & Educação, Campinas. o, v. 17, n. 4, p. 835-854, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v17n4/a05v17n4.pdf. Acesso em: 02 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000400005

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Vol 2. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Parte III – Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 1999.

BOUZON, Júlia Damazio; BRANDÃO, Juliana Barreto; SANTOS, Taís Conceição dos; CHRISPINO, Álvaro. O Ensino de Química no Ensino CTS Brasileiro: uma Revisão Bibliográfica de Publicações em Periódicos. Quím. nova esc., São Paulo,v. 40, n. 3, p. 214-225, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160126. Acesso em: 28 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160126

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. et al. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. 1a. ed. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2013.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

DOMINGUEZ, Sérvulo Folgueras. As experiências em química. São Paulo. EDART, 1975.

GALLLON, Mônica da Silva; SILVA, Carla Melo; GALLE, Lorita Aparecida Veloso; MADRUGA, Zulma Elisabete de Freitas. Concepções de estudantes do ensino médio sobre a relevância do componente curricular de química. Conhecimento ONLINE, Novo Hamburgo. v.1, n. 10, p. 3-13, 2018. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1178. Acesso em 15 de mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.25112/rco.v1i0.1178

LIMA, José Ossian Gadelha de; ALVES, Idarlene Marcelino Rodrigues. Aulas experimentais para um ensino de Química mais satisfatório. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. v.9, n.1, p. 428-447. 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/download/2913/2975. Acesso em: 18 de mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v9n1.2913

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MORAES, Roque; RAMOS, Maurivan Güntzel; GALIAZZI, Maria do Carmo. Aprender Química: Promovendo excursões em discursos da química. ZANON, L.B; MALDANER, O. (org.). Fundamentos e propostas de ensino de química para a educação básica no Brasil. Ijuí: UNIJUÍ, p. 191-209, 2012.

PERUZZI, Sarah Luchese; FOFONKA, Luciana. A importância da aula prática para a construção significativa do conhecimento: a visão dos professores das ciências da natureza. Revista educação ambiental em ação, n. 47, p. 1-12, 2014. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1754. Acesso em 08 de mar. 2019

PINTO, Angelo. O ensino médio de química: o que fazer para melhorá-lo?. Journal of the Brazilian Chemical Society. v. 23, n. 6. p. 985-986, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-50532012000600001. Acesso em: 10 de fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-50532012000600001

QUEIROZ, Salete Linhares; ALMEIDA, Maria José. Do fazer ao compreender ciências: reflexões sobre o aprendizado de alunos de iniciação científica em química. Ciência e Educação, v.10, n.1, p. 1-14, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132004000100003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 01 de mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100003

ROMEY, Willian. Inquiry techniques for teaching science. Prentice-Hall, New Jersey, Trentice Hall, 1968.

RONQUI, Ludimilla; SOUZA, Marco Rodrigo de; FREITAS, Fernando Jorge Coreia de. A importância das atividades práticas na área de biologia. Revista científica da Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal– FACIMED. 2009. Disponível em: http://www.facimed.edu.br/site/revista/pdfs/8ffe7dd07b3dd05b4628519d0e554f12.pdf. Acesso em: 21 de marc. 2019.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação Química. 4ª ed. Ijuí: UNIJUÍ. 2014.

SALESSE, Anna Maria Teixeira. A experimentação no ensino de química: importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. 2012. 40 f. Medianeira: Monografia (Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino, Modalidade de Ensino a Distância) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4724/1/MD_EDUMTE_II_2012_21.pdf. Acesso em: 11 de fev. 2019.

SCHWAHN, Maria Cristina Aguirre; OAIGEN, Edson Roberto. Objetivos para o uso da experimentação no ensino de química: a visão de um grupo de licenciados. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. 12, 2000, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ENPEC, 2000. p. 1-12. Disponível em: http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/933.pdf. Acesso em: 08 de fev. 2019.

Published

2019-12-27

How to Cite

STRECK VENDRUSCOLO, Taiana Paula; SOUZA CASTRILLON, Marcilene Alves de; MORAIS DOS SANTOS, Oalas Aparecido. CHEMISTRY TEACHING BY RESEARCH: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF A PUBLIC SCHOOL IN THE STATE OF MATO GROSSO. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 610–620, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p610-620.id465. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/524. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies