A BIBLIOGRAPHY DATA SURVEY ABOUT SCIENTIFIC LITERACY THROUGH ACADEMIC GOOGLE
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p641-652.id493Keywords:
Science Teaching, Data Collection, Bibliometry, Google ScholarAbstract
The Scientific Literacy has been being nominated in literature as a fundamental tool to the individuals who develop competences and necessary abilities in order to act critical, conscious and autonomously in the present society. This bibliometric work has had as its objective to map an outlook about the Scientific Literacy through the bibliographic survey of the academic production available free of charge at Academic Google. This study highlights the chronological evolution, the main publishing sources, the authors who have produced and the cited key words. The research has enabled to generate generalizable evidence of the Scientific Literacy, to know the profile of the academic production about the topic and to provide grants to future studies. There has been an increasing number of publications about this topic from 2000 on. There is a great variety of sources published about this topic. There is a small group of authors with tradition of studies published in the area, considering the significant quantity of authors related to an only one article. The set of key words extracted has shown a great variety and three common writers were Sasseron, Lorenzetti, Fachín-Terán.
Downloads
Metrics
References
AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 122-134, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v3n2/1983-2117-epec-3-02-00122.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172001030203
BAPTISTA, Makilim Nunes; CAMPOS, Dinael Corrêa de. Metodologias de pesquisa em ciências: análise quantitativa e qualitativa. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2016.
BRANDI, Arlete Terezinha Esteves; GURGEL, Célia Margutti do Amaral. A alfabetização científica e o processo de ler e escrever em séries iniciais: emergências de um estudo de investigação-ação. Ciência & Educação, Bauru, v. 8, n. 1, p. 113-125, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v8n1/09.pdf. Acesso em: 12 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132002000100009
BYBEE, Rodger W. Achieving scientific literacy. The Science Teacher, Arlington, v. 62, n. 7, p. 28-33, 1995.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n22/n22a09.pdf. Acesso em: 05 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009
CRUZ, Joniely Cheyenne Moura; SANTOS, Paula Tauana. O estado do conhecimento em literacia a partir da base de dados Web Scopus na grande área das ciências sociais e humanidades - 2005 a 2015. In: Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 9, n. 1, 2016. Anais [...]. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/2502/832. Acesso em: 10 jun. 2019.
FERREIRA, Matheus; LEITE, Rosana Franzen. Alfabetização Científica e Ensino de Química: em análise, publicações do ENEQ entre os anos de 2000 e 2014. In: Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ), XVIII, 2016. Anais [...]. Disponível em: http://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R0915-1.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.
FOUREZ, Gérard. A construção das Ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. São Paulo: editora UNESP, 1995.
GARRIDO, Renato. Alfabetização científica. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. [Monografia de Graduação]. Curso de Biblioteconomia. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2010.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GONÇALVES, Aline Lima. Uso de resumos e palavras-chave em Ciências Sociais: uma avaliação Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 13, n. 26, p. 78-93, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13n26p78. Acesso em: 10 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/8148
HARZING, Anne-Wil; WAL, Ron van der. Google Scholar as a new source for citation analysis. Ethics in Science and Environmental Politics. v. 8 n. 1, p. 61-73, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.3354/esep00076. Acesso em: 10 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.3354/esep00076
KLEIMAN, Angela B. Modelos de Letramento e as Práticas de Alfabetização na Escola, In: KLEIMAN, Angela B. (org.). Os Significados do Letramento – Uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita, Campinas: Mercado das Letras, 1995.
KOUSHA, Kayvan; THELWALL, Mike; REZAIE, Somayeh. Assessing the citation impact of book-based disciplines: the role of Google Books, Google Scholar and Scopus. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 62, n. 11, p. 2147-2164, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1002/asi.21608. Acesso em: 14 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/asi.21608
LEAL, Maria Cristina; GOUVÊA, Guaracira. Narrativa, mito, ciência e tecnologia: o ensino de ciências na escola e no museu. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 2, n. 1, p. 5-33, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v2n1/1983-2117-epec-2-01-00005.pdf. Acesso em: 14 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020103
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 37-50, março, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v3n1/1983-2117-epec-3-01-00045.pdf. Acesso em: 07 jul. 2019.
MEHO, Lokman I., YANG, Kiduk. Impact of data sources on citation counts and rankings of LIS faculty: Web of science versus Scopus and google scholar. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 58, n. 13, p. 2105-2125, nov., 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1002/asi.20677. Acesso em: 10 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/asi.20677
MION, Rejane Aurora; ANJOS, Enio dos; PIAZZETTA, Rubyan Lucas Santos. Estado da Arte sobre alfabetização e letramento científico-tecnológico na formação inicial de professores e ensino de. In: Encontro da rede de professores, pesquisadores e licenciandos de Física e de Matemática, 2010, São Carlos - SP, 2010. Anais [...]. Disponível em: http://www.enrede.ufscar.br/participantes_arquivos/E1_mion_IC.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.
MOEBUS, Renata; MARTINS, Isabel. Leitura e alfabetização científica nas aulas de ciências: uma revisão de artigos publicados entre 2008 e 2012. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, IX, 2013. Anais [...]. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R0996-1.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.37423/200601358
OLDONI, Josiani Fátima Weimer Baierle; LEITE, Rosana Franzen; FELIPE, Lucas Mateus. Análise de artigos científicos nacionais sobre a alfabetização científica. In: Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos, V, 2018. Anais [...]. Disponível em: https://sepq.org.br/eventos/vsipeq/documentos/07851985986/10. Acesso em: 10 jun. 2019.
PRAIA, João; GIL-PÉREZ, Daniel; VILCHES, Amparo. O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v13n2/v13n2a01.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000200001
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre - RS, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/246/172. Acesso em: 14 jun. 2019.
SCHWAN, Fernanda; MALESCZYK, Clésio Rafael; WENZEL, Judite Scherer. A importância da alfabetização científica no ensino de ciências e química. In: Encontro de Debates sobre o Ensino de Química, 37º, 2017. Anais [...]. Disponível em: https://edeq.furg.br/images/arquivos/trabalhoscompletos/s05/ficha-168.pdf. Acesso em: 14 jun. 2019.
SLONGO, Iône Inês Pinsson; LORENZETTI, Leonir; GARVÃO, Marzane. A pesquisa em educação em ciências disseminada no ENPEC (2007 a 2013): explicitando dados e analisando tendências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, X, 2015, Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2015. Anais [...]. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1075-1.PDF. Acesso em: 03 jul. 2019.
SLUTSKY, Bruce; AYTAC, Selenay. Bibliometric Analysis and Comparison of Two STE. Science & Technology Libraries, 35:2, 152-171, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0194262X.2016.1171191. Acesso em: 25 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/0194262X.2016.1171191
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
TEIXEIRA, Francimar Martins. Alfabetização científica: questões para reflexão. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 4, p. 795-809, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v19n4/v19n4a02.pdf. Acesso em: 09 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000400002
VIECHENESKI, Juliana Pinto; LORENZETTI, Leonir; CARLETTO, Marcia Regina. A alfabetização científica nos anos iniciais: uma análise dos trabalhos apresentados nos ENPECs. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, X ENPEC, Águas de Lindóia, 2015. Anais [...]. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0409-1.PDF. Acesso em: 10 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.