THE IMPORTANCE OF TEACHING BACTERIAL RESISTANCE IN HIGH SCHOOL - AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLEM/2018

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p653-668.id497

Keywords:

Bacterium, Bacterial resistance, Antibiotics, Teaching, Textbook

Abstract

The present work is the result of a research that investigates the theme of bacterial resistance and its relations with the teaching field and the discussions that address the health theme, generating the objective of this research: to verify the treatment of the bacterial resistance theme, addressed in books. didactics and their explanation of the importance of the correct use of antibiotics. For this, we used a qualitative methodology, undertaking a descriptive study of 10 (ten) biology textbooks indicated by the National Program of Textbook for High School (PNLEM / 2018). The analysis considered the presence of four criteria: C1- bacterial diseases and their treatment; C2- Bacterial Resistance; C3- Problematization of the theme Bacterial Resistance; C4- I encourage the practices of correct use of antibiotics. Of the analyzed books 80% are adequate regarding the teaching of bacterial diseases and treatment. The topic bacterial resistance has appeared in 50% of books with extremely short topics and shallow explanations. The problematization of bacterial resistance appeared in 70% of the books with a number of insignificant questions. Correct use of antibiotics appeared in only 40% of the books. We conclude that it is necessary to create other didactic forms for the teaching of these themes in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcelle Alves Carvalho, UniFOA

Mestranda em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente (UniFOA)

Carlos Alberto Sanches Pereira, USP

Doutor em Biotecnologia Industrial (USP) Professor e orientador do Programa de Mestrado em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente (UniFOA)

Lidiane de Fátima de Oliveira Souza, UniFOA

Mestranda em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente (UniFOA)

Ana Paula Cunha Pereira, UNICAMP

Doutora em Educação Física (UNICAMP) Professora e orientadora do Programa de Mestrado em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente (UniFOA)

References

AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia Moderna: Amabis & Martho. V. 2, 1ª Ed, Ensino Médio, São Paulo: Moderna, 2016.

BATISTA, Marcus Vinicius de Aragão; CUNHA, Marlécio Maknamara da Silva; CÂNDIDO, Alexandre Luna. Análise do tema virologia em livros didáticos de biologia do ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, 2010. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129512578009. Acesso em: 26 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172010120109

BIZZO, Nelio. Biologia: novas bases. Vol. 2, 1ª ed. São Paulo: IBEP, 2016.

BRAOIOS, Alexandre; PEREIRA, Ana Cláudia Souza; BIZERRA, Adaís Alves; POLICARPO, Olmeny Ferreira; SOARES, Nayana Carvalho; BARBOSA, Adriano de Souza. Uso de antimicrobianos pela população da cidade de Jataí (GO), Brasil. Ciência & saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, p. 3055-3060, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232013001000030&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232013001000030

BRASIL. Catálogo do Programa Nacional do Livro para o Ensino Médio. Secretaria de Educação Básica. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: biologia – guia de livros didáticos – Ensino Médio. Secretária de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2017. 92 p. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2018/. Acesso em: 26 maio 2019.

BRÖCKELMANN, Rita Helena. Conexões com a Biologia. Organizadora: Editora Moderna; obra coletiva concebida, desenvolvida e produzida pela Editora Moderna. Vol. 2, 2ª ed. São Paulo: Moderna, 2016.

CASSANTI, Ana Claudia; CASSANTI, Ana Clara; ARAÚJO, Eliana Ermel; URSI, Suzana. Microbiologia democrática: estratégias de ensino-aprendizagem e formação de professores. Revista Conhecer, v. 9, n. 1, p. 84-93, 2008. Disponível em: http://botanicaonline.com.br/geral/arquivos/cassantietal2008%20microbiologia.pdf. Acesso em: 29 maio 2019.

CATANI, André; CARVALHO, Elisa Garcia; SANTOS, Fernando Santiago dos; AGUILAR, João Batista; CAMPOS, Sílvia Helena de Arruda. Ser Protagonista: biologia. 2º ano: Ensino Médio. 3ª Ed. São Paulo: Edições SM, 2016.

DANDOLINI, Bruna Werner; BATISTA, Lilian de Bem; SOUZA, Lúcia Helena Fernandes de; GALATO, Dayani; PIOVEZAN, Anna Paula. Uso racional de antibióticos: uma experiência para educação em saúde com escolares. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, p. 1323-1331, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232012000500026&lng=en. Acesso em: 10 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000500026

ENGELKIRK, Paul Gwendolyn; DUBEN-ENGELKIRK, Janet. Burton Microbiologia para as ciências da saúde. Tradução: Eiler Fritsch Toros. 9ª ed., Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2012.

FAVARETTO, José Arnaldo. Biologia unidade e diversidade. 2º ano, 1ª ed., São Paulo: FTD, 2016.

FRISON, Marli Dallagnol; VIANNA, Jaqueline; CHAVES, Jéssica Mello; BERNARDI, Fernanda Naimann. Livro didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de ciências naturais. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis. Nov. 2009. Disponível em: http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/425.pdf. Acesso em: 07 Abr. 2019.

LINHARES, Sérgio; GERWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia Hoje. Vol. 2, 2ª Ed., São Paulo: Editora Ática, 2016.

LOPES, Sônia; ROSSO, Sérgio. BIO. Vol.2, 3ª Ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2016.

MENDONÇA, Vivian Lavander. Biologia: Ecologia: Origem da vida e biologia celular: embriologia e histologia. Vol. 2, 3ª Ed, Ensino Médio. São Paulo: Editora AJS, 2016.

MORAES, Amanda Ludogerio; ARAÚJO, Nayara Gabriele Picanço; BRAGA, Tatiana de Lima. Automedicação: revisando a literatura sobre a resistência bacteriana aos antibióticos. Revista eletrônica Estácio Saúde, Santa Catarina, v. 5, n. 1, p. 122-132, 2016. Disponível em: http://revistaadmmade.estacio.br/index.php/saudesantacatarina/article/viewFile/2234/1059. Acesso em: 08 maio 2019.

OGO, Marcela Yaemi; GODOY, Leandro Pereira. #Contato biologia. Vol. 2, 1ª ed., São Paulo, Quinteto Editorial, 2016.

OLIVEIRA, Adriana Cristina de; SILVA, Rafael Souza da. Desafios do cuidar em saúde frente à resistência bacteriana: uma revisão. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 10, n. 1, 2008. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/revista/v10/n1/pdf/v10n1a17.pdf. Acesso em: 09 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v10i1.8011

OLIVEIRA, Erika Lira; RIATTO, Sabrina Gonçalves; VIEIRA, Andrê Parente Sá Barreto; CARVALHO, Giovana; FONSECA, Matheus; GUEDES, Victória; PEREIRA, Jackeline; ROCHA, Kaionara. A importância do nível de conhecimento dos professores de escola pública do ensino fundamental sobre saúde bucal–revisão de literatura. Revista campo do saber, v. 4, n. 5, 2019.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). A crescente ameaça da resistência antimicrobiana. Suíça. 2012. Disponível em: https://afro.who.int/sites/default/files/2017-06/OMS_IER_PSP_2012.2_por.pdf. Acesso em: 05 de maio de 2019.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Resistência a antibióticos. Suíça. 2018. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/antibiotic-resistance. Acesso em: 09 de maio de 2019.

PEREIRA, Francis Solange Vieira Tourinho; BUCARETCHI, Fábio; STEPHAN, Celso; CORDEIRO, Ricardo. Automedicação em crianças e adolescentes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 83, n. 5, p. 453-458, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572007000600010&lng=en&nrm=iso. Acesso em:10 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0021-75572007000600010

PÉREZ, Fabio Martinez. A pesquisa qualitativa crítica. In: Questões sociocientífica na prática docente: Ideologia, autonomia e formação de professores [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2012, p. 138-152. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539303540

SACRISTÁN, Gimeno; GÓMEZ, AI Pérez. Compreender e transformar o ensino. 4ª. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.

SILVA JÚNIOR, César da; SASSON, Sezar; CALDINI, Nelson. Biologia Vol. 2. São Paulo: Saraiva 2016.

VASCONCELOS, Simão Dias; SOUTO, Emanuel. O livro didático de Ciências no Ensino Fundamental proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000100008

Published

2019-12-27

How to Cite

ALVES CARVALHO, Marcelle; SANCHES PEREIRA, Carlos Alberto; OLIVEIRA SOUZA, Lidiane de Fátima de; CUNHA PEREIRA, Ana Paula. THE IMPORTANCE OF TEACHING BACTERIAL RESISTANCE IN HIGH SCHOOL - AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLEM/2018. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 653–668, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p653-668.id497. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/527. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies