A TRAJECTORY OF MATHEMATICS EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOL: HISTORICAL TRACES PRESENT IN A SCHOOL LOCATED IN THE COUNTRYSIDE IN THE BRAZILIAN AMAZON
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p61-79.id367Keywords:
History of Mathematics Education, Countryside, History of Rondonian EducationAbstract
The present work had the objective of investigating the traces of mathematics teaching at the rural school located in Presidente-Médici Rondônia. The study was developed from the Histories of Brazilian Education and the state of Rondônia, linking them to the history of local education. Methodologically, it was based on documentary sources by means of triangulation with the narrative of a teacher and the experience of the author of this work a former student of the school, based on the writings of some historical theorists, the History of Mathematical Education and the History of Education of Rondônia. He had as a research question: In what way was the trajectory of teaching mathematics in a school in the interior of Rondon? Among the results, it is worth highlighting that the historical context in which Rondonian education originated is remarkable throughout its organization and implementation process, only being made feasible according to the needs of the society that was formed in the state. The teacher's testimony elucidates details about the school and its I mathematical teaching is evidenced in the activity book with contextual practices. The permanences and ruptures of education are designated, mainly, by the social conditions that surround the school community. where characteristics of traditional education.
Downloads
Metrics
References
BERTONI, Nilza Eigenheer. Educação e linguagem matemática II: numerização. Brasília: Universidade de Brasília, 2007.
BLOCH, Marc. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2, 177-229, 1990.
FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas. UNICAMP, ano 3, n. 4, p. 1-37. 1995.
GARNICA, Antônio Vicente Marafioti. História oral em educação matemática: um panorama sobre pressupostos e exercícios de pesquisa. Revista História Oral, v. 18, n. 2, p. 35-53, jul./dez. 2015.
GARNICA, Antônio Vicente Marafioti; SOUZA, Luzia Aparecida. Elementos de História da Educação Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.
HANSEN, Joo Adolfo. A civilização pela palavra. In: LOPES, Eliana Marques Teixeira; FARIAS FILHO, Luciano Mendes; VEIGA. Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
ISO: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. [online]. Brasília: Inep, 2017. [citado 2018-05-30]. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse> Acesso em 12 de outubro de 2017.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.
LIMA, Abnael Machado de. Achegas para a História da Educação no Estado de Rondônia. 2. ed. Porto Velho/RO: Gráfica Palmares, 1993.
LOPES, Erika Maria; RIBEIRO, Emerson da Silva (orientador). Ensinar e aprender matemática em Presidente Médici durante as décadas de 1980 a 2010 na visão de professores desse período. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal de Rondônia, Ji-Paraná, 2014.
MAGALHÃES, Justino Pereira. Contributo para História da Instituições Educativas – Entre a memória e o arquivo. In: FERNANDES, Rogério; MAGALHÃES, Justino. (Org.). Para a História do Ensino Liceau em Portugal. Actas dos Colóquios do I Centenário da Reforma de Jaime Moniz (1854-1895). Braga: Universidade do Minho, 1999.
MATIAS, Francisco. Pioneiros: ocupação humana e trajetória política de Rondônia. Porto Velho/RO: Gráfica e Editor Maia Ltda, 1998.
MOREIRA, Nara Isabel. Um reencontro com a educação de Presidente Médici (a história que ninguém havia contado). Presidente Médici/RO, 2004.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As Políticas Educacionais no Governo Lula: rupturas e permanências. RBPAE, v. 25, n. 2, p. 197-209, maio/ago. 2009.
PEZZIN, Ana Cláudia; FILHO, Moysés Gonzaga Siqueira. Vestígios do Ensino de Matemática em um Grupo Escolar Capixaba. Espírito Santo, 2012.
PINTO, Neuza Bertoni. História das disciplinas escolares: reflexão sobre aspectos teórico-metodológicos de uma prática historiográfica. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 125-142, jan./abr. 2014 DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS06
SANFELICE, José Luís. História, instituições escolares e gestores educacionais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p. 20–27, ago. 2006. Disponível em <http://www.histedbr.fae.unicamp.br/art4_22e.pdf> Acesso em 14 maio. 2013.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Oito temas sobre História da Educação Matemática. REMATEC: Revista de Educação Matemática, Ensino e Cultura, v. 8, n. 12, p. 22-50, jan./jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.