TEACHING OF ABNT: A PROPOSAL EXECUTED IN A BRAZILIAN UNIVERSITY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p154-165.id403

Keywords:

University, Academic Writing Teaching, ABNT

Abstract

Although knowledge of some Brazilian Norms of References (NBRs) is required for the written production of academic texts, these norms are not always taught to students. Considering this context, a project of extension courses directed to the systematic and reflexive teaching of NBRs related to the written production is developed in a Brazilian federal university. In this report, the objective is to describe a teaching proposal of the ABNT that is being implemented in these courses, destined to undergraduates and post-graduates, each lasting fifteen hours. To that end, the theoretical-methodological foundations used in the classes are based on the approach of academic literacies (LEA; STREET, 1998). The result of the implementation of the proposal of articulation between the study of NBRs and the reflection on their meanings and wider issues involved is productive and relevant. The course participants confirm the need for academic writing to be explicitly taught and reflected.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elizabeth Maria da Silva, UFMG

Doutora em Educação pela Universidade  Federal de Minas Gerais (UFMG) Professora na Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 10520. Informação e documentação – Citações em documentos – Apresentação. 2002.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6023. Informação e documentação – Referências – Elaboração. 2002

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6023. Informação e documentação – Referências – Elaboração. 2018

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6028. Informação e documentação – Resumo – Procedimento. 2003.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 14724. Informação e documentação — Trabalhos Acadêmicos – Apresentação. 2011.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6027. Informação e documentação — Sumário – Apresentação. 2012.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da Poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.

CHEVALLARD, Yves. La Transposicion Didactica: Del saber sabio al saber enseñado. Argentina: La Pensée Sauvage, 1991.

FERREIRA, Marília Mendes; LOUSADA, Eliane Gouvêa. Ações do laboratório de letramento acadêmico da Universidade de São Paulo: promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro v. 69, n. 3, p. 125-140, Florianópolis, set./dez 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-80262016000300125&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 22 março 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p125

FIAD, Raquel Salek. Pesquisa e ensino de escrita: letramento acadêmico e etnografia. Revista do GEL, v. 14, n. 3, p. 86-99, 2017. Disponível em: https://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/1867. Acesso em: 05 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.21165/gel.v14i3.1867

JACOBS, Cecília. On being an insider on the outside: new spaces for integrating academic literacies. Teaching in Higher Education, v. 10, n. 4, p. 475-486, Oct. 2005. DOI: https://doi.org/10.1080/13562510500239091

LEA, Mary; STREET, Brian. Student Writing in higher education: an a academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, Jun. 1998. Disponível em: https://www.kent.ac.uk/teaching/documents/qualifications/studwritinginhe.pdf. Acesso em: 08 out. 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079812331380364

LEA, Mary; STREET, Brian. The ‘academic literacies’ model: Theory and applications. Theory into Practice, v. 45, n. 4, p. 368-377, 2006. DOI: https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11

LILLIS, Thereza. Student Writing: Acess, Regulation, Desire. Literacies. UK: Routledge, Taylor & Francis e-Library, 2001.

LILLIS, Thereza. Student writing as ‘academic literacies’: drawing on Bakhtin to move from critique to design. Language and Education, v. 17, n. 3, p. 192-207, 2003. DOI: https://doi.org/10.1080/09500780308666848

STREET, Brian. Hidden Features of Academic Paper Writing. Working Papers in Educational Linguistics, UPenn, v. 24, n. 1, p. 1-17, 2009.

STREET, Brian. Os novos estudos sobre o letramento: histórico e perspectivas. In: MARINHO, Marildes; CARVALHO, Gilcinei Teodoro (org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. p. 33-53.

Published

2019-07-15

How to Cite

MARIA DA SILVA, Elizabeth. TEACHING OF ABNT: A PROPOSAL EXECUTED IN A BRAZILIAN UNIVERSITY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 154–165, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p154-165.id403. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/554. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies