INTEGRAL EDUCATION IN BRAZIL: A SOCIAL-HISTORICAL ANALISIS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p813-829.id234Keywords:
Integral education, Public politics, History of educationAbstract
The integral education’s current perspective is the Brazilian’s citizen rights, backed up by legal frameworks, becomes a possibility to overcome the educational crisis nowadays. Thus it is possible to conceive the human being through its multiple dimensions, focusing in the objectives and in the methodology applied. Historically Brazil had poor worries in terms of education with their citizens, but, in our experiences, we could analyze some conceptions approaching the integral, while others keep opposition from the principles. The methodology used comes from the cultural history contributions that some authors such as Peter Burke and Jacques Le Goff developed. This study has been done as a bricolage process during a long period, creating ‘one’ integral education history in Brazil. This perspective debate is identified in government projects being disputed for the educational area.
Downloads
Metrics
References
BURKE, P. (Org.). A escrita da história. São Paulo: Unesp, 1992.
BURKE, P. Hibridismo cultural. São Leopoldo: Unisinos, 2016.
CAVALARI, R. M. F. Integralismo: ideologia e organização de um partido de massas no Brasil (1932-1937). Bauru: EDUSC, 1999.
ÉBOLI, T. Uma experiência de Educação Integral. Rio de Janeiro: FAPERJ. 1983.
EI. Centro de Referência em Educação Integral. Conteúdos pedagógicos- Experiências. Disponível em: <http://educacaointegral.org.br/experiencias/bahia-os-caminhos-da-implementacao-de-um-programa-de-educacao-integral/>. Acesso em: 14 out. 2017.
EI. Centro de Referência em Educação Integral. Notícias- Reportagens. Disponível em: <http://educacaointegral.org.br/noticias/formacao-integral-e-foco-proposta-formativa-em-nova-versao-da-bncc/>. Acesso em: 14 out. 2017.
EI. Centro de Referências em Educação Integral. Notícias- Reportagens. Disponível em: <http://educacaointegral.org.br/noticias/especialistas-temem-retrocesso-na-educacao-posse-de-governo-interino/>. Acesso em: 14 out. 2017.
EI. Centro de Referência em Educação Integral. Notícias- Reportagens. Disponível em:< http://educacaointegral.org.br/noticias/veja-principais-mudancas-mais-educacao-para-2016/>. Acesso em: 14 out. 2017.
ESTADO DA BAHIA. Secretaria de Educação. Notícias. Disponível em: <http://institucional.educacao.ba.gov.br/proei>. Acesso em: 14 out. 2017.
FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau, 2003.
GIOLO, J. Educação de tempo integral: resgatando elementos históricos e conceituais para o debate. In: MOLL, J. et al. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 94-105.
KERN, A. A. A educação do outro: jesuítas e guaranis nas missões colônias platinas. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e Memórias da Educação no Brasil - séculos XVI e XVII. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 108-120.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Unicamp, 2013.
MELATTI, J. C. Índios do Brasil. São Paulo: Hucitec Edusp, 1986.
MOLL, J. et al. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. 504 p.
PAIVA, Thais. Carta Capital. Carta Educação. Disponível em: <http://www.cartaeducacao.com.br/reportagens/conheca-as-propostas-do-pmdb-para-a-educacao/>.Acesso em: 14 out. 2017.
PALLARES-BURKE, M. L. G. Educação das massas: uma ‘sombra’ no século das luzes. In: VIDAL, D. G.; HILSDORF, M. L. S. (Org.). Brasil 500 anos: tópicos em história da educação. São Paulo: Edusp, 2001. p. 53-66.
REDAÇÃO. Senado Federal. Senado Notícias. Disponível em> <http://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2015/12/08/escolas-em-tempo-integral-podem-ser-adotadas-como-padrao?utm_source=facebook>. Acesso em: 14 out. 2017.
REDAÇÃO. Senado Federal. Senado Notícias. Disponível em: <http://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2016/02/03/pec-determina-ampliacao-da-educacao-basica-em-tempo-integral>. Acesso em: 14 out. 2017.
RIBEIRO, D. O Livro dos CIEP’s. Rio de Janeiro: Bloch, 1986.
SARAIVA, K. Diário de uma pesquisa off-road: analise de textos como problematização de regimes de verdade. In: FERREIRA, T.; SAMPAIO, S. M. V. (Org.). Escritos metodológicos: possibilidade na pesquisa contemporânea em educação. Maceio: EDUFAL, 2009. p.13-34.
TEIXEIRA, A. Educação para a democracia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.