SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p140-157.id162Keywords:
Sign writing, Deaf teach, Acquisition, LiteracyAbstract
This article presents dates about investigation for the sign writing learning by deaf as a propose to L1 literacy. The research was necessary because so many deafs that have contact with sign language were subjected to literacy in Portuguese language but they need sign writing as L1 to heve a meaningful learning. The research was exploratory and qualitative. Its design was a study of case with a deaf teenager and had a microgenetic analysis. Dates indicated that is necessary the deaf appropriates sign writing because inthis way he can give meaningful learning, that participant achiev the objective of see the relationship signing with writing as a meaning way. So, dates showed that signwriting can contribute to a writing acquisition by deaf teenagers that are in age/grade distortion.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Aneide Oliveira; OLIVEIRA, Marcelle Colares. Tipos de pesquisa. Trabalho de conclusão da disciplina Metodologia de Pesquisa Aplicada a Contabilidade - Departamento de Controladoria e Contabilidade da USP. São Paulo, 1997. Mimeografado.
BRANCO, A. U.; SALOMÃO, S. Cooperação, competição e individualismo: pesquisa e contemporaneidade. Temas em Psicologia da SBP, 9 (1), p.11-18, 2001.
BRASIL. Lei nº 10. 436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília: Senado Federal, 2002, Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2002/L10436>. Acesso em: 3 ago. 2016.
BRITO L. F. Integração social & Educação de surdos. Rio de Janeiro: Babel; 1993.
BUENO, J.G. Alfabetização do deficiente auditivo: estudo sobre a aplicação de abordagem analítica. São Paulo: PUSC, 1982. Dissertação (Mestrado em Ciência), 1982
CAPOVILLA, Fernando César; RAPHAEL, Walkiria Duarte (editores). Dicionário Enciclopédico Ilustrado Trilíngue da Língua de Sinais Brasileira, Volume II: Sinais de M a Z. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
CAPOVILLA, Fernando César; RAPHAEL, Walkiria Duarte. Dicionário Enciclopédico Ilustrado Trilíngue da Língua de Sinais Brasileira, Volume I: Sinais de A a Z. 3.ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
DALLAN, M.S.S. Signwriting: escrita visual para língua de sinais - o processo de sinalização escrita. II Congresso Nacional de Surdez, São José dos Campos, 23 de maio de 2009.
FARIA, Maria Brito de; ASSIS, Maria Cristina de. (Org.) Língua Portuguesa e LIBRAS: teorias e práticas. 2. ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo. Atlas. 1991.
GOMES, Adriana Leite Limaverde; PEREIRA, Maria Goretti Lopes. (Orgs.) Psicologia da aprendizagem. Fortaleza - Ceará: UVA, 1999.
MACIEL, D. A co-construção da subjetividade no processo de aquisição da leitura e da escrita. IN. M.das G. T. Paz e A. Tamayo (Orgs.). Escola, saúde e trabalho: estudos psicológicos. Brasília: Ed. UnB, p. 41-70, 2000.
MÜLLER, Luiza de Souza. A interação professor - aluno no processo educativo. Integração: ensino, pesquisa, extensão. Novembro/2002. Ano VIII nº 31 (p. 276 - 280).
QUADROS, R. M. Alfabetização e o ensino da língua de sinais. Textura-ULBRA, v. 2, n. 3, 2013.
QUADROS, R. M. O ‘BI’ em bilinguismo na educação de surdos. In: FERNANDES, E. (Org.). Surdez e bilinguismo. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.
QUADROS, R. M. Um capítulo da história do SignWriting. 2010, Disponível em: . Acesso em: 3 ago. 2016.
QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira - Estudos lingüísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i16.560
REILY, L. H. As imagens: o lúdico e o absurdo no ensino de arte para Pré- escolares surdos. In. SILVA, I. R.; KAUCHAKJE, S.; GESUELI, Z. M. (Orgs.). Cidadania, Surdez e Linguagem: desafios e realidades. Cap. IX (p.161-192).SP: Plexus Editora, 2003.
STROBEL, Karin. As Imagens do Outro sobre a Cultura Surda. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2008.
STUMPF, M. R. Aprendizagem de Escrita de Língua de Sinais pelo Sistema SingWriting: Língua de Sinais no papel e no computador. Porto Alegre: UFRGS, 2005. Tese (doutorado em informática na educação). DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.9717
STUMPF, M. R. Transcrições de língua de sinais brasileira em signwriting. In: LODI, A. C. B.; HARRISON, K. M. P.; CAMPOS, S. R. L.; TESKE, O. Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2002.
SUTTON, Valerie. Lessons in SignWriting. DAC – Deaf Action Committe for SignWriting. STUMPF, Marianne Rossi. (Tradução e adaptação). Disponível em: <https://escritadesinais.wordpress.com/2010/08/24/manual-de-signwriting-em-portugues/>. Acesso em: 31 jul. 2016.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.