TEACHERS' KNOWLEDGE AND OPEN EDUCATIONAL RESOURCES: AN ANALYSIS OF THE PRESENCE OF THESE TOPICS IN THE MEETING OF DEBATES ON THE TEACHING OF CHEMISTRY (2015 AND 2016)
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p217-230.id184Keywords:
EDEQ, Open Educational Resources, Teaching KnowledgeAbstract
From the important contributions of the scientific productions originated in the Chemistry Teaching Debates Meetings (EDEQs) in 2015 and 2016, it is understood that there is a great relevance on executing a bibliographical work about its production. In order to attend this demand, an exploratory investigation of the content and the themes of such production was realized. Thus, this article aims to present the results of mapping and analyzing the data collected in the works submitted in these two meetings in order to systematize the teaching knowledge and the open educational resources that were approached within the presented themes. The result of the analysis allowed us to conclude that the themes related to teaching knowledge and open educational resources are inserted in most of the works, standing out in the verified period the subjects related to teaching knowledge.
Downloads
Metrics
References
ANDRÉ, M. et al. Estado da Arte da Formação de Professores no Brasil. Educação & Sociedade, v. 20, n. 68, dez. 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v20 n68/a15v2068.pdf>. Acesso em: 7 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300015
ALARCÃO, I. (coord.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 2005.
AYUSTE, A.; GROS, B.; VALDIVIELSO, S. Sociedad del Conocimiento. Perspectiva Pedagógica. In: ARETIO, Lorenzo Garcia. (org). Sociedad del Conocimiento y Educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2012. p. 17-40.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BEJARANO, N. R. B.; CARVALHO, A. M. P. A educação química no Brasil: uma visão através das pesquisas e publicações da área. Educación Química, v. 11, n. 1, p.160-167, 2000. DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.1.66475
BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2006.
BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação -PNE 2014-2024 e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília: DF, 2014.
BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
LIMA, M. E. C. C. Formação continuada de professores de química. Química Nova na Escola, n. 4, 1996. Disponível em <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc04/relatos.pdf>. Acesso em: 19 out. 2017.
MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática, Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 137-144, set. 2000. Disponível em: <http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/tics/Ensino%20e%20aprendizagem%20inovadores%20com%20tecnologias.pdf>. Acesso em: 14 set. 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.6474
MOREIRA, M. A. Pesquisa em ensino: o vê epistemológico de Gowin. [S.l.]: Editora Pedagógica e Universitária, 1999.
MOROSINI, M. C. FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. EDUCAÇÃO POR ESCRITO, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875>. Acessado em: 10 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
ROSSINI, C.; GONZALEZ, C. REA: O debate em políticas pública e oportunidade para o mercado. Centro Esportivo Virtual (CEV), 2002. Disponível em: <http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/4032710.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2017.
ROSSINI, C. Tecnologia e Educação: colaboração e liberdades “O Caso do Brasil” Brasília: Fellow da Universidade de Harvard, 2010. Disponível em: <http://docplayer.com.br/40725948-Tecnologia-e-educacao-colaboracao-e-liberdades-o-caso-do-brasil.html>. Acesso em: 10 nov. 2017.
SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N. (org.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas públicas. Salvador: EDUFBA/São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.