TEACHERS' KNOWLEDGE AND OPEN EDUCATIONAL RESOURCES: AN ANALYSIS OF THE PRESENCE OF THESE TOPICS IN THE MEETING OF DEBATES ON THE TEACHING OF CHEMISTRY (2015 AND 2016)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p217-230.id184

Keywords:

EDEQ, Open Educational Resources, Teaching Knowledge

Abstract

From the important contributions of the scientific productions originated in the Chemistry Teaching Debates Meetings (EDEQs) in 2015 and 2016, it is understood that there is a great relevance on executing a bibliographical work about its production. In order to attend this demand, an exploratory investigation of the content and the themes of such production was realized. Thus, this article aims to present the results of mapping and analyzing the data collected in the works submitted in these two meetings in order to systematize the teaching knowledge and the open educational resources that were approached within the presented themes. The result of the analysis allowed us to conclude that the themes related to teaching knowledge and open educational resources are inserted in most of the works, standing out in the verified period the subjects related to teaching knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ronaldo Eismann de Castro, UFRGS

Mestrando em Educação em Ciências (UFRGS)

Maria do Rocio Fontoura Teixeira, UFRGS

Doutora em Educação em Ciências (UFRGS)

References

ANDRÉ, M. et al. Estado da Arte da Formação de Professores no Brasil. Educação & Sociedade, v. 20, n. 68, dez. 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v20 n68/a15v2068.pdf>. Acesso em: 7 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300015

ALARCÃO, I. (coord.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 2005.

AYUSTE, A.; GROS, B.; VALDIVIELSO, S. Sociedad del Conocimiento. Perspectiva Pedagógica. In: ARETIO, Lorenzo Garcia. (org). Sociedad del Conocimiento y Educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2012. p. 17-40.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BEJARANO, N. R. B.; CARVALHO, A. M. P. A educação química no Brasil: uma visão através das pesquisas e publicações da área. Educación Química, v. 11, n. 1, p.160-167, 2000. DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.1.66475

BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2006.

BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação -PNE 2014-2024 e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília: DF, 2014.

BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

LIMA, M. E. C. C. Formação continuada de professores de química. Química Nova na Escola, n. 4, 1996. Disponível em <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc04/relatos.pdf>. Acesso em: 19 out. 2017.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática, Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 137-144, set. 2000. Disponível em: <http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/tics/Ensino%20e%20aprendizagem%20inovadores%20com%20tecnologias.pdf>. Acesso em: 14 set. 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.6474

MOREIRA, M. A. Pesquisa em ensino: o vê epistemológico de Gowin. [S.l.]: Editora Pedagógica e Universitária, 1999.

MOROSINI, M. C. FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. EDUCAÇÃO POR ESCRITO, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875>. Acessado em: 10 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875

PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

ROSSINI, C.; GONZALEZ, C. REA: O debate em políticas pública e oportunidade para o mercado. Centro Esportivo Virtual (CEV), 2002. Disponível em: <http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/4032710.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2017.

ROSSINI, C. Tecnologia e Educação: colaboração e liberdades “O Caso do Brasil” Brasília: Fellow da Universidade de Harvard, 2010. Disponível em: <http://docplayer.com.br/40725948-Tecnologia-e-educacao-colaboracao-e-liberdades-o-caso-do-brasil.html>. Acesso em: 10 nov. 2017.

SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N. (org.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas públicas. Salvador: EDUFBA/São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2018-06-26

How to Cite

EISMANN DE CASTRO, Ronaldo; ROCIO FONTOURA TEIXEIRA, Maria do. TEACHERS’ KNOWLEDGE AND OPEN EDUCATIONAL RESOURCES: AN ANALYSIS OF THE PRESENCE OF THESE TOPICS IN THE MEETING OF DEBATES ON THE TEACHING OF CHEMISTRY (2015 AND 2016). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 217–230, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p217-230.id184. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/611. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies