THE USE OF LOW COST MATERIALS FOR EXPERIMENTATION IN THE CLASS OF DENSITY AND HYDROSTATIC PRESSURE
DOI:
10.23926/rpd.v2i1.47Keywords:
Teaching, Hydrostatic, Experimentation, Physical, DidacticsAbstract
The physics class based on a mathematical formalism, or
even without relating the content to the everyday, has caused that most of the students do not establish affinity with the discipline, which leads to a mechanical learning of the presented concepts. This work describes a teaching action using low cost materials for experimentation in hydrostatic teaching. For that, three classes of the 1st Year of High School of the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Alta Floresta were used. It is a didactic experience, where some concepts of Significant Learning Theory and principles of meaningful critical learning have been put into use. The students worked individually and / or in pairs, and the classes lasted half a month. During this process the teacher presented experimental activities of low cost and encouraged the students to produce their experiments to close the classes. The motivation of the students during the experimental classes was clear and the commitment of the students to the production of their experiments was observed. In general, the students appeared to have a conceptual elevation and assimilation of new concepts, demonstrating that the activities attend the desired purposes.
Downloads
Metrics
References
ABIB, M. L. V. S. ; TESTONI, Leonardo A . A utilização de histórias em quadrinhos no ensino de física: uma proposta para o ensino de inércia. Enseñanza de las Ciencias, Granada., v. extra, p. 1-5, 2005.
AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. D. e HANESIAN, H. Psicologia educacional (2 ed.). Rio de Janeiro, Interamericana, 1980.
SANTOS, E. I. ; PIASSI, L. P. C. ; FERREIRA, N. C., Atividades experimentais de baixo custo como estratégia de construção da autonomia de professores de física: Uma experiência em formação continuada. IX Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Jaboticatubas-MG, 2004.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. Versão revisada e estendida de Conferência proferida no III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, 2010. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/ Acessado em 05/03/2017.
NASCIMENTO, A. P. Experimentos de baixo custo no Ensino de Física na Educação Básica. 67f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) Instituto de Física e Química. Universidade Federal de Goias – Regional Catalão. Catalão, 2016.
SILVA, M. L. Paródia: uma ferramenta metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia. 2012. 110f. Dissertação (Mestrado profissional em ensino de ciências naturais) – Instituto de Física, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá-MT, 2012.
SILVEIRA, A. F. ; SILVA, I. L. ; SANTOS, K. ; SANTOS, R. L. P. . A Inserção da Música no Processo de Ensino-Aprendizagem de Física: Mais um Recurso Pedagógico. In: XVII Simpósio Nacional de Ensino de Física - SNEF, 2007, São Luís - Maranhão. Anais do XVII Simpósio Nacional de Ensino de Física - SNEF, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.