THE USE OF LOW COST MATERIALS FOR EXPERIMENTATION IN THE CLASS OF DENSITY AND HYDROSTATIC PRESSURE

Authors

  • Marcelo Luiz da Silva UFMT

DOI:

10.23926/rpd.v2i1.47

Keywords:

Teaching, Hydrostatic, Experimentation, Physical, Didactics

Abstract

The physics class based on a mathematical formalism, or
even without relating the content to the everyday, has caused that most of the students do not establish affinity with the discipline, which leads to a mechanical learning of the presented concepts. This work describes a teaching action using low cost materials for experimentation in hydrostatic teaching. For that, three classes of the 1st Year of High School of the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Alta Floresta were used. It is a didactic experience, where some concepts of Significant Learning Theory and principles of meaningful critical learning have been put into use. The students worked individually and / or in pairs, and the classes lasted half a month. During this process the teacher presented experimental activities of low cost and encouraged the students to produce their experiments to close the classes. The motivation of the students during the experimental classes was clear and the commitment of the students to the production of their experiments was observed. In general, the students appeared to have a conceptual elevation and assimilation of new concepts, demonstrating that the activities attend the desired purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcelo Luiz da Silva, UFMT

Professor de FísicaMestre em Ensino de Ciências Naturais IF/UFMTDoutorando em educação em Ciências e Matemática - REAMEC

References

ABIB, M. L. V. S. ; TESTONI, Leonardo A . A utilização de histórias em quadrinhos no ensino de física: uma proposta para o ensino de inércia. Enseñanza de las Ciencias, Granada., v. extra, p. 1-5, 2005.

AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. D. e HANESIAN, H. Psicologia educacional (2 ed.). Rio de Janeiro, Interamericana, 1980.

SANTOS, E. I. ; PIASSI, L. P. C. ; FERREIRA, N. C., Atividades experimentais de baixo custo como estratégia de construção da autonomia de professores de física: Uma experiência em formação continuada. IX Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Jaboticatubas-MG, 2004.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. Versão revisada e estendida de Conferência proferida no III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, 2010. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/ Acessado em 05/03/2017.

NASCIMENTO, A. P. Experimentos de baixo custo no Ensino de Física na Educação Básica. 67f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) Instituto de Física e Química. Universidade Federal de Goias – Regional Catalão. Catalão, 2016.

SILVA, M. L. Paródia: uma ferramenta metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia. 2012. 110f. Dissertação (Mestrado profissional em ensino de ciências naturais) – Instituto de Física, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá-MT, 2012.

SILVEIRA, A. F. ; SILVA, I. L. ; SANTOS, K. ; SANTOS, R. L. P. . A Inserção da Música no Processo de Ensino-Aprendizagem de Física: Mais um Recurso Pedagógico. In: XVII Simpósio Nacional de Ensino de Física - SNEF, 2007, São Luís - Maranhão. Anais do XVII Simpósio Nacional de Ensino de Física - SNEF, 2007.

Published

2017-07-08

How to Cite

LUIZ DA SILVA, Marcelo. THE USE OF LOW COST MATERIALS FOR EXPERIMENTATION IN THE CLASS OF DENSITY AND HYDROSTATIC PRESSURE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 1, p. 62–70, 2017. DOI: 10.23926/rpd.v2i1.47. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/644. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies