Marks of orality in the writing of students in the 1st year of Technical High School: reflections on teaching the Portuguese language at the Federal Institute of Pará (IFPA) – Campus Tucuruí-PA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24006.id814

Keywords:

Marks of orality, Writing practice, Teaching Portuguese Language

Abstract

It is common to observe, among the challenges faced by Portuguese language teachers, factors related to the influence of orality on students' written productions. In this context, this article aims to analyze the main marks resulting from the interference of orality in the written productions of 1st-year students in Technical High School at the Federal Institute of Pará (IFPA) – Campus Tucuruí/PA. The theoretical foundation of the study is based on assumptions from Sociolinguistics and Textual Linguistics. The analyzed data were collected from two classes of 1st year Technical High School, revealing 317 occurrences of deviations through the analysis of 55 textual productions of the chronicle genre. Among the main marks of orality identified are: spelling corresponding to the word or sequence of words, repetition of words, and discursive markers. The results showed that students, even in high school, still face difficulties in controlling the influences of oral language on written production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariane Daysa de Castro Gomes, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

Graduada em Letras – Língua Portuguesa pelo Campus Universitário do Tocantins/Cametá da Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente da Rede Estadual de Ensino (SEDUC/PA). Discente da Pós-graduação em Linguagem, Cultura e Educação na Amazônia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Tucuruí.

Tereza Tayná Coutinho Lopes, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

Doutora em Letras – Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA).

References

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola, 2009.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.

BAGNO, Marcos. Português ou brasileiro? Um convite a pesquisa. São Paulo: Parábola, 2001.

BAGNO, Marcos; GILLES, Gagné; STUBBS, Michael. Língua materna: letramento,

variação e ensino. São Paulo: Parábola, 2002.

BOTELHO, Mário. José. Oralidade e escrita sob a perspectiva do letramento. Jundiaí: Paco Editorial, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

COSTA, Sânia Tereza et al. Marcas da oralidade nas produções textuais dos alunos do ensino médio da escola c.e humberto de campos na cidade de humberto de campos – ma. Periódico Asociación Latinoamericana de Filosofia de la Educación, vol 3, 2015. Disponível em: http://filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/view/31. Acesso em: 16 abr. 2023.

FIORIN, José Luiz. Os Aldrovandos Cantagalos e o preconceito linguístico. In: SILVA, F. L.; MOURA, H. M. M. (Orgs.). O direito à fala: a questão do preconceito linguístico. 2. ed. rev. Florianópolis: Insular, 2002, p. 23 - 37.

FRANÇA, Andréa Maria de. O processo de epêntese vocálica na escrita de alunos do Ensino Fundamental de escola pública da cidade de Recife/PE: por um projeto de intervenção. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso. Brasil. Disponível em: http://repository.ufrpe.br/handle/123456789/4173. Acesso em: 19 agos. 2023.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. 4 ed. – São Paulo: Ática, 2006.

KATO, Mary Aizawa. No mundo da escrita. São Paulo: Ática, 1986.

KOCH, Ingedore Villaça. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1997.

KOCH, Ingedore Villaça. Introdução à Linguística Textual: Trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Oralidade e escrita. Signótica, v. 9, n. 1, p. 119-146, jan/dez, 1997. DOI: https://doi.org/10.5216/sig.v9i1.7396

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Repetição. In: JUBRAN, Clélia Cândida Abreu Spinard; Koch. Ingedore Grunfeld Villaça (orgs). Gramática do português culto falado no Brasil. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2006, v.1, p. 219 – 254.

MARCUSCHI, Luiz Antônio Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 4ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. São Paulo: Mercado das Letras: Associação de Leitura no Brasil, 2001.

SOARES, Magda. Novas prática de leitura e escrita: Letramento na cibercultura. vol. 23, n. 81, p. 42, dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008

SOUSA, Maria Araújo de; COSTA, Catarina de Sena Sirqueira Mendes da. Influência da linguagem oral sobre a prática da escrita: um estudo na perspectiva do letramento escolar. Anais X Congresso Internacional de Línguas e Literaturas (ISBN: 978-65-86901-47-4), p. 579 -595, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/linguas-e-literatura/2021/TRABALHO_EV158_MD7_SA109_ID614_30072021171535.pdf.Acesso em: 19 agos. 2023.

Published

2024-04-06

How to Cite

GOMES, Mariane Daysa de Castro; LOPES, Tereza Tayná Coutinho. Marks of orality in the writing of students in the 1st year of Technical High School: reflections on teaching the Portuguese language at the Federal Institute of Pará (IFPA) – Campus Tucuruí-PA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24006, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24006.id814. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/814. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies