“The Pollution of the Araguaia River” as a theme for engaging in socio-political-environmental actions from the perspective of Science-Technology-Society (STS) Education

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23101.id817

Keywords:

STS Education, Socioscientific Issues, Biology, Tocantins, Contextualization

Abstract

The purpose of this article is to present part of the results of a master's research on teaching strategies that drive engagement for socio-political-environmental actions. In this sense, a Didactic Sequence (DS), with the theme “The pollution of the Araguaia River.” This is a participatory research, developed with students of the 9th grade in a public school in the city of Araguatins, state of Tocantins, Brazil. Categories were created to identify the levels of engagement of students in relation to the teaching strategies addressed, namely, level 1: awareness, level 2: understanding of the problem, and level 3: environmental socio-political training. The analyzes indicate that the approach of teaching strategies focused on discussions showing the relationship between the environmental issue and economic, sociocultural, political, ethical, and moral aspects, contributes significantly to the engagement of students in socio-political-environmental actions worked during the development of the DS.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Cláudia Barbosa da Silva, Secretaria de Educação do Estado do Tocantins (SEDUC-TO)

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim/UFNT)

Professora do estado do Tocantins (SEDUC/TO)

Karolina Martins Almeida e Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutorado em Educação – Linha Educação em Ciências e Matemática (PPGE-FE/UnB)

Docente na Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Docente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim/UFNT)

References

AULER, Décio; BAZZO, Walter Antônio. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001.

BRASIL. Agência Nacional de Águas. Conjuntura dos recursos hídricos no Brasil 2019: informe anual. Brasília: ANA, 2019.

BRITO, Eliseu Pereira; SHIMASAKI, Matheus Miranda. Territórios e identidades dos ribeirinhos pescadores vazanteiros do rio Araguaia em Araguatins, Tocantins, Confins [Online], n. 48, 19 dez. 2020.

COELHO, Geide Rosa; AMANTES, Amanda. A influência do engajamento sobre a evolução do entendimento dos estudantes em eletricidade. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 1, p. 48-72, 2014.

CONRADO, Dália Melissa; NUNES-NETO, Nei (Org.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

FREDRICKS, Jennifer A.; BLUMENFELD, Phyllis. C. Blumenfeld; PARIS, Alison H. School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, v. 74, n. 1, p. 59-109, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

REIS, Pedro. Da discussão à ação sociopolítica sobre controvérsias sociocientíficas: uma questão de cidadania. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 3, n. 1, p. 1-10, 2013.

SÁ, Luciana Passos; QUEIROZ, Salete Linhares. Argumentação no ensino de ciências: contexto brasileiro. Ensaio, v. 13, n. 2, p. 13-30, 2011.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2000.

SANTOS,_____. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v.1 número especial, nov. 2007.

SCHAUFELI, Wilmar B.; SALANOVA, Marisa, GONZÁLEZ-ROMÁ, Vicente; BAKKER, Arnold B. The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, n. 3, p. 71-92, 2002.

SILVA, Ana Claudia Barbosa da. A poluição do Rio Araguaia como questão socioambiental no ensino de ciências: Objetivações para a formação sociopolítica. 2022. 129f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022.

SILVA, Karolina Martins Almeida e Silva. Questões sociocientíficas e o pensamento complexo: tecituras para o Ensino de Ciências. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

Published

2023-12-30

How to Cite

SILVA, Ana Cláudia Barbosa da; SILVA, Karolina Martins Almeida e. “The Pollution of the Araguaia River” as a theme for engaging in socio-political-environmental actions from the perspective of Science-Technology-Society (STS) Education. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, no. Especial, p. e23101, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23101.id817. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/817. Acesso em: 3 jul. 2024.