Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23102.id819Keywords:
Graduation, Curriculum, Paradigm, InnovationAbstract
The degree curriculum consists of subjects with specific content, subjects with pedagogical content, supervised internship, in addition to problematizations of curriculum theories and the insertion of Digital Information and Communication Technologies (DIT). This research investigates how the insertion of TDIC has been constituted as a formative element in the Biology Degree (LB) course, addressing from which perspective this insertion takes place (dominant/emerging). To this end, we used the case study as a methodological approach and documental analysis as a data collection instrument based on the PPC of the LB course. The analysis demonstrated that the training proposal seeks to include TDIC in teacher training. However, even when TDIC are present in the PPC, they are configured from the perspective of the dominant paradigm, as they are inserted in specific disciplines and do not emerge from the critical views that enable the exercise of innovative practices within the perspective of the emerging paradigm.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
APPLE, Michael Whitman. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2008.
APPLE, Michael Whitman. Política Cultural e Educação. São Paulo: Cortez Editora, 2000.
BATES, Anthony. William. (Tony). Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. 607 p. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/Educar_na_Era_Digital.pdf. Acesso em: 20 mai. 2022.
CACHAPUZ, Antonio. et al. (Org.). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2011.
CAMPOS, Fernanda Araújo Coutinho. Tecnologias de Informação e Comunicação e Formação de Professores: um estudo em cursos de licenciatura de uma universidade privada. 2011, 224f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa.; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10º ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CAULLEY, Darrel. Document Analysis in Program Evaluation (volume 6 na série Paper and Report Series of the Research on Evaluation Program). Portland, Or. Northwest Regional Education Laboratory, 1981.
COSCARELLI, Carla Viana. (Org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. 192 p.
ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo.; PEIXOTO, Joana; CARVALHO, Rose Mary Almas de. (Orgs.) Ecos e repercussões dos processos formativos nas práticas docentes mediadas pelas tecnologias. Goiânia: Kelps, 2015.
FEENBERG, Andrew. Teoria crítica da tecnologia: um Panorama. In. NEDER, Ricardo Toledo. (org.) A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/Centro de Desenvolvimento Sustentável - CDS. Universidade de Brasília, Capes, 2º ed. 2013.
GATTI, Bernadete Angelina; NUNES, Mariana Muniz Rossa. (orgs.) Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e Ciências Biológicas / São Paulo: FCC/DPE, 2009.
GUBA, Egon Gotthold; LINCOLN, Yvonna Sessions. Effective Evaluation. São Francisco, Jossey-Bass, 1981.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP: Papirus, 2013.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: um novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.
KRASILCHIK, Myriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: E.P.U., 2012.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. 3º ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
LOPES, Rosemara Perpetua. Formação para uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação nas licenciaturas das Universidades Estaduais Paulistas. 2010. 224 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2010. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/92296>.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2º ed. São Paulo: E.P.U., 2018.
MARTINS, Clícia Bührer; BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Formação de professores na perspectiva de desenvolvimento profissional e organizacional da escola. Linguagens, Educação e Sociedade, ano 12, n. 17, p. 21-28, jul./dez. 2007.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículos e programas no Brasil. 3ºed. Campinas: Papirus, 1997.
MOREIRA, Antônio Flávio; TADEU, Tomaz. Currículo, Cultura e Sociedade. 12º ed. São Paulo: Cortez, 2013.
NOGUEIRA, Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins. Bourdieu & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
ODA, Welton Yudi. A docência universitária em biologia e suas relações com a realidade das metrópoles amazônicas. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, 2012.
PONTE, João Pedro da. Estudos de caso em educação matemática. Bolema, 25, p. 105-132
PRETTO, Nelson de Luca; SOUZA, Joseilda Sampaio de.; ROCHA, Telma Brito. Tabuleiro digital: uma experiência de inclusão digital em ambiente educacional. In: BONILLA, M. H. S.; PRETTO, N. de L. (Org.). Inclusão digital: polêmica contemporânea. V. 2. Salvador: EDUFBA, 2011.
RAMOS, Tacita Ansanello; ROSA, Maria Inês Petrucci. Entre disciplinas pedagógicas e disciplinas específicas: a formação de professores e a questão do estágio supervisionado em um curso de licenciatura integrada. Olh@res, v. 1, nº 1, p. 207-238, maio, 2013.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 2ºed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade. Uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
TORI, Ricardo. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
YIN, Robert Karl. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5ºed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.