Historical Methods to determine the equation from the Orthotome to the Parable

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24011.id893

Keywords:

Parabola, Equation, History of Mathematics, Teaching

Abstract

This article highlights the historical and epistemological development of methods for determining the equation of a specific conic section, ranging from Menêcmo with the Orthotome to the contributions of Apollonius with the Parabola. The text reveals a sequential historical movement, employing the History of Mathematics to enhance the teaching of the parabola, exploring diverse methods to determine its equation, culminating in the reduced expression. This is based on bibliographic research from primary, secondary, and tertiary sources. While the focus is not on the potential of digital technologies, the role of GeoGebra in creating precise figures and understanding geometric and algebraic correlations during historical investigation is emphasized. We consider this type of historical research to be conceptually important for teachers and didactically relevant for understanding the development, appropriation, and historical representation not only of this conic section but also of other curves in the scientific and disciplinary realm of mathematics and its instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ivonne C. Sánchez, Federal University of Para

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2024 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduada na Licenciatura em Educação menção Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisadora nível A-2 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática.

Luis Andrés Castillo, Federal University of Para

Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2024 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduado em Licenciatura em Educação Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Professor Convidado na Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus Universitário de Arraias, no Curso de Licenciatura em Matemática (2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisador nível A-1 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Pertence ao corpo Editorial de periódicos nacionais e internacionais, como parte do Conselho Consultivo, Equipe Técnica e Parecerista ad hoc. Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática, Modelagem Matemática com GeoGebra.

References

BORDALLO, Mirella. As Cônicas na matemática escolar brasileira: história, presente e futuro. 2011. 71f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2011

BORGES, Thays de Souza. Geometria analítica nos livros didáticos: uma análise do modelo epistemológicos dominante para o ensino de cônicas no ensino médio. 2023. 117f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2023.

CASTILLO, Luis Andrés; SÁNCHEZ, Ivonne C. A Proposição XXXIV do Livro I dos Elementos de Oliver Byrne no GeoGebra. PARADIGMA, v. 45, n. 1, e2024016, 2024. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024016.id1529. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024016.id1529

CoÊlho, Iara Martins; Teixeira, Lucas Santos; Castillo, Luis Andrés; Sánchez, Ivonne C.

História da matemática e geometria dinâmica: um novo olhar ao teorema de Viviani para o ensino médio. Journal of Education Science and Health, v. 3, n. 1, p. 01-12, 2023. https://doi.org/10.52832/jesh.v3i1.178 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v3i1.178

FOSSA, Jhon A. Recursos pedagógicos para o ensino da matemática a partir das obras de dois matemáticos da Antigüidade. In: Mendes, Iran Abreu; FOSSA, John; NÁPOLES VALDÉS, Juan E. (org.). A História como um Agente de Cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Editora Sulina, 2006. p. 79–136.

EECKE, Paul Ver. Les coniques d'apollonius de perge. 1963. 724 p.

ESTRADA, Maria; SÁ, Carlos; QUEIRÓ, João; SILVA, Maria do Céu; COSTA, Maria. História da Matemática. Universidade Aberta, 2000, 611p

LIMA, Elon. Geometria analítica e álgebra linear. 2 ed. Rio de Janeiro: IMPA, 2015. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-0855-6

MENDES, Iran Abreu. A investigação Histórica como Agente de Cognição Matemática na sala de aula. In: Mendes, Iran Abreu; FOSSA, John; NÁPOLES VALDÉS, Juan E. (org.). A História como um Agente de Cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Editora Sulina, 2006. p. 79–136.

LOPES, Juracélio Ferreira. Cônicas e aplicações. 2011. 184f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática Universitária) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.

MENDES, Iran Abreu. Usos da história no ensino de matemática: reflexões e experiências. 3. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2022, 316p.

MONTEIRO, Rubens Marinho. Resgate do Teorema de Dandelin no estudo de cônicas com o GeoGebra. 2014. 57f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2014.

SÁNCHEZ, Ivonne C.; CASTILLO, Luis Andrés. Uma antiga demonstração do teorema de Pitágoras desde a perspectiva da geometria dinâmica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 9, n. 26, p. 214–226, 2022. https://doi.org/10.30938/bocehm.v9i26.8030. DOI: https://doi.org/10.30938/bocehm.v9i26.8030

SÁNCHEZ, Ivonne C.; MENDES, Iran Abreu; CASTILLO, Luis Andrés. Atividades históricas com GeoGebra para explorar a representação geométrica do cone. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 11, n. 1, p. e23117, 2023.

https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16866. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16866

SIQUEIRA, Carlos Alberto Fernandes de. Um estudo didático das cônicas: quadros, registros e pontos de vista. 2016. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

SIQUEIRA, Carlos Alberto Fernandes de; SILVA, Maria José Ferreira da. Um estudo da parábola: quadros, registros de representação semiótica e pontos de vista. REVEMAT, Santa Catarina, V. 14, n. 2, p. 1-18, 2019 DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e56678

SILVA FILHO, Luiz Efigênio da. Cônicas: apreciando uma obra-prima da matemática. 2015. 141f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.

SMITH, James. Las Bellezas Geométricas atrás de las Fórmulas Feas, 2013. Disponivel em: www.aprendematematicas.org.mx

STEINBRUCH, Alfredo; WINTERLE, Paulo. Geometria Analítica, 1. ed. Makron Books, 1987.

TEIXEIRA, Lucas Santos; CoÊlho, Iara Martins; Castillo, Luis Andrés; Sánchez, Ivonne C. Uma exploração do Teorema de Stewart com GeoGebra: do estático ao dinâmico. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 9, n. 2, e2002, 2023. https://doi.org/10.35819/remat2023v9i2id6467. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2023v9i2id6467

URBANEJA, Pedro Miguel. El domínio de las secciones cónicas Apolônio. RBA: Espanha, 2017.

Published

2024-01-02

How to Cite

SÁNCHEZ, Ivonne C.; CASTILLO, Luis Andrés. Historical Methods to determine the equation from the Orthotome to the Parable. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24011, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24011.id893. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/893. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies