Historical Methods to determine the equation from the Orthotome to the Parable
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24011.id893Keywords:
Parabola, Equation, History of Mathematics, TeachingAbstract
This article highlights the historical and epistemological development of methods for determining the equation of a specific conic section, ranging from Menêcmo with the Orthotome to the contributions of Apollonius with the Parabola. The text reveals a sequential historical movement, employing the History of Mathematics to enhance the teaching of the parabola, exploring diverse methods to determine its equation, culminating in the reduced expression. This is based on bibliographic research from primary, secondary, and tertiary sources. While the focus is not on the potential of digital technologies, the role of GeoGebra in creating precise figures and understanding geometric and algebraic correlations during historical investigation is emphasized. We consider this type of historical research to be conceptually important for teachers and didactically relevant for understanding the development, appropriation, and historical representation not only of this conic section but also of other curves in the scientific and disciplinary realm of mathematics and its instruction.
Downloads
Metrics
References
BORDALLO, Mirella. As Cônicas na matemática escolar brasileira: história, presente e futuro. 2011. 71f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2011
BORGES, Thays de Souza. Geometria analítica nos livros didáticos: uma análise do modelo epistemológicos dominante para o ensino de cônicas no ensino médio. 2023. 117f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2023.
CASTILLO, Luis Andrés; SÁNCHEZ, Ivonne C. A Proposição XXXIV do Livro I dos Elementos de Oliver Byrne no GeoGebra. PARADIGMA, v. 45, n. 1, e2024016, 2024. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024016.id1529. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024016.id1529
CoÊlho, Iara Martins; Teixeira, Lucas Santos; Castillo, Luis Andrés; Sánchez, Ivonne C.
História da matemática e geometria dinâmica: um novo olhar ao teorema de Viviani para o ensino médio. Journal of Education Science and Health, v. 3, n. 1, p. 01-12, 2023. https://doi.org/10.52832/jesh.v3i1.178 DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v3i1.178
FOSSA, Jhon A. Recursos pedagógicos para o ensino da matemática a partir das obras de dois matemáticos da Antigüidade. In: Mendes, Iran Abreu; FOSSA, John; NÁPOLES VALDÉS, Juan E. (org.). A História como um Agente de Cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Editora Sulina, 2006. p. 79–136.
EECKE, Paul Ver. Les coniques d'apollonius de perge. 1963. 724 p.
ESTRADA, Maria; SÁ, Carlos; QUEIRÓ, João; SILVA, Maria do Céu; COSTA, Maria. História da Matemática. Universidade Aberta, 2000, 611p
LIMA, Elon. Geometria analítica e álgebra linear. 2 ed. Rio de Janeiro: IMPA, 2015. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-0855-6
MENDES, Iran Abreu. A investigação Histórica como Agente de Cognição Matemática na sala de aula. In: Mendes, Iran Abreu; FOSSA, John; NÁPOLES VALDÉS, Juan E. (org.). A História como um Agente de Cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Editora Sulina, 2006. p. 79–136.
LOPES, Juracélio Ferreira. Cônicas e aplicações. 2011. 184f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática Universitária) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.
MENDES, Iran Abreu. Usos da história no ensino de matemática: reflexões e experiências. 3. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2022, 316p.
MONTEIRO, Rubens Marinho. Resgate do Teorema de Dandelin no estudo de cônicas com o GeoGebra. 2014. 57f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2014.
SÁNCHEZ, Ivonne C.; CASTILLO, Luis Andrés. Uma antiga demonstração do teorema de Pitágoras desde a perspectiva da geometria dinâmica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 9, n. 26, p. 214–226, 2022. https://doi.org/10.30938/bocehm.v9i26.8030. DOI: https://doi.org/10.30938/bocehm.v9i26.8030
SÁNCHEZ, Ivonne C.; MENDES, Iran Abreu; CASTILLO, Luis Andrés. Atividades históricas com GeoGebra para explorar a representação geométrica do cone. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 11, n. 1, p. e23117, 2023.
https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16866. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16866
SIQUEIRA, Carlos Alberto Fernandes de. Um estudo didático das cônicas: quadros, registros e pontos de vista. 2016. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
SIQUEIRA, Carlos Alberto Fernandes de; SILVA, Maria José Ferreira da. Um estudo da parábola: quadros, registros de representação semiótica e pontos de vista. REVEMAT, Santa Catarina, V. 14, n. 2, p. 1-18, 2019 DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e56678
SILVA FILHO, Luiz Efigênio da. Cônicas: apreciando uma obra-prima da matemática. 2015. 141f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
SMITH, James. Las Bellezas Geométricas atrás de las Fórmulas Feas, 2013. Disponivel em: www.aprendematematicas.org.mx
STEINBRUCH, Alfredo; WINTERLE, Paulo. Geometria Analítica, 1. ed. Makron Books, 1987.
TEIXEIRA, Lucas Santos; CoÊlho, Iara Martins; Castillo, Luis Andrés; Sánchez, Ivonne C. Uma exploração do Teorema de Stewart com GeoGebra: do estático ao dinâmico. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 9, n. 2, e2002, 2023. https://doi.org/10.35819/remat2023v9i2id6467. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2023v9i2id6467
URBANEJA, Pedro Miguel. El domínio de las secciones cónicas Apolônio. RBA: Espanha, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.