POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558Keywords:
English teaching, Integral formation, Integrated High School, Teacher perspectiveAbstract
The present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70. 1977.
BEZERRA, Daniella de Souza. Língua estrangeira e o ensino médio integrado ao técnico: matizando uma abordagem de ensino-aprendizagem. Caminhos da Linguística Aplicada, Taubaté. Vol. 4, n. 1, p. 52-68, 2011. Disponível em http://periodicos.unitau.br/ojs/index.php/caminhoslinguistica/article/view/1313/953. Acesso em 10 abr. 2022.
BEZERRA, Daniella de Souza; JOVANOVIC, Aleksandar. Trabalho, formação integral e ensino de língua estrangeira: (des) encontros do Ensino Médio Integrado ao Técnico. Conjectura: Filosofia e Educação. Caxias do Sul. v. 20. n. 1. p. 101-118, jan./abr. 2015. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/2577/pdf_353. Acesso em: 17 out. 2021.
EBERHARD, David M; SIMONS, Gary F.; FENNING, Charles D. (org.). What is the most spoken language? Ethnologue: languages of the world. 24ª ed. Dallas, Texas: SIL Internacional, Estados Unidos da América, 2021. Disponível em: https://www.ethnologue.com/guides/most-spoken-languages. Acesso em: 09 jan. 2022.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em questão. Natal, v.52, n.38, p. 61-80, maio/ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956
MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Questionário e entrevista na pesquisa qualitativa: elaboração, aplicação e análise de conteúdo. Manual didático. Pedro & João Editores. São Carlos; 2020. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com/2020/03/26/questionario-e-entrevista-na-pesquisa-qualitativa-elaboracao-aplicacao-e-analise-de-conteudo-manual-didatico. Acesso em: 10 out. 2021.
MANACORDA, Mario Alighiero. O princípio educativo em Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
MATOS, Daniel Abud Seabra; JARDILINO, José Rubens Lima. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação. v. 1, n. 3, p. 20-31, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/111/94. Acesso em: 14 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v1i3.1893
MONTGOMERY, Scott L. Does science need a global language?. The University of Chicago Press. United States of America; 2013.
RAMOS, Marise. Concepção do Ensino Integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará nos dias 08 e 09 de maio de 2008, v. 8, 2008. Disponível em http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 14 nov. 2020.
SEIDHOFER, Barbara. English as a lingua franca. ELT Journal, Volume 59, Issue 4, 2005, p.339–34. Disponível em https://doi.org/10.1093/elt/cci064. Acesso em 14 de out. 2021. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/cci064
XAVIER, Rosely Perez. A Aprendizagem em um Programa Temático de LE (Inglês) Baseado em Tarefas em contexto de 5ª série do Ensino Fundamental. 1999. Campinas: Tese (Doutorado) - Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/sinteses/article/view/6203. Acesso em: 1º maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.