POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558

Keywords:

English teaching, Integral formation, Integrated High School, Teacher perspective

Abstract

The present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raquel de Souza, IFSULDEMINAS

Mestra em Educação Profissional e Tecnológica (IFSULDEMINAS) Assistente em Administração no IFSULDEMINAS - Campus Poços de Caldas

Rodrigo Lício Ortolan, IFSULDEMINAS

Doutor em Engenharia Elétrica (USP-São Carlos) Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (IFSULDEMINAS) Docente do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROEPT/IFSULDEMINAS)

Nathália Luiz de Freitas, IFSULDEMINAS

Doutora em Linguística (Unicamp) Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (IFSULDEMINAS) Docente do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROEPT/IFSULDEMINAS)

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70. 1977.

BEZERRA, Daniella de Souza. Língua estrangeira e o ensino médio integrado ao técnico: matizando uma abordagem de ensino-aprendizagem. Caminhos da Linguística Aplicada, Taubaté. Vol. 4, n. 1, p. 52-68, 2011. Disponível em http://periodicos.unitau.br/ojs/index.php/caminhoslinguistica/article/view/1313/953. Acesso em 10 abr. 2022.

BEZERRA, Daniella de Souza; JOVANOVIC, Aleksandar. Trabalho, formação integral e ensino de língua estrangeira: (des) encontros do Ensino Médio Integrado ao Técnico. Conjectura: Filosofia e Educação. Caxias do Sul. v. 20. n. 1. p. 101-118, jan./abr. 2015. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/2577/pdf_353. Acesso em: 17 out. 2021.

EBERHARD, David M; SIMONS, Gary F.; FENNING, Charles D. (org.). What is the most spoken language? Ethnologue: languages of the world. 24ª ed. Dallas, Texas: SIL Internacional, Estados Unidos da América, 2021. Disponível em: https://www.ethnologue.com/guides/most-spoken-languages. Acesso em: 09 jan. 2022.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em questão. Natal, v.52, n.38, p. 61-80, maio/ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956

MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Questionário e entrevista na pesquisa qualitativa: elaboração, aplicação e análise de conteúdo. Manual didático. Pedro & João Editores. São Carlos; 2020. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com/2020/03/26/questionario-e-entrevista-na-pesquisa-qualitativa-elaboracao-aplicacao-e-analise-de-conteudo-manual-didatico. Acesso em: 10 out. 2021.

MANACORDA, Mario Alighiero. O princípio educativo em Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

MATOS, Daniel Abud Seabra; JARDILINO, José Rubens Lima. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação. v. 1, n. 3, p. 20-31, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/111/94. Acesso em: 14 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v1i3.1893

MONTGOMERY, Scott L. Does science need a global language?. The University of Chicago Press. United States of America; 2013.

RAMOS, Marise. Concepção do Ensino Integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará nos dias 08 e 09 de maio de 2008, v. 8, 2008. Disponível em http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 14 nov. 2020.

SEIDHOFER, Barbara. English as a lingua franca. ELT Journal, Volume 59, Issue 4, 2005, p.339–34. Disponível em https://doi.org/10.1093/elt/cci064. Acesso em 14 de out. 2021. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/cci064

XAVIER, Rosely Perez. A Aprendizagem em um Programa Temático de LE (Inglês) Baseado em Tarefas em contexto de 5ª série do Ensino Fundamental. 1999. Campinas: Tese (Doutorado) - Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/sinteses/article/view/6203. Acesso em: 1º maio 2022.

Published

2023-02-12

How to Cite

SOUZA, Raquel de; ORTOLAN, Rodrigo Lício; FREITAS, Nathália Luiz de. POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23006, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies