LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM: PERSPECTIVES OF TEACHERS IN A RURAL SCHOOL
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23020.id1710Keywords:
Learning Difficulties, Teaching in Basic Education, School in the FieldAbstract
The main objective of this study was to think about learning difficulties encountered in the classroom by students in the final years of Elementary School at the Ricardo Vieira do Couto Municipal School, Comunidade Rural Jucuri, Mossoró - RN, from the perspective of teachers. In methodological parameters, the research was developed based on a qualitative approach and was characterized as a field research. In it, we made use of the questionnaire composed of open questions, which was developed with two teachers from the areas of Human Sciences and Languages of the mentioned school. Among the authors who supported the study, there are Garcia (1998), Arroyo (1999), Osti (2012), Mendes and Medeiros (2021), among others. We emphasize that learning difficulties are evident with more emphasis on reading, production and understanding of texts, as well as regarding the non-internalization and construction of specific concepts of school subjects in the areas studied in the school curriculum.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Roselaine Pontes de; et al. Mônica Carolina. Prevenção e remediação das dificuldades de aprendizagem: adaptação do modelo de resposta à intervenção em uma amostra brasileira. Revista Brasileira de Educação. v. 21, n. 66, jul./set. 2016. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216632
ARROYO, Miguel González. A Educação Básica e o Movimento Social do Campo. (Coleção Por uma Educação do Campo), v. 02. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, 1999.
BACCIN, Bruna Ambros; PINTO, Luiza Frigo; COUTINHO, Renato Xavier. O fazer pedagógico dos professores dos anos iniciais: investigando suas dificuldades. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, e044, 2021. http://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e044.id1149
FELIPE, Sione Maschio; BENEVENUTTI, Zilma Sansão. Dificuldade de aprendizagem. Maiêutica Pedagogia. v. 1, n. 1, p. 61-64. 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/228915607.pdf. Acesso em: 18 jul. 2022.
FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar, ed. esp., n.9, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4126. Acesso em: 28 set. 2022.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 34. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GARCIA, Jesus Nicasio. Manual de dificuldades de aprendizagem: linguagem, leitura e matemática. Porto Alegra: Artmed Editora, 1998.
GERMANO, Gisele Donadon; CAPELLINI, Simone Aparecida. Desempenho de escolares com dislexia, transtornos e dificuldades de aprendizagem em provas de habilidades metafonológicas (PROHFON). J Soc Bras Fonoaudiol, v. 23, n. 2, p. 135-14. 2011. https://doi.org/10.1590/S2179-64912011000200010
GIMENEZ, Eloisa Hilsdorf Rocha. Dificuldade de Aprendizagem ou Distúrbio de Aprendizagem? Revista de educação. v. 8. n. 8, 2005. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/educ/article/view/2214. Acesso em: 18 jul. 2022.
MEDEIROS, Emerson Augusto de. Formação interdisciplinar de professores: estudo
pedagógico-curricular sobre a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal
Rural do Semi-Árido. 661 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual do
Ceará, Fortaleza, 2019.
MEDEIROS, Emerson Augusto de; DIAS, Ana Maria Iorio; OLINDA, Ercília Maria Braga de Olinda. Formação inicial de professores da educação básica no Brasil: uma leitura histórica e político-legal. Educação em Perspectiva, v. 11, p. e020006, jun. 2020. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8893
MEDEIROS, Emerson Augusto de; VARELA, Sara Bezerra Luna; NUNES, João Batista Carvalho. Abordagem Qualitativa: estudo na Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2004 – 2014). Holos, v. 2, p. 174-189, ago. 2017. https://doi.org/10.15628/holos.2017.4457
MENDES, José Ernandi; MEDEIROS, Emerson Augusto de. La escuela en el neoliberalismo y su lucha política para (re)existir y resignificarse. PARADIGMA, [S. l.], v. 42, n. 3, p. 01-19, 2021. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p01-19.id1119
OESTREICH, Laura; COSTA, Daniela; GOLDSCHMIDT, Andréia Inês. O olhar cuidadoso do educador: caminhos percorridos. Revista Prática Docente. v. 3, n. 1, p. 366-385, jan/jun 2018. http://dx.doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p366-385.id175
OSTI, Andréia. Dificuldades de aprendizagem, Afetividade e Representações Sociais: reflexões para a formação docente. Jundiaí: Paco Editorial, 2012.
PIANA, Maria Cristina. A Pesquisa de Campo. In: PIANA, Maria Cristina. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 167-210p.
SAMPAIO, Simaia. Dificuldades de aprendizagem: a psicopedagogia na relação sujeito, família e escola. 2. Ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2010.
SANTOS, Elton Castro Rodrigues dos; SILVA, Marineide de Oliveira da; VIEIRA JUNIOR, Niltom. Novos tempos e novos desafios educacionais: a educação básica na modalidade remota durante a pandemia de Covid-19. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, e056, 2021. http://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e056.id1185
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 13 ed. Campinas: autores associados, 2008.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 11. ed. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2010.
TEIXEIRA, Andréa Regina; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Intervenção e estratégias de aprendizagem. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo. v. 17, n. 2, p. 279-288. jul./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/vhXVHCMbPty4DF6B8KGx4Ck/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 de jul. 2022.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GshnGtmcY9NPBfsPR5HbfjG/?format=pdf Acesso em: 28 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.