PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM AND TEACHING OF STATISTICS: AN EXPERIENCE WITH AN INTERDISCIPLINARY APPROACH THROUGH INFORMATICS IN THE REMOTE FORMAT
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23034.id1692Keywords:
Remote teaching, Technological tools, Interdisciplinary practices, Teacher training, Teaching of statisticsAbstract
Due to the adversities faced by students to follow remote classes, there is a need for teachers to adopt strategies that seek to overcome these obstacles, especially in subjects that students have great difficulty with, such as statistics. The present study aims to report the experience of residents of the Degree in Informatics working in the discipline of statistics in an interdisciplinary approach in remote teaching. Synchronous and asynchronous meetings were held with practices of descriptive statistics and construction of tables and graphs through applications on the computer and cell phone. It was observed that the practices helped to deal with the limitations of the students and enabled everyone to participate and learn satisfactorily. The interdisciplinary and contextualized approach to the students' reality contributed to a more meaningful learning, reflected in the great approval of the didactic strategies by the students. It is also noteworthy that such experiences were positive for the residents themselves, who are more prepared to act as future educators.
Downloads
Metrics
References
ALVES Lynn. Educação Remota: Entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365.
BINOTTO, Charlote. Ensino de estatística por meio da metodologia de resolução de problemas: uma proposta aplicada ao Ensino Médio. 2019. 101 f. Pato Branco: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2019. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br:8080/jspui/handle/1/4687. Acesso em: 22 set. 2022.
DANTAS, Josecleide Ferreira; SILVA, Géssica Maria de Macêdo Lopes; MEDEIROS, Leonardo Rafael. Colaborações da interdisciplinaridade para o ensino de informática na escola pública. In: ALMEIDA, Breno Trajano de; CARVALHO, Daniel Aguiar da Silva Oliveira. Programa de Residência Pedagógica na Licenciatura em Informática: partilhando possibilidades. Natal: Famen, 2020. p. 109-117. https://doi.org/10.36470/famen.2020.l3c10.
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine. Interações crítico-dialéticas com as tecnologias na educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 15, n. 1, p. 266-288, 2020. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i4.11993.
LI, Yulan. Research on Classroom Teaching Model Innovation of Statistics Course under the Background of Blended Learning. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, v. 172, 2017.
MARQUES, Ronualdo. A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da COVID-19. Boletim de conjuntura (BOCA) ano II, v. 3, n. 7, p. 31-46, 2020.
MEDEIROS, Denise Rosa; GOI, Mara Elisângela Jappe. Reflexões sobre relatos de licenciandos em ciências exatas do Programa de Residência Pedagógica. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, p. 1-16, 2021. http://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e023.id953.
MELO, Maria Emília Ferraz Almeida de; OMENA, Cristhiane Maria Bazílio de; SOARES, Félix Alexandre Antunes. Percepção de professores de ensino médio acerca da utilização do computador na escola: uma realidade do sertão pernambucano. Revista Prática Docente, v. 4, n. 2, p. 728-743, 2019. http://dx.doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p728-743.id406
MORAES, Eriene Macêdo de; COSTA, Walber Christiano Lima da; PASSOS, Vânia Maria de Araújo. Ensino remoto: percepções de professores que ensinam matemática. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, p. 1-14, 2021. http://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e029.id1109.
OLIVEIRA, Camila Victória Sousa; FREESZ, Giselli Martins de Almeida; NASCIMENTO, Lorena de Oliveira Tabosa; ALBRECHT, Míriam Pilz. Ensino remoto e a pandemia de Covid-19: Os desafios da aplicação de aulas práticas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7, 2020, Maceió. Anais... Maceió: 2020. p. 1-12. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68524. Acesso em: 23 set. 2022.
PAULA, Gabrieli Silva Ney de; SOUZA, Sofia Batista; SALGADO, Sara Carolayne Mendonça; FARIA, Douglas Yago de. A residência pedagógica e a pandemia: implicações do ensino remoto. In: EDUCAÇÃO EM FOCO, 1, 2021, Pouso Alegre. Anais..., Pouso Alegre:IFSULDEMINAS, 2021. p. 1-4. Disponível em: https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/145. Acesso em: 23 set. 2022.
PAZETO, Tatiana Annoni; PRIETCH, Soraia Silva. Experiências e Propostas de Projetos Interdisciplinares no Projeto Pedagógico de Curso de Licenciatura em Computação. In: II Workshop de Licenciatura em Computação (WLC)/SBIE 2010, João Pessoa/PB, 2010.
PONTES, Edel Alexandre Silva. Algumas considerações teóricas no ensino de estatística na educação básica de maneira contextualizada. Revista eixo, v. 8, n. 3, p. 218-231, 2018. Disponível em: http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/535. Acesso em: 23 set. 2022.
SANTIAGO, Paulo Vitor da Silva; ALVES, Francisco Régis Vieira; SANTOS, Maria José Costa dos. Ensino de Estatística como Objeto de Pesquisa: Uma Revisão Sistemática da Literatura para o período de 2014 a 2021. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 64, p. 1-16, 2022. Disponível em: http://revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/377/230. Acesso em: 23 set. 2022.
SANTOS, Elton Castro Rodrigues dos; SILVA; Marineide de Oliveira da; VIEIRA JÚNIOR, Niltom. Novos tempos e novos desafios educacionais: a educação básica na modalidade remota durante a pandemia de Covid-19. Revista Prática Docente. v. 6, n. 2, p. 1-17, 2021. http://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e056.id1185.
SILVA, Fernando Gabriel Souza; VELASQUE, Luciane de Souza; NASCIMENTO, Ana Gabriela Cardoso do. Ensino de estatística na educação básica em países da América Latina: uma revisão sistemática. Educ. Matem. Pesq., v. 23, n. 4, p. 425-451, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/53037. Acesso em: 23 set. 2022.
SILVA, Jenekésia Lins da; OLIVEIRA, Carloney Alves de. Possibilidades pedagógicas do uso das tecnologias móveis no ensino de Matemática na perspectiva da m-learning. BoEM, v. 6, n. 11, p. 200-221, 2018. http://dx.doi.org/10.5965/2357724X06112018200.
SILVA, Reilan Bomfim da; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos. Tendências Pedagógicas no ensino de estatística: perspectiva de professores. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. 01, p. 1-19, 2022. http://doi.org/10.37001/remat25269062v19id729.
SOUZA JÚNIOR, Abdon Soares de; CARVALHO, Daniel Aguiar da Silva Oliveira. Sala de aula invertida e o ensino de programação de computadores. In: ALMEIDA, Breno Trajano de; CARVALHO, Daniel Aguiar da Silva Oliveira. Programa de Residência Pedagógica na Licenciatura em Informática: partilhando possibilidades. Natal: Famen, 2020. p. 48-62. https://doi.org/10.36470/famen.2020.l3c4.
STINGHEN, Regiane Santos. Tecnologias na educação: dificuldades encontradas para utilizá-la no ambiente escolar. 2016. 32 f. Florianópolis: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação na Cultura Digital) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.