PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762

Keywords:

Daily, Teaching of Natural Sciences, Teaching practice

Abstract

This work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula Marques da Rosa, PPGEC

Mestranda em Ensino de Ciências (PPGEC- Unipampa) Professora da rede básica de ensino

Mara Elisângela Jappe Goi, UFRGS

Doutora em Educação (UFRGS) Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) Docente do Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC- Unipampa) Docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGECI- UFRGS)

References

ALMEIDA, Maria; PIMENTA, Selma. Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo. Edições: 70, 2011

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura - Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf Acesso em 24 de agosto de 2021.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB - 1996) Diponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L12014.htm#art1 acesso em 17 de junho de 2019.

BRASIL, Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/Semtec, 1999.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf. Acesso em 24 de agosto de 2021.

BRASIL, Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). PCN + Ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf Acesso em 24 de agosto de 2021.

BRASIL, EDITAL CAPES nº 06/2018 PROGRAMA DE RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em 24 de agosto de 2021.

BRASIL .Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC. Versão entregue ao CNE em 03 de abril de 2018 2018. Disponível em: Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf Acesso em: 28 nov. 2022.

DO NASCIMENTO UCHOA, Pablo. A importância do estágio supervisionado para a formação docente: um relato de experiência. Revista Didática Sistêmica, V. 17, N. 2, 2015, Rio Grande/RS, Brasil

FLÔR, Cristhiane Cunha. Na busca de ler para ser em aulas de Química. Ijuí: Unijuí, 2015.

GOULART, Claudia. As Práticas orais na escola: o seminário como objeto de ensino. 2005 (Doctoral dissertation, Tese (Doutorado)–IEL-Unicamp—Campinas, SP).

JACOBI, Pedro Roberto. Espaços públicos e práticas participativas na gestão do meio ambiente no Brasil. Sociedade e Estado, v. 18, p. 315-338, 2003.

JACOBI, Pedro Roberto. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v31, n2, p. 233-250, maio/ago. 2005.

JUNIOR, Wilmo Ernesto Francisco; UCHÔA, Adjane Maia. Desenvolvimento e avaliação de uma história em quadrinhos: uma análise do modo de leitura dos estudantes. Educación química, v. 26, n. 2, p. 87-93, 2015.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E. P. U; 1986.

MILANESI, Irton, Estágio supervisionado: concepções e práticas em ambientes escolares, Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 46, p. 209-227, out./dez. 2012. Editora UFPR

SANTOS, Wildson Luis Pereira.; SCHNETZLER, Roseli. P. Função Social: o que significa ensino de química para formar cidadão? Química Nova na Escola, n.4, nov. 1996

SILVA, Maria Lúcia Santos Ferreira da. Estágio curricular: contribuições para o redimensionamento de sua prática. Natal: EdUFRN, 2005.

Published

2023-02-12

How to Cite

ROSA, Ana Paula Marques da; GOI, Mara Elisângela Jappe. PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23036, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies