PEDAGOGICAL RESIDENCY: THE INSERTION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ARTICULATED WITH EVERYDAY ISSUES IN CHEMISTRY TEACHING
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23036.id1762Keywords:
Daily, Teaching of Natural Sciences, Teaching practiceAbstract
This work aims to present an experience produced in the Pedagogical Residency Program of the Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul/RS, concurrently to the supervised internship on the implementation of activities that involve the theme Environmental Education within everyday issues. Thus, the following research question was intended to be answered: does the implementation of activities focused on Environmental Education in everyday life contribute to learning in Chemistry? The research is qualitative in nature, and the data was produced from a logbook, audio recordings, and materials developed according to the proposed activities. From the data, analysis categories emerged, namely: (i) Recognition of chemical concepts and expressions; and (ii) Identification of scientific context in everyday situations. The results indicate that the use of topics related to the theme can favor a better understanding of chemical concepts.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Maria; PIMENTA, Selma. Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo. Edições: 70, 2011
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura - Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf Acesso em 24 de agosto de 2021.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB - 1996) Diponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L12014.htm#art1 acesso em 17 de junho de 2019.
BRASIL, Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/Semtec, 1999.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf. Acesso em 24 de agosto de 2021.
BRASIL, Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). PCN + Ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf Acesso em 24 de agosto de 2021.
BRASIL, EDITAL CAPES nº 06/2018 PROGRAMA DE RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em 24 de agosto de 2021.
BRASIL .Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC. Versão entregue ao CNE em 03 de abril de 2018 2018. Disponível em: Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf Acesso em: 28 nov. 2022.
DO NASCIMENTO UCHOA, Pablo. A importância do estágio supervisionado para a formação docente: um relato de experiência. Revista Didática Sistêmica, V. 17, N. 2, 2015, Rio Grande/RS, Brasil
FLÔR, Cristhiane Cunha. Na busca de ler para ser em aulas de Química. Ijuí: Unijuí, 2015.
GOULART, Claudia. As Práticas orais na escola: o seminário como objeto de ensino. 2005 (Doctoral dissertation, Tese (Doutorado)–IEL-Unicamp—Campinas, SP).
JACOBI, Pedro Roberto. Espaços públicos e práticas participativas na gestão do meio ambiente no Brasil. Sociedade e Estado, v. 18, p. 315-338, 2003.
JACOBI, Pedro Roberto. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v31, n2, p. 233-250, maio/ago. 2005.
JUNIOR, Wilmo Ernesto Francisco; UCHÔA, Adjane Maia. Desenvolvimento e avaliação de uma história em quadrinhos: uma análise do modo de leitura dos estudantes. Educación química, v. 26, n. 2, p. 87-93, 2015.
LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E. P. U; 1986.
MILANESI, Irton, Estágio supervisionado: concepções e práticas em ambientes escolares, Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 46, p. 209-227, out./dez. 2012. Editora UFPR
SANTOS, Wildson Luis Pereira.; SCHNETZLER, Roseli. P. Função Social: o que significa ensino de química para formar cidadão? Química Nova na Escola, n.4, nov. 1996
SILVA, Maria Lúcia Santos Ferreira da. Estágio curricular: contribuições para o redimensionamento de sua prática. Natal: EdUFRN, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.