GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773

Keywords:

Mathematics Education, Knowledge production, GEPEIMAZ

Abstract

This article presents a brief discussion about the production of knowledge developed by the participants of the Study and Research Group on Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon (GEPEIMAZ). It presents production indicators focused on studies and proposals developed in different areas of investigation, more specifically, in the western region of the state of Pará. We present an overview of the productions associated with the developed studies, and the organization and treatment of information was based on a survey of works and proposals linked to the GEPEIMAZ Research Group, located in different sources and databases, assuming characteristics of an essentially bibliographic research, similar to the review of studies. The information presented, point to significant results, based on the production developed by the group, in order to demarcate the importance of research groups, in the consolidation of spaces for research, learning, teaching and professional development, in mathematics education, in the western region of Pará .

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Ricardo e Souza Mafra, UFRN

Doutorado em Educação (UFRN) Professor na Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC/UFMT)

Neliane Mota Rabelo, UFPA

Doutoranda em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA) Pedagoga na Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

Francisco Robson Alves da Silva, UFPA

Doutorando em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA) Professor do Instituto Federal do Pará (IFPA)

Márcia Cristina Gonçalves Gomes, UFMT

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC/UFMT) Professor do Instituto Federal do Tocantins (IFTO)

References

AZEVEDO, Júlio Fernandes; MAFRA, José Ricardo; SANTOS, Igor Pereira dos. Tecnologias educacionais e educação Integral: uma interface possível. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v.7, n.7, p. 71977-71992 jul. 2021. Disponível em https://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/33075. Acesso em 14/07/2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n7-394

CRESWELL, John. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: ArtMed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

MAFRA, José Ricardo. Plano de trabalho – Projeto Novos Talentos – STEM/Capes. Texto digitado, 2015.

MAFRA, José Ricardo. Memorial de Atividades Acadêmicas. Santarém/PA, 92p. 2022

SANTOS, Igor Pereira dos. Robótica educacional e o ensino de matemática: integrando experimentações em uma escola de tempo integral. (Monografia de Graduação). Instituto de Ciências da Educação. Licenciatura em Informática Educacional. 2019.

SANTOS, Gilson Pedroso; MAFRA José Ricardo. O Pensamento Computacional, TDIC e a Formação de Professores. In: BRASILEIRO, Tânia Suely; PACÍFICO, Juracy Machado (Orgs.) Educação para a Amazônia: estudos e pesquisas em movimento. Santarém/PA: Rosivan Diagramação e Artes Gráficas, 2021. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/iced/publicacao/. Acesso em 21/07/2022.

Published

2022-12-09

How to Cite

SOUZA MAFRA, José Ricardo e; MOTA RABELO, Neliane; ALVES DA SILVA, Francisco Robson; GONÇALVES GOMES, Márcia Cristina. GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. Especial, p. e22115, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187. Acesso em: 25 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)