INTEGRATE, LEARN, GROW: STUDY PLANNING AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT WORKSHOPS AT THE FEDERAL INSTITUTE OF SANTA CATARINA - TUBARÃO CAMPUS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22071.id1539Keywords:
Permanence and success, Teaching project, Study planning, Professional development, Professional and Technological EducationAbstract
This article presents the experience report of the teaching project “Integrating, Learning, Growing: study planning and professional development workshops at the Federal Institute of Santa Catarina - Tubarão campus”, composed of a set of workshops that aim to increase the permanence and students' success, as well as the fight against dropout and retention, by increasing the effectiveness of study time and professional guidance. The project was planned and executed from July to December 2018. In this sense, two dimensions were worked on by the workshops: the first concerns the methods, techniques and tools used by students in their study times. The second refers to professional preparation, demonstrating the relationship between academic and professional performance. The integration of themes is necessary in the sense of the complexity of dealing with evasion and retention, through the involvement of the internal and external community of the Federal Institute of Santa Catarina - Tubarão campus. At the end of the project, it is concluded that the objectives were achieved and approximately 120 students were met in the activities performed.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf?sequence=1> . Acesso em: 27 abr. 2018.
BRASIL, SETEC/MEC. Documento Orientador para a superação da evasão e retenção na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, 2014. Disponível em: http://r1.ufrrj.br/ctur/wp-content/uploads/2017/03/Documento-Orientador-SETEC.pdf. Acesso em: 13 mai. 2019.
BRASIL MEC, Ministério da Educação. Plataforma Nilo Peçanha. Taxa de evasão. Versão disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2018.html. Acesso em: 08 ago. 2020.
CASTRO, Cláudio de Moura. Você sabe estudar? Quem sabe, estuda menos e aprende mais. Porto Alegre: Penso, 2015.
CHINEM, Juliana. Exercícios de oratória. São Paulo: Matrix, 2018.
FUSARI, José Cerchi. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Ideias, 1990.
GALLINDO, Erica. Algumas visões demonstrando a evasão na Rede Federal de Educação Profissional com dados extraídos do SISTEC em 30/10/2018. Disponível em: https://public.tableau.com/profile/ericagallindo#!/vizhome/2017-02-18AnliseEvasoRF/Painel1. Acesso em 09 de maio de 2019.
GARCIA, Fernanda. Corrêa. Fatores de (não) permanência e êxito no Instituto Federal de Santa Catarina – câmpus Tubarão na voz de alunos concluintes e evadidos. Dissertação de Mestrado, Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT, Instituto Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020, 102p. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/1537 . Acesso em: 07 abr. 2022.
IFSC- Instituto Federal de Santa Catarina. Plano Estratégico de Permanência e êxito dos estudantes do IFSC. Versão disponível em: file:///C:/Users/pedagogico/Downloads/consup_resolucao23_2018_plano_de_permanencia_e_exito.pdf Acesso em: 21 maio 2019
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores Educacionais. Versão disponível em: http://inep.gov.br/indicadores-educacionais Acesso em: 03 out. 2019
OLIVEIRA, Henio. Delfino. Ferreira. O tripé: acesso, permanência e êxito na educação brasileira. Revista Eixo, v. 10, p. 46-52, 2021.Disponível em: http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/809 Acesso em 07 abr. 2022.
OLIVEIRA, Ricardo Castro de; GOIS, Jackson. Motivação para permanência e êxito dos licenciandos em Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.Revista Prática Docente. v.5, n.2, p.999-1018, mai/ago 2020. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669/356. Acesso em: 05. out. 2022. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p999-1018.id669
SOARES, Tufi. Machado. et al. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educ. Pesquisa. São Paulo, v. 41, n. 3, p. 757-772, jul./set. 2015. Versão disponível em, http://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0757.pdf Acesso em: 17 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507138589
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. A Avaliação: Limites e Possibilidades. Disponível em: www.edicoessm.com.br , 2018. . Acesso em: 27 ago. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.