INTEGRATE, LEARN, GROW: STUDY PLANNING AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT WORKSHOPS AT THE FEDERAL INSTITUTE OF SANTA CATARINA - TUBARÃO CAMPUS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22071.id1539

Keywords:

Permanence and success, Teaching project, Study planning, Professional development, Professional and Technological Education

Abstract

This article presents the experience report of the teaching project “Integrating, Learning, Growing: study planning and professional development workshops at the Federal Institute of Santa Catarina - Tubarão campus”, composed of a set of workshops that aim to increase the permanence and students' success, as well as the fight against dropout and retention, by increasing the effectiveness of study time and professional guidance. The project was planned and executed from July to December 2018. In this sense, two dimensions were worked on by the workshops: the first concerns the methods, techniques and tools used by students in their study times. The second refers to professional preparation, demonstrating the relationship between academic and professional performance. The integration of themes is necessary in the sense of the complexity of dealing with evasion and retention, through the involvement of the internal and external community of the Federal Institute of Santa Catarina - Tubarão campus. At the end of the project, it is concluded that the objectives were achieved and approximately 120 students were met in the activities performed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda Corrêa Garcia, UNESC

Doutoranda em Educação (PPGE - UNESC) Mestre em Educação Profissional e Tecnológica PROFEPT/IFSC) Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Gisely Cordova Bardini, IFSC

Especialista em Tecnologias da Educação (PUC-RIO) Pedagoga no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Thayse Gonçalves da Silva, UFSC

Licenciada em Ciências Biológicas (UFSC) Coordenadora de Extensão e Relações Externas e Assistente de alunos no Instituto  Federal de Santa Catarina (IFSC)

References

BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf?sequence=1&gt . Acesso em: 27 abr. 2018.

BRASIL, SETEC/MEC. Documento Orientador para a superação da evasão e retenção na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, 2014. Disponível em: http://r1.ufrrj.br/ctur/wp-content/uploads/2017/03/Documento-Orientador-SETEC.pdf. Acesso em: 13 mai. 2019.

BRASIL MEC, Ministério da Educação. Plataforma Nilo Peçanha. Taxa de evasão. Versão disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2018.html. Acesso em: 08 ago. 2020.

CASTRO, Cláudio de Moura. Você sabe estudar? Quem sabe, estuda menos e aprende mais. Porto Alegre: Penso, 2015.

CHINEM, Juliana. Exercícios de oratória. São Paulo: Matrix, 2018.

FUSARI, José Cerchi. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Ideias, 1990.

GALLINDO, Erica. Algumas visões demonstrando a evasão na Rede Federal de Educação Profissional com dados extraídos do SISTEC em 30/10/2018. Disponível em: https://public.tableau.com/profile/ericagallindo#!/vizhome/2017-02-18AnliseEvasoRF/Painel1. Acesso em 09 de maio de 2019.

GARCIA, Fernanda. Corrêa. Fatores de (não) permanência e êxito no Instituto Federal de Santa Catarina – câmpus Tubarão na voz de alunos concluintes e evadidos. Dissertação de Mestrado, Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT, Instituto Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020, 102p. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/1537 . Acesso em: 07 abr. 2022.

IFSC- Instituto Federal de Santa Catarina. Plano Estratégico de Permanência e êxito dos estudantes do IFSC. Versão disponível em: file:///C:/Users/pedagogico/Downloads/consup_resolucao23_2018_plano_de_permanencia_e_exito.pdf Acesso em: 21 maio 2019

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores Educacionais. Versão disponível em: http://inep.gov.br/indicadores-educacionais Acesso em: 03 out. 2019

OLIVEIRA, Henio. Delfino. Ferreira. O tripé: acesso, permanência e êxito na educação brasileira. Revista Eixo, v. 10, p. 46-52, 2021.Disponível em: http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/809 Acesso em 07 abr. 2022.

OLIVEIRA, Ricardo Castro de; GOIS, Jackson. Motivação para permanência e êxito dos licenciandos em Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.Revista Prática Docente. v.5, n.2, p.999-1018, mai/ago 2020. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669/356. Acesso em: 05. out. 2022. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p999-1018.id669

SOARES, Tufi. Machado. et al. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educ. Pesquisa. São Paulo, v. 41, n. 3, p. 757-772, jul./set. 2015. Versão disponível em, http://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0757.pdf Acesso em: 17 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507138589

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. A Avaliação: Limites e Possibilidades. Disponível em: www.edicoessm.com.br , 2018. . Acesso em: 27 ago. 2018.

Published

2022-09-01

How to Cite

CORRÊA GARCIA, Fernanda; CORDOVA BARDINI, Gisely; GONÇALVES DA SILVA, Thayse. INTEGRATE, LEARN, GROW: STUDY PLANNING AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT WORKSHOPS AT THE FEDERAL INSTITUTE OF SANTA CATARINA - TUBARÃO CAMPUS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22071, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22071.id1539. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/210. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies