SCIENCE TEACHING AND THE USE OF TECHNOMEDIA: STRATEGIES FOR CHEMISTRY TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22072.id1605

Keywords:

Learning Software, Scientific Learning, Chemistry teaching strategies

Abstract

The objective of the investigation is to present a mapping of a group of studies that addresses the use of technological resources, especially Open Educational Resources (OER), Educational Software (SE) and Learning Objects (AO) for Chemistry Teaching. The exploratory research strategy and hypothetical-deductive method made use of a Systematic Literature Review (RSL) between the years 2005 and 2021, mined in digital repositories - SciELO, Google Scholar and Capes Periodical. We sought to analyze a list of articles and publications that dealt with the use of technologies for the Teaching of Chemistry, with a view to obtaining a RSL associated with the use of didactic strategies in Chemistry. The study demonstrates that the use of techno-pedagogical resources is configured as a strategy to support teaching and learning, favorable to scientific learning, and is present in school/university spaces, adding successful experiences in increasing the capacity for chemical abstraction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriano Silveira Machado, UFC

Doutorando em Ensino (RENOEN/UFC) Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UFC) Professor da Rede Municipal de Fortaleza

Maria Goretti de Vasconcelos Silva, UFC

Doutora em Química (UFC) Professora Titular do Curso de Química (UFC) Docente dos Programas de Pós-Graduação em Química, em Ensino (RENOEN/UFC) e em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA/UFC)

Maria Mozarina Beserra Almeida, UFC

Doutora em Química (UFC) Professora Titular do Curso de Química (UFC) Docente dos Programas de Pós-Graduação em Química, em Ensino (RENOEN/UFC) e em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA/UFC)

References

ASSUNÇÃO, Jeneffer Araújo.; MOREIRA, Marco Antônio; SAHELICES, Concesa Caballero. Aprendizagem significativa: resolução de problemas e implicações para aprendizagem de função. Aprendizagem Significativa em Revista, p. 30-44.

AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.

ALVES, Francisco Regis Vieira. Didática Profissional (DP) e a didática das ciências e matemática (DCEM): uma perspectiva de complementaridade e implicações para o trabalho do professor. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 3, p. 397-432, 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p397

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ªed. Lisboa: Edições, v. 70, 2004.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

CANDAU, Vera Maria Ferrão; KOFF, Adélia Maria Nehme Simão. A didática hoje: reinventando caminhos. Educação & Realidade, v. 40, p. 329-348, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646058

EICHLER, Marcelo Leandro.; DEL PINO, José Cláudio; JUNGES, Fernando. Cidade do átomo: debate escolar sobre energia nuclear. Física na Escola, v. 7, n. 1, 2006.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73

GONÇALVES, Fábio Peres; BIAGINI, Beatriz; GUAITA, Renata Isabelle. As transformações e as permanências de conhecimentos sobre atividades experimentais em um contexto de formação inicial de professores de química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 101-120, 2019. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p101

HÖFLING, Camila. Estratégias de leitura: skimming e scanning. 2012.

KITCHENHAM, Barb; CHARTERS, Samuel. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report, 2007.

MACHADO, Adriano Silveira. Uso de softwares educacionais, objetos de aprendizagem e simulações no ensino de química. Revista Química Nova na Escola, v. 38, n. 2, p. 104-111, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/0104-8899.20160014

MACHADO, Adriano. Silveira. Revisando propostas de ação educativa na formação de professores de Ciências e Matemática. Revista de Investigação Tecnológica em Educação em Ciências e Matemática, v. 1, p. 100-113, 2021.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. In: Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. 2012, p. 277-277.

OLIVEIRA, Luís Alberto Boaventura; CARBO, Leandro; ROCHA, Edimárcio Francisco da. O ensino de química por investigação em um livro didático: análise da abordagem experimental. Revista Prática Docente, v. 7, n. 2, e22042, 2022. http://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22042.id1489 DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22042.id1489

SCHÖN, Donald Alan. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Penso Editora, 2009.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Repositório Institucional UFC. (2022). Acesso em: https://repositorio.ufc.br/ . Acessado em 25/09/2021.

VIEIRA, Sérgio Lontra. Contribuições e limitações da informática para a educação química. QMCWEB, ano 2, n. 45, Florianópolis, 1997.

VILLANI, Alberto; PACCA, Jesuina Lopes de Almeida. Students’ spontaneous ideas about the speed of light. International Journal of Science Education, v. 9, n. 1, p. 55-66, 1987. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069870090107

Published

2022-09-01

How to Cite

SILVEIRA MACHADO, Adriano; VASCONCELOS SILVA, Maria Goretti de; BESERRA ALMEIDA, Maria Mozarina. SCIENCE TEACHING AND THE USE OF TECHNOMEDIA: STRATEGIES FOR CHEMISTRY TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22072, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22072.id1605. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/211. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies