SCIENCE TEACHING AND THE USE OF TECHNOMEDIA: STRATEGIES FOR CHEMISTRY TEACHING
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22072.id1605Keywords:
Learning Software, Scientific Learning, Chemistry teaching strategiesAbstract
The objective of the investigation is to present a mapping of a group of studies that addresses the use of technological resources, especially Open Educational Resources (OER), Educational Software (SE) and Learning Objects (AO) for Chemistry Teaching. The exploratory research strategy and hypothetical-deductive method made use of a Systematic Literature Review (RSL) between the years 2005 and 2021, mined in digital repositories - SciELO, Google Scholar and Capes Periodical. We sought to analyze a list of articles and publications that dealt with the use of technologies for the Teaching of Chemistry, with a view to obtaining a RSL associated with the use of didactic strategies in Chemistry. The study demonstrates that the use of techno-pedagogical resources is configured as a strategy to support teaching and learning, favorable to scientific learning, and is present in school/university spaces, adding successful experiences in increasing the capacity for chemical abstraction.
Downloads
Metrics
References
ASSUNÇÃO, Jeneffer Araújo.; MOREIRA, Marco Antônio; SAHELICES, Concesa Caballero. Aprendizagem significativa: resolução de problemas e implicações para aprendizagem de função. Aprendizagem Significativa em Revista, p. 30-44.
AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.
ALVES, Francisco Regis Vieira. Didática Profissional (DP) e a didática das ciências e matemática (DCEM): uma perspectiva de complementaridade e implicações para o trabalho do professor. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 3, p. 397-432, 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p397
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ªed. Lisboa: Edições, v. 70, 2004.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
CANDAU, Vera Maria Ferrão; KOFF, Adélia Maria Nehme Simão. A didática hoje: reinventando caminhos. Educação & Realidade, v. 40, p. 329-348, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646058
EICHLER, Marcelo Leandro.; DEL PINO, José Cláudio; JUNGES, Fernando. Cidade do átomo: debate escolar sobre energia nuclear. Física na Escola, v. 7, n. 1, 2006.
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
GONÇALVES, Fábio Peres; BIAGINI, Beatriz; GUAITA, Renata Isabelle. As transformações e as permanências de conhecimentos sobre atividades experimentais em um contexto de formação inicial de professores de química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 101-120, 2019. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p101
HÖFLING, Camila. Estratégias de leitura: skimming e scanning. 2012.
KITCHENHAM, Barb; CHARTERS, Samuel. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report, 2007.
MACHADO, Adriano Silveira. Uso de softwares educacionais, objetos de aprendizagem e simulações no ensino de química. Revista Química Nova na Escola, v. 38, n. 2, p. 104-111, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/0104-8899.20160014
MACHADO, Adriano. Silveira. Revisando propostas de ação educativa na formação de professores de Ciências e Matemática. Revista de Investigação Tecnológica em Educação em Ciências e Matemática, v. 1, p. 100-113, 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. In: Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. 2012, p. 277-277.
OLIVEIRA, Luís Alberto Boaventura; CARBO, Leandro; ROCHA, Edimárcio Francisco da. O ensino de química por investigação em um livro didático: análise da abordagem experimental. Revista Prática Docente, v. 7, n. 2, e22042, 2022. http://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22042.id1489 DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22042.id1489
SCHÖN, Donald Alan. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Penso Editora, 2009.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Repositório Institucional UFC. (2022). Acesso em: https://repositorio.ufc.br/ . Acessado em 25/09/2021.
VIEIRA, Sérgio Lontra. Contribuições e limitações da informática para a educação química. QMCWEB, ano 2, n. 45, Florianópolis, 1997.
VILLANI, Alberto; PACCA, Jesuina Lopes de Almeida. Students’ spontaneous ideas about the speed of light. International Journal of Science Education, v. 9, n. 1, p. 55-66, 1987. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069870090107
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.