ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22082.id1713

Keywords:

Training, Scientific Literacy, Denominational Education, Creationism

Abstract

The Brazilian State faces an uncountable variety of challenges in Education, and among them scientific denialism through the teaching of creationism stands out. Science education has a horizon of providing an intellectual basis for the exercise of citizenship and quality of life through scientific literacy. This in turn is sabotaged by the inclusion of pseudosciences in school curricula. This essay aims to contribute with dialogues and reflections on denominational teaching in Brazil today and its consequences on the education of students. Therefore, a brief bibliographical survey on scientific denial and anti-intellectualism is presented, as a support for dialogues and reflections. Based on the analyses, the possibilities that these movements (considered as harmful) may come to be strengthened by the inconsistencies present in educational practices such as the teaching of creationism to the detriment of the teaching of science, are considered. It emphasizes the importance of continuing research to face denial.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vitor Maciel Mello, UFMT

Graduando da Faculdade de Direito (UFMT) Discente do Grupo de Estudos em Educação Ambiental e Educação Campesina (GEAC/PPGEn/IFMT)

Attico Inacio Chassot, UFRGS

Doutorado em Educação (UFRGS) Professor e Pesquisador Orientador de doutorado na Rede Amazônica Ensino de Ciência e Professor (REAMEC) Professor Visitante Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UNIFESSPA)

References

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. 1ª edição. Rio de Janeiro. Contraponto, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05.10.1988. Brasília, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm>. Acesso em: 23 mai. 2009.

CHASSOT, Attico. Das disciplinas à indisciplina. 1ª edição. Curitiba. Editora Appris Ltda., 2016.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafíos para a educação. 7ª Edição. Ijuí: Editora Unijuí, 2017.

JOÃO PAULO II. Carta Encíclica “Fides Et Ratio”: Aos Bispos da Igreja Católica Sobre as Relações entre Fé e Razão. Roma, 1998.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. 13ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva Ltda., 2017.

SPECTER, Michael. Denialism: How Irrational Thinking Hinders Scientific Progress, Harms the Planet, and Threatens Our Lives. Edição Única. New York: The Penguin Press, 2009.

SOUZA, Vanderlúcio. Dos 9 feriados em 2020, mais da metade é de origem católica. O Povo, 2020. Disponível em: https://blogs.opovo.com.br/ancoradouro/2020/01/01/dos-9-feriados-em-2020-mais-da-metade-e-de-origem-catolica/. Acesso em: 23, maio 2021.

SUL21. Projetos que estabelecem ensino do criacionismo nas escolas são desarquivados na câmara. Sul21, 2019. Disponível em: https://www.sul21.com.br/ultimas-noticias/politica/2019/02/projetos-que-estabelecem-ensino-do-criacionismo-nas-escolas-sao-desarquivados-na-camara/. Acesso em: 23, maio 2021.

VILELA, Mariana Lima.; SELLES, Sandra Escovedo. É possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1722-1747, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74999/45005 Acesso em: 29/07/2021 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1722

ZANCHET, Beatriz. O Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): o que revelaram professores do ensino médio acerca dessa avaliação. Contra Pontos, Itajaí, volume 7, n. 1, p. 55-59, jan/abr, 2007.

Published

2022-09-01

How to Cite

MACIEL MELLO, Vitor; INACIO CHASSOT, Attico. ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22082, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22082.id1713. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/221. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies