INTERACTIVE E-BOOK AS TEACHING AND LEARNING OBJECT OF FRACTIONS’ ADDITION AND SUBTRACTION FOR ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336

Keywords:

Interactive E-book, Mathematics Object Learning, Teaching fractions

Abstract

Aiming to provide interactive and autonomous experiences in teaching and learning addition and subtraction of fractions, this article presents an interactive e-book as a possibility, whose design considered Problem Solving, playfulness, the use of Digital Technologies, such as Scratch, App Inventor, PhET and videos applied in learning tasks for teachers and students, aiming at an understanding for the Early Years of Elementary School II. The potential of the learning object was explored by entrants to a Licentiate Degree in Mathematics at a public university in Paraná, and the written evaluation of the results, based on Content Analysis, pointed the e-book as an applicable technological resource, teacher's assistant, and promising for Mathematics teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vanessa Lucena Camargo de Almeida Klaus, UNIOESTE

Doutora em Educação em Ciências e Educação Matemática (UNIOESTE) Professora Adjunta na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Gustavo Yuji Sato, UEM

Mestre em Ciência da Computação (UEM) Professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Clodis Boscarioli, USP

Doutor em Engenharia Elétrica (USP) Professor Associado na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (UNIOESTE)

References

CASTRO FILHO, José Aires de; FREIRE, Raquel Santiago; MAIA, Dennys Leite. Formação docente na era da cibercultura. Revista Tecnologias na Educação, ano 8, v. 16, n. 16, p. 1-21, 2016.

DE OLIVEIRA, Heluza Sílvia; LIMA, Maria de Fátima Webber Prado. Utilização da Plataforma Khan Academy na Resolução de Exercícios de Matemática. Scientia cum Industria, v. 5, n. 2, p. 66-72, 2017.

DUDA, Rodrigo; SILVA, Sani de Carvalho Rutz; ZONTINI, Diego Dutra; GROSSI, Luciane. Elaboração de aplicativos para Android com uso do App Inventor: uma experiência no Instituto Federal do Paraná – Câmpus Irati. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 115-128, 2015. https://doi.org/10.3895/rbect.v8n2.2982

FILATRO, Andrea Cristina; PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. Planejamento, design, implementação e avaliação de programas de educação on-line. Curitiba: Escola de Governo do Paraná, 2007.

FREITAS, Rômulo Silvestre da Silva; SANTOS, Robério Valente, PEREIRA, Marcos Fabrício Ferreira; DA SILVA, Diego Cunha; ALVES, Fábio José da Costa. O uso de tecnologias de informação e comunicação no processo de ensino-aprendizagem da matemática: desenvolvimento de aplicativos com o app inventor 2. Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7525_3278_ID.pdf. Acesso em: 21 out. 2021.

LICHT, Marcele Cassol; PEREIRA, Alice Theresinha Cybis; VIEIRA, Milton Luiz Horn; GONÇALVES, Berenice Santos. O livro digital interativo com recurso educacional. Anais do IV Simpósio Internacional De Inovação Em Mídias Interativas, Goiás: Media Lab. p. 444-454, 2016. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/777/o/38_livro_digital_interativo.pdf. Acesso em: 21 out. 2021.

ONUCHIC, Lourdes De La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.

PAPERT, Seymour. Mindstorms: Computers, children, and powerful ideas. NY: Basic Books, 1980.

PERKINS, Katherine; ADAMS, Wendy; DUBSON, Michael; FINKELSTEIN, Noah; REID, Sam; WIEMAN, Carl. PhET: Interactive simulations for teaching and learning physics. The physics teacher, v. 44, n. 1, p. 18-23, 2006. https://doi.org/10.1119/1.2150754

RESNICK, Mitchel; MALONEY, John; MONROY-HERNÁNDEZ, Andrés; RUSK, Natalie; EASTMOND, Evelyn; BRENNAN, Karen; MILLNER, Amon; ROSENBAUM, Eric; SILVER, Jay; SILVERMAN, Brian; KAFAI, Yasmin. Scratch: programming for all. Communications of the ACM, v. 52, n. 11, p. 60-67, 2009. https://doi.org/10.1145/1592761.1592779

ROQUE, Tatiana. História da Matemática – Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.

STEWART, Ian. O fantástico mundo dos números. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

VIOL, Juliana França; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. As práticas do professor que ensina matemática e suas inter-relações com as tecnologias digitais. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 2, p. 1311-1330, 2014.

WING, Jeannette Marie. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006.

Published

2022-05-01

How to Cite

CAMARGO DE ALMEIDA KLAUS, Vanessa Lucena; YUJI SATO, Gustavo; BOSCARIOLI, Clodis. INTERACTIVE E-BOOK AS TEACHING AND LEARNING OBJECT OF FRACTIONS’ ADDITION AND SUBTRACTION FOR ELEMENTARY SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22037, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/224. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies