TEACHING BY INVESTIGATION: STUDENTS' PERCEPTION OF METHODOLOGICAL STRATEGY IN THE LEARNING PROCESS IN BIOLOGY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22044.id1557

Keywords:

Teaching proposal, Biology Teaching, Project

Abstract

The current teaching proposals, along with the transformations which in the areas of knowledge have been going through, provide rethinking the teaching methodologies and their contribution to meaningful learning. In this study, we analyzed the perception of students about the contribution of a methodological strategy of teaching by research in the process of learning biology content. The activities were carried out with 2nd-year high school students, in a private school, in the city of Cáceres-MT. They were carried out in the development of a project that respected the stages of teaching through research: readings and elaboration of the problem and hypotheses, data collection and analysis, discussion about the results, and presentation of the final report at a scientific event. At the end of the development of the proposal, the students participated in a semi-structured interview in which it was possible to verify that in the students' perception there was effectiveness in the didactic approach of teaching by investigation in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lilian Machado Marques Vidal, UNEMAT

Mestre em Ciências Ambientais (UNEMAT) Doutoranda em Ensino de Ciências (UFMS) Docente no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Maria Inês de Affonseca Jardim, UFMS

Doutora em Educação (UFMS) Professora titular da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (UFMS)

Wellington Pereira de Queiros, UNESP

Doutor em Educação para a ciência (UNESP-Bauru) Professor titular da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências

References

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Educational psychology: a cognitive view. Second Edition. New York. USA: Ed. Holt, Rinehart and Winston, 1978.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. 2003.

AZEVEDO, Maria Cristina Paternostro Stella. Ensino por investigação: problematizado as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 19-33.

BACHELARD, Gaston. A noção de obstáculo epistemológico. In BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. RJ: Contraponto, 1996. p. 17.

BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. Aprendizagem Baseada em Projetos: desafios da sala de aula em tempos de BNCC. Revista Educatrix, ano 8, n. 14, 2018. Disponível em: https://lilianbacich.com/2019/01/16/aprendizagem-baseada-em-projetos-desafios-da-sala-de-aula-em-tempos-de-bncc/. Acesso em: 18 dez. 2020.

BAPTISTA, Carla Maria Fachini; LAWALL, Ivani Teresinha; CLEMENT, Luiz. Significados produzidos por estudantes do ensino médio sobre fenômeno das marés em aulas investigativas. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, v. 15, n. 1, p. 33-49, 2020. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662020000100003&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 16 jun. 2022.

BAPTISTA, Monica Luísa Mendes. Concepção e implementação de atividades de investigação: um estudo com professores de física e química do ensino básico. 2010. 586F. Tese (Doutorado em Educação). Lisboa. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/1854. Acesso em: 01 jun. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1977.

BATALHA, João. R. F.; GUIMARÃES, Eliane. T.; LOBO, Débora. J. A.; LICHTENFELS, Ana. J. F. C.; DEUR, Tomislav.; CARVALHO, Heloisa. A.; ALVES, Edenilse. S.; DOMINGOS, Marisa.; RODRIGUES, Geraldo. S.; SALDIVA, Paulo. H. N. Exploring the clastogenic effects of air pollutants in São Paulo (Brazil) using the Tradescantia micronuclei. Mutation Research 426: 229-232, 1999. Disponível em: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/alice/handle/doc/1118959. Acesso em: 26 Jan. 2018.

BRASIL, MEC, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Secretaria da Educação Básica, 2017.

BRITO, Liliane Oliveira de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de ciências por investigação: uma estratégia pedagógica para promoção da alfabetização científica nos primeiros anos do ensino fundamental. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 123-146, Apr. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172016180107. Acesso em: 09 Mai. 2021.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; VANNUCCHI, Andréa Infantosi; BARROS, Marcelo Alves; GONÇALVES, Maria Elisa Rezende; REY, Renato Casal de. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 1998.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. (org.) Termodinâmica, um ensino por investigação. USP. 1999.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Ciências no Ensino Fundamental: O conhecimento físico. São Paulo: Ed. Scipione, 2007.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. In: CARVALHO, Ana Maria Pessoa de, (org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 02-10.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; SASSERON, Lúcia Helena. Ensino de física por investigação: referencial teórico e as pesquisas sobre as sequências de ensino investigativas. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 249-266, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34452/18275. Acesso em: 9 jan. 2022.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183765. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852. Acesso em: 9 maio. 2022.

CEDRO, Marcelo. Pesquisa social e fontes orais: particularidades da entrevista como procedimento metodológico qualitativo. Revista Perspectivas Sociais Pelotas. Pelotas, Ano 1, N. 1, p. 125-135, março/2011. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/percsoc/article/view/2341. Acesso em 18 abr. 2019.

DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista THEMA. V.14. n.1, p.268-288, 2017. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/viewFile/404/295. Acesso em: 17 ago. 2021.

FERRAZ, Arthur Tadeu e SASSERON, Lúcia Helena. Espaço interativo de argumentação colaborativa: condições criadas pelo professor para promover argumentação em aulas investigativas. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2017, vol.19, pp.330-354. ISSN 1983-2117. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190711. Acesso em: 17 ago. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

GIL-PÉREZ, Daniel; MONTORO, Isabel Fernandes; ALÍS, Jaime Carrascos; CACHAPUZ, Antonio; PRAIA, João. Por uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v.7, n.2, p.125-153, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v7n2/01.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução a pesquisa qualitativa e suas possibilidades. In: Revista de Administração de Empresas, v 35, n.2, mar/abr, 1995a, p 53-57. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/20594. Acesso em: 15 jan. 2021.

KUHLTHAU, Carol Collier. Como orientar a pesquisa escolar: estratégias para o processo de aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

KUPFER, Maria Cristina. Freud e a Educação – O mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 1995.

LÜCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

MA, Te-Hsiu. Tradescantia micronucleus bioassay and pollen tube chromatid aberration test for in situ monitoring and mutagen screening. Environ Health Perspect, n. 37, p. 85-90, 1981. Doi: 10.1289/ehp.813785. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1568629/. Acesso em: 19 mai. 2015.

MORÁN, José. Mudando a educação com Metodologias Ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http://rh.unis.edu.br/wp-content/uploads/sites/67/2016/06/Mudando-a-Educacao-com-Metodologias-Ativas.pdf. Acesso em: 19 nov. 2020.

PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da pesquisa Abordagem teórico prática. Campinas: Papirus, 1996.

PARO, Vitor Henrique. Qualidade de ensino, a contribuição dos pais. Xamã, 126 p.

PRAIA, João; GIL-PÉREZ, Daniel; VILCHES, Ampar. O papel da natureza da ciência na educação para cidadania. Ciência & Educação, vol.13, n.2, pp.141-156, 2007. DOI:10.34624/id.v8i1.14257. Disponível em https://www.scielo.br/j/ciedu/a/t9dsTwTyrrbz5qC3y5gCVGb/abstract/?lang=pt. Acesso em 06 jan. 2022.‬‬‬‬

PRAIA, João Felix; CACHAPUZ, António Francisco Carrelhas; GIL-PÉREZ, Daniel. Problema, teoria e observação em ciência: para uma reorientação epistemológica da educação em ciência. Ciência & Educação, Bauru, v. 8, n. 1, p. 127-145, 2002. DOI:10.1590/S1516-73132002000100010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cDFsLGkxHzRKqYXqXg7C7LM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 06 jan. 2022.‬‬‬‬

REZNIK, Gabriela et al. Como adolescentes apreendem a ciência e a profissão de cientista? Rev. Estud. Fem., Florianopolis, v. 25, n. 2, p. 829-855, Aug. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n2p829. Acesso em 09 Set 2021

SASSERON, ‪Lúcia Helena; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre, RS, v. 16(1), p. 59-77, 2011. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID254/v16_n1_a2011.pdf. Acesso em: 06 jun. 2022.‬‬‬‬‬‬

SASSERON, ‪Lúcia Helena. Fundamentos Teórico-Metodológico para o Ensino de Ciências: a Sala de Aula. O Ensino Por Investigação: pressupostos e práticas In: Licenciatura em Ciências USP/UNIVESP. 2014, pag. 172-178. Disponível em: http://midia.atp.usp.br/plc/plc0704/impressos/plc0704_12.pdf. Acesso em: 06 jun.2021.‬‬‬‬‬‬

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. [online]. 2015, vol.17, n.p., p.49-68. ISSN 1983-2117. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04 . Acesso em: 06 abr. 2022.‬‬‬‬

SASSERON, Lúcia Helena; SOUZA, Tadeu Nunes de. O engajamento dos estudantes em aula de física: apresentação e discussão de uma ferramenta de análise. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 1, p. 139–153, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p139. Acesso em: 16 jun.2021.‬‬‬‬

SAVÓIA, Eriane Justo Luiz. Potencial de Tradescantiapallida cv. Purpurea para biomonitoramento da poluição aérea de Santo André – São Paulo, por meio do bioensaioTrad – MCN e do acúmulo foliar de elementos tóxicos. 2007. 102p. São Paulo, Dissertação (Mestrado em Ciências) – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. São Paulo. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5160/tde-20062007-154214/pt-br.php. Acesso em: 10 set 2014.

STEFANO, Leizy Regina Fracasso. Representações de professores e alunos sobre a pesquisa escolar: a leitura crítica, a escrita autônoma e a formação do conhecimento. 2005. 127 p. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Estadual de Maringá. Disponível em: http://www.ple.uem.br/defesas/pdf/lrfstefano.pdf. Acesso em 17 de nov. de 2014.

TRIVELATO, Sílvia Frateschi; SILVA, Rosana Louro Ferreira. Atividade lúdica e ensino de ciências – a biodiversidade como exemplo. In: TRIVELATO, Sílvia Frateschi; SILVA, Rosana Louro Ferreira. Ensino de ciências. São Paulo: Cengage Learning. 2011. (Coleção ideias em ação).

Published

2022-05-01

How to Cite

MARQUES VIDAL, Lilian Machado; AFFONSECA JARDIM, Maria Inês de; PEREIRA DE QUEIROS, Wellington. TEACHING BY INVESTIGATION: STUDENTS’ PERCEPTION OF METHODOLOGICAL STRATEGY IN THE LEARNING PROCESS IN BIOLOGY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22044, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22044.id1557. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/231. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies