THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356

Keywords:

National Common Curriculum Base, High School, Teaching of Physics, Modern Physics

Abstract

This research is the result of a study about the proposal of the High School BNCC regarding the place or not of Modern Physics in this stage of schooling. The objective was to study the proposal for interdisciplinary teaching announced at the BNCC, in particular, the teaching of Physics, and to present an alternative proposal to the organization of themes that contemplates the complexity of the subjects and the interaction between disciplines and/or areas of knowledge. For this, a theoretical research was carried out on the contents of Physics in the BNCC document, building up a network of themes that could generate new articulations with other areas of knowledge. The proposal starts from themes that emerge from real needs, enhancing the greatest list of articulations, interconnections and crossings between the areas of knowledge. It is proposed to organize the pedagogical work with articulated actions among teachers, covering different areas, curricular components through interdisciplinary projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rodrigo Sinigaglia Arruda, UNESP

Graduando em Física (UNESP/Rio Claro)

Maria Antonia Ramos de Azevedo, USP

Doutorado em Educação (USP) Professora no Departamento de Educação da Unesp/Rio Claro, Docente do Programa de Pôs Graduação em Educação (Unesp/Rio Claro)

Lucimara Del Pozzo Basso, UNESP

Doutoranda em Educação (UNESP/Rio Claro) Pedagoga no Instituto Federal de São Paulo (IFSP)

References

ALVAREZ, Gilberto. Capítulos do desmonte do ensino. In: CÁSSIO, Fernando.; CATELLI JR., Roberto. (org.). Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019, p. 41-44.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO; ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CURRÍCULO. Ofício nº 01/2015/GR. Exposição de Motivos sobre a Base Nacional Comum Curricular. Rio de Janeiro: ANPEd/ABdC, 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/exposicao-de-motivos-sobre-base-nacional-comum-curricular. Acesso em: 30 set. 2021.

AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de; ANDRADE, Maria de Fátima Ramos de. O conhecimento em sala de aula: a organização do ensino numa perspectiva interdisciplinar. Educar em Revista, Curitiba, n. 30, p. 235-250, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602007000200015

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Paradigma da complexidade na prática pedagógica dos professores universitários: inovações epistemológicas e tecnológicas para ensinar e para aprender. In: CAVALCANTE, Maria Marina Dias et al. Didática e Prática de Ensino: Diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. Fortaleza: EdUECE, [2015], E-book, 1270 p. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro4/25.%20PARADIGMA%20DA%20COMPLEXIDADE.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Paradigma da complexidade: metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 17 mai. 2021.

CÁSSIO, Fernando. Existe vida fora da BNCC? In: CÁSSIO, Fernando.; CATELLI JR., Roberto. (orgs.). Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019, p. 13-39.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

FERNANDES, Jose Vieira. Saberes, competências, valores e afectos necessários ao bom desempenho profissional do/a professor/a. Lisboa: Ed. Técnicas, 2001.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 8ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

MENDONÇA, Erasto Fortes. PNE e Base Nacional Comum Curricular (BNCC): impactos na gestão da educação e da escola. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva.; DOURADO, Luiz Fernandes (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014 – 2024: Avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. p. 34-37. [Livro eletrônico].

MORAN, Jose Manoel; MASETTO, Marcos Tarcísio; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2015.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 6a. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliane Lisboa. 5a ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 4a ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESC, 2001.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 1-23, dez. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202

SALLES, Virgínia Ostroski; MATOS, Eloiza Aparecida Silva Ávila de. A Teoria da Complexidade de Edgar Morin e o Ensino de Ciência e Tecnologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, 2017. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5687. Acesso em: 22 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v10n1.5687

VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SILVA, Edileuza Fernandes da. Ensino fundamental: gestão democrática, projeto político-pedagógico e currículo em busca da qualidade. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SILVA, Edileuza Fernandes da (org.). Ensino fundamental: da LDB à BNCC. Campinas: Papirus, 2018. p. 43-67.

Published

2022-02-04

How to Cite

SINIGAGLIA ARRUDA, Rodrigo; RAMOS DE AZEVEDO, Maria Antonia; POZZO BASSO, Lucimara Del. THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 1, p. e011, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/259. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies