REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187

Keywords:

Theory, Practice, Teaching action, Didactic transposition

Abstract

In this article, we start from the problem of the teacher not raising reflections on how the process of didactic transposition of a certain content occurs. Our main objective is to discuss the teaching practice in this process, focusing on the content of punctuation. Based on the theoretical assumptions of Verret (1975) and Bakhtin (1992), methodologically, we selected a class taught to a 6th grade elementary school of a public school located in the northwest of Paraná, to analyze, in a specific way, the adjustments made in the planning, besides understanding the characteristics of the didactic transposition. The results show the need to adapt theory to practice, considering the class context, as well as the students' cognitive level. We conclude that scientific knowledge requires to be shaped in an educated knowledge through strategies that contribute to the understanding of content in a more effective and contextualized way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luan Tarlau Balieiro, UEM

Mestrando em Educação (UEM) Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM)

Cindy Mayumi Okamoto Luca, UEM

Mestranda em Educação (UEM) Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM)

Lilian Cristina Buzato Ritter, UEL

Doutora em Estudos da Linguagem (UEL) Professora efetiva na Universidade Estadual de Maringá (UEM) Docente do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS-UEM)

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. As transformações do saber científico ao saber ensinado. Educar em Revista, Curitiba, v. 1, número especial, p. 191-210, 2011.

ARAUJO, Paula Francineti Ribeiro de. Ensino de Língua Portuguesa: a transposição didática em questão. Eutomia, Recife, v. 14, n. 1, p. 240-262, 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021.

CHATEL, Elisabeth. Marchés et prix: savoirs enseignés et façons d’enseigner en Sciences Économiques et Sociales. Paris: INRP, 1995.

CHEVALLARD, Yves; JOHSUA, Marie-Alberte. La transposition didactique. Grenoble: La Pensée Sauvage-Éditions, 1991. CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HALTÉ, Jean-François. O espaço didático e a transposição. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 117-139, 2008.

MAZZEU, Francisco José Carvalho. Uma proposta metodológica para a formação continuada de professores na perspectiva histórico-social. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 44, p. 59-72, 1998.

MELLO, Guiomar Namo de. Transposição Didática, Interdisciplinaridade e Contextualização. 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/12476931-Transposicao-didatica-interdisciplinaridade-e-contextualizacao-guiomar-namo-de-mello.html. Acesso em: 30 abr. 2021.

NÓVOA, Antonio. Diz-me como ensinas, dir-te-ei quem és. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 12. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 29-41.

PERES, Aparecida Fatima; GRECO, Eliana Alves. Transposição didática no processo de formação inicial de professores de Língua Portuguesa: o lugar dos saberes disciplinares. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 1, p. 172-189, 2014.

RITTER, Lilian Cristina Buzato. Práticas de leitura/análise linguística com crônicas no ensino médio: proposta de elaboração didática. 2012. 242 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, [S. I.], v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1997.

VERRET, Michel. Le temps des études. Paris: Honoré Champion, 1975.

Published

2021-12-31

How to Cite

TARLAU BALIEIRO, Luan; OKAMOTO LUCA, Cindy Mayumi; BUZATO RITTER, Lilian Cristina. REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e078, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/290. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies