LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236

Keywords:

Learning Workshops, Meaningful Learning, Thermodynamics

Abstract

The methodology of the Learning Workshops is presented as an alternative to teaching Physics in schools. This methodology values the students' knowledge and promotes the approach to reality, through experimentation, with preparation for everyday life and to deal with situations involving knowledge of Physics. It is based on David Ausubel's (1918 – 2008) concept of meaningful learning as an alternative to seek a change in the education of high school students. The case study carried out in 2018 shows the difference in the learning of young participants in the Physics Learning Workshop (experimental group) and those who did not (control group), by comparing two high school classes at IFCE . As a result, there was an improvement in the understanding of the concepts presented. It is expected, with this work, to show the difference in student learning with the methodology and bring improvement to the teaching and learning of Physics in High School.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Caio Araujo Cruz, IFCE

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Maria Elizete Pereira Alencar Oliveira, IFCE

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Gilvandenys Leite Sales, UFC

Doutor em Engenharia de Teleinformática pela Universidade Federal do Ceará (UFC)

Alisandra Cavalcante Fernandes de Almeida, PUC

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

References

BEREZUK, Paulo Augusto; INADA. Paulo. Avaliação dos laboratórios de ciências e biologia das escolas públicas e particulares de Maringá, estado do Paraná. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences. Maringá, v. 32, n. 2, p. 207-215, 2010.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino médio. Brasília, 2000.

BRASIL, Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, 2018.

BROCK, Colin; SCHWARTZMAN, Simon. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo, 2002.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. v. 2, 8. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009.

MOREIRA, Marco Antonio. Ensino de física no Brasil: Retrospectiva e perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 22, n.1, Porto Alegre, 2000.

MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal aprendizagem significativa? Porto Alegre, 2010.

MOREIRA, Marco Antonio. Uma análise crítica do ensino de física. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, São Paulo, 2018.

OCDE, Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Brasil está entre os que menos gastam com ensino primário, mas tem investimento ‘europeu’ em universidade. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-41236052. Acesso em: 9 jun. 2018.

PEREIRA, Érico Felden. et al. O trabalho docente e a qualidade de vida dos professores na educação básica. Florianópolis, 2013.

RIGON, Márcia. Prazer em aprender: O novo jeito da escola. Curitiba: Kairós, 2010.

SALES, Gilvandenys Leite Sales.; BARBOSA, Maria Núbia. Oficinas de física: Uma proposta para desmitificar o ensino de física e conduzir para uma aprendizagem significativa. Fortaleza, 2005.

SILVA, João Batista. A teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel: Uma análise das condições necessárias. Research, Society and Development, v. 9, n. 4. 2020.

Published

2021-12-31

How to Cite

ARAUJO CRUZ, Caio; PEREIRA ALENCAR OLIVEIRA, Maria Elizete; LEITE SALES, Gilvandenys; FERNANDES DE ALMEIDA, Alisandra Cavalcante. LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e082, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/294. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies