CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e092.id1277Keywords:
Conversation Circle, Previous conceptions, Mediation, Undulating, Re-significationAbstract
This article, we present the report of the application of a Conversation Wheel (CR) as a mediating strategy for the appropriation of Undulatory concepts by students from a full-time public school. This strategy is an integral part of a Didactic Sequence (SD) that was applied during the first meeting with the students, taking as a starting point the presentation of a song as a motivation for the discussions, enabling the collection of previous/empirical conceptions for later re-signification. Thus, the understandings conceived from the discussions and observations of the teacher during CR are exposed here. Despite the challenge for professors and students, this strategy presented itself with the potential to capture conceptions through the dialogic moment, promoting the generation of critical-reflective thinking on the topic addressed with the participants.
Downloads
Metrics
References
BEDIN, Everton; DEL PINO, José Claudio. Concepções de professores sobre situação de estudo: rodas de conversa como práticas formadoras. Interfaces da Educ., Paranaíba, v. 8, n. 22, p. 154-185, 2017. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/1600. Acesso em: 7 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v8i22.1600
BERTOLDO, Tássia Alexandre Teixeira; WARTHA, Edson José. A roda de conversa como estratégia para o desenvolvimento do pensamento crítico. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-21, mai./ago. 2020. Disponível em: https://dx.doi.org/10.3895/actio.v5n2.10431. Acesso em: 7 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v5n2.10431
CARVALHO, Maria Vilani Cosme de; MATOS, Kelma Socorro Lopes de. Psicologia da educação: teorias do desenvolvimento e da aprendizagem em discussão. Fortaleza: EdUECE, 2015.
FEYNMAN, Richard Philips; LEIGHTON, Robert Benjamin; SANDS, Matthew. Lições de física de Feynman. Porto Alegre: Bookman, 2008.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
GASPARIN, João Luiz. A construção dos conceitos científicos em sala de aula (no prelo). In: Nádia Lúcia Nardi (org.). Educação: visão crítica e perspectivas de mudança. 1. ed. Concórdia, SC: EDUNC - Editora da Universidade do Contestado - SC, 2007. p. 1-25. Disponível em: http://ead.bauru.sp.gov.br/efront/www/content/lessons/41/A%20constru%C3%A7%C3%A3o%20dos%20conceitos%20cient%C3%ADficos%20em%20sala%20de%20aula.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.
HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos da Física. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009. v. 4.
LEITE, Diego de Oliveira; PRADO, Rogério Junqueira. Espectroscopia no infravermelho: uma apresentação para o Ensino Médio. Rev. Bras. Ensino Fís. [online], v. 34, n. 2, p.1-9, 2012. ISSN 1806-1117. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000200015. Acesso em: 11 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000200015
MARCONDES, Renato. Roda de conversa como metodologia de ensino sobre gênero: um relato de experiência. In: CONGRESSO NACIONAL UNIVERSIDADE, EAD e Software Livre. 2020, Belo Horizonte. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2020. Disponível em: https://eventos.textolivre.org/moodle/mod/forum/discuss.php?d=847. Acesso em: 5 mai. 2021.
MELO, Marcia Cristina Henares de; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Roda de conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no ensino médio. Imagens da Educação, v. 4, n. 2, p. 31-39, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i2.22222. Acesso em: 20 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i2.22222
MICHA, Daniel Neves; et al. "Vendo o invisível": experimentos de visualização do infravermelho feitos com materiais simples e de baixo custo. Rev. Bras. Ensino Fís. [online]. 2011, vol.33, n.1, p.01-06. ISSN 1806-1117. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000100015. Acesso em: 11 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000100015
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Online. 2020. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=surfe. Acesso em: 5 mai. 2021.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo construído de múltiplas faces. Ciência & Educação, v.12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/08.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Unijuí, 2011.
MOREIRA, Marco Antonio. Ensino de Física no século XXI. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 3, p. 80-94, 4 dez. 2018. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/19959/18380. Acesso em: 21 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/rpf.v2i3.19959
MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 98-106, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 20 fev. 2021.
NUSSENZVEIG, Herch Moysés. Curso de Física Básica. 4. ed. rev. São Paulo: Blucher, 2002. v. 2.
OLIVEIRA, Christian Mota de; MARQUES, Valquíria Fernandes; SCHRECK, Rafaela Siqueira Costa. Aplicação de metodologia ativa no processo de ensino-aprendizagem: relato de experiência. Rev. Eletrônica Pesquiseduca, v. 09, n. 19, p. 674-684, set./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/633. Acesso em: 04 maio 2021.
POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
SAMPAIO, Juliana et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão pernambucano. Interface (Botucatu) [online], 2014, v.18, p.1299-1311. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0264. Acesso em: 8 mai. 2021. Suplemento 2. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622013.0264
SANTOS, Lulu; MOTTA, Nelson. Certas Coisas. In: Vagalume: [S. l.], 1996. Disponível em: https://www.vagalume.com.br/lulu-santos/certas-coisas.html. Acesso em: 11 jan. 2021.
SILVEIRA, Fernando Lang da; VARRIALE, Maria Cristina. Propagação das ondas marítimas e dos tsunamis. Cad. Brás. Ens. Fís., v. 22, n. 2, p. 190-208, ago. 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/266014164_PROPAGACAO_DAS_ONDAS_MARITIMAS_E_DOS_TSUNAMI. Acesso em: 5 mai.2021.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ZANOTTA, Daniel Capella; CAPPELLETTO, Eliane; MATSUOKA, Marcelo Tomio. O GPS: unindo ciência e tecnologia em aulas de Física. Rev. Bras. de Ens. de Física, v. 33, n. 2, p. 2313, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000200014. Acesso em: 5 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000200014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.