BETWEEN EXPERIENCES AND KNOWLEDGE IN A TIDE OF SINGULARITIES: TEACHERS' NARRATIVES IN DIALOGUE WITH PAULO FREIRE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e093.id1287

Keywords:

Teaching narratives, Peripheries and diversity, Educational praxis

Abstract

Throughout the teaching trajectory, we are challenged to live with balance as 'practicaltheories' than in the previous ones. This article aims to bring some of these 'learnteaching' experiences with a view to understanding and reframing educational practices. The methodological options adopted here seek inspiration in the principles of multi-referentiality; in the research with daily life and its 'movements', through 'conversations' and the 'narrating of oneself' as the main forms of knowledge production. In this sense, dealing with an excerpt from the master's research, narratives are presented by a teacher who is located on the outskirts of Complexo da Maré (RJ) who seeks to unveil sensitive views of singularities, in a constant dialogue with the writings of educator Paulo Freire and the senses it requires the educational praxis, through the necessary engagement in a self-reflective way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Clara Frey de S Thiago, UERJ

Mestranda em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (UERJ-FEBF) Professora nos anos iniciais na rede pública do Rio de Janeiro

Luciana Velloso da Silva Seixas, UERJ

Doutorado em Educação (UERJ) Professora na UERJ e FEBF (UERJ) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação (PPGECC) da FEBF (UERJ)

References

ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa. Ensinar. Aprender/“aprenderensinar”: o lugar da teoria e da prática em currículo. In: LIBÂNEO, José C.; ALVES, Nilda. (Orgs.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos - 'após muitas conversas acerca deles'. In: OLIVEIRA, Inês; PEIXOTO, Leonardo; SÜSSEKIND, Maria. Luiza (Orgs). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-45.

ARDOINO, Jacques. Pesquisa multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, Joaquim (Coord.). Multirreferencialidade nas ciências sociais e na educação. São Carlos: Ed. UFSCar, 1998. p. 24-41.

ARDOINO, Jacques. Pensar a multirreferencialidade. In: MACEDO, Roberto; BARBOSA, Joaquim; BORBA, Sérgio (Orgs.). Jacques Ardoino & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 87-99.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Trad. Lucie Dibio. Brasília: Liber Libro, 2007.

BARBOSA, Joaquim. Uma escola multirreferencial: a difícil arte de se autorizar, o pensamento plural de Jacques Ardoino e a educação. In: MACEDO, Roberto; BARBOSA, Joaquim; BORBA, Sérgio (Orgs.). Jacques Ardoino & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 63-80.

BARROS, Surya Aaronovich Pombo de; BEZERRA, Amália Cristina Dias da Rocha. Não brancos(as) e periféricos(as): histórias da docência no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 25, 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250042 Acesso em: 21 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250042

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno Cedes, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005. https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006. Acesso em: 21 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

CERTEAU, Michael de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 20ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

CETIC.BR. Pesquisa TIC Educação 2019. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://cetic.br/pt/pesquisa/educacao/publicacoes/ Acesso em: 15 jul. de 2021.

FIORI, Ernani Maria. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 56ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51ª ed. São Paulo: Cortez, 2011a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 56ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GADOTTI, Moacir. Pensamento pedagógico brasileiro. 8ª ed. rev. e ampl. São Paulo: Ática, 2004.

GARCIA, Regina Leite; ALVES, Nilda. Conversa sobre pesquisa. In: ESTEBAN, Maria Teresa; ZACCUR, Edwiges (Orgs.). Professora pesquisadora: uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

JESUS, Carolina Maria. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 8ª ed. São Paulo: Ática, 2001. (1ª ed. 1960).

JOSSO, Marie-Christine. O corpo biográfico: corpo falado e corpo que fala. Educação & Realidade, v. 37, n. 1, p. 19-31, 2012. https://doi.org/10.1590/2175-623621805 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623621805

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LACERDA, Nathercia. A casa e o mundo lá fora: cartas de Paulo Freire para Nathercinha. Rio de Janeiro: Zit, 2016.

MACEDO, Roberto; BARBOSA, Joaquim; BORBA, Sérgio. Jacques Ardoino & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. 15ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

RANGEL, Leonardo. Prefácio. In: SANTOS, Edméa; CAPUTO, Stela (Orgs.). Diário de pesquisa na cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. Rio de Janeiro: Omode, 2018. p. 7-13.

SAMPAIO, Carmen Sanches; RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; Conversa como metodologia de pesquisa: uma metodologia menor? In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (Orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

SANTOS, Boaventura Sousa. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: Ed. UFPI, 2019.

SANTOS, Edméa; WEBER, Aline. Diários online, cibercultura e pesquisa-formação multirreferencial. In: SANTOS, Edméa; CAPUTO, Stela (Orgs.). Diário de pesquisa na cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. Rio de Janeiro: Omode, 2018. p. 23-45.

SERPA, Andréa. Conversas: possibilidades de pesquisa com o cotidiano. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (Orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

Published

2021-12-31

How to Cite

FREY DE S THIAGO, Ana Clara; VELLOSO DA SILVA SEIXAS, Luciana. BETWEEN EXPERIENCES AND KNOWLEDGE IN A TIDE OF SINGULARITIES: TEACHERS’ NARRATIVES IN DIALOGUE WITH PAULO FREIRE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e093, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e093.id1287. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/304. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies