THE USE OF MIND MAPS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF SCIENCE: THE USE OF MIND MAPS IN THE TEACHING-LEARNING OF SCIENCE IN STUDENTS IN THE FINAL YEARS AT A PRIVATE SCHOOL IN FORTALEZA - CEARÁ

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e096.id1190

Keywords:

Teaching-learning, Participatory research, Mental maps

Abstract

Considering the overcoming of traditional and passive education, it is necessary to work with methodologies that involve students and provide effective learning. The objective of this research was to investigate the contributions and challenges presented by elementary school students regarding the use of active methodology with mind maps as a resource in Science classes. The research developed was qualitative, participatory research was used as a method, not in general, but according to the students' reality. The research site took place in a private school. The collection and analysis of the data occurred were obtained through survey questionnaires, that is, seeking to know if the student has any prior knowledge, in order to list the contributions of the methodology after its application. The research carried out led to the proposition of contributions and challenges for the realization of an alternative methodology using mind maps.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Brenno Ramy Teodósio da Silva, UECE

Especialista em Ensino de Química (UECE) Professor da Rede de Ensino Particular em Fortaleza/CE, Discente do Programa em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM/IFCE Campus Fortaleza)

Ana Karine Portela Vasconcelos, UFC

Doutora em Engenharia Civil (UFC) Professora de Química do Instituto Federal do Ceará (IFCE) Docente do Programa em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM/IFCE Campus Fortaleza)

Aurelice Barbosa de Oliveira, UFC

Doutora em Bioquímica (UFC) Professora do Curso de Química da Universidade Estadual do Ceará (UECE)

References

BATISTA, Irinéa De Lourdes; NASCIMENTO, Eliana Guidetti Do. União da História da Ciência com o Vê de Gowin: um estudo na formação de professores das séries iniciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 2, p. 41-66, 2011. Disponível em: http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/vienpec/CR2/p687.pdf. Acesso em: 15 jul. 2019.

BELUZZO, Regina Célia Baptista. O uso de mapas conceituais e mentais como tecnologia de apoio à gestão da informação e da comunicação: Uma área interdisciplinar da competência em informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 78-89, 2006. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/19. Acesso em: 17 maio 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp- content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 19 jan. 2018.

CICUTO, Camila Aparecida Tolentino; CORREIA, Paulo Rogério Miranda. Estruturas hierárquicas inapropriadas ou limitadas em mapas conceituais: um ponto de partida para promover a aprendizagem significativa. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 1-11, 2013. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID39/v3_n1_a2013.pdf. Acesso em: 20 fev. 2018.

GALANTE, Carlos Eduardo da Silva. O uso de mapas conceituais e de mapas mentais como ferramentas pedagógicas no contexto educacional do ensino superior. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE A SITUAÇÃO DA POLÍTICA EDUCACIONAL DO MERCOSUL, 2013, Assunção. Anais... Assunção, Paraguai, 2013. p. 40-61. Disponível em: https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq-idvol_28_1389979097.pdf. Acesso em: 20 maio 2018.

HECKLER, Valmir; SARAIVA, Maria de Fátima Oliveira; OLIVEIRA FILHO, Kepler de Sousa. Uso de simuladores, imagens e animações como ferramentas auxiliares no ensino/aprendizagem de óptica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 267-273, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v29n2/a11v29n2.pdf. Acesso em: 10 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172007000200011

KEIDANN, Glaucia. Utilização de mapas mentais na inclusão digital. In: ENCONTRO DE EDUCOMUNICAÇÃO DA REGIÃO SUL, 2., 2013, Ijuí. Anais... Ijuí, RS: 2013. p. 1-15. Disponível em: <http://coral.ufsm.br/educomsul/2013/com/gt3/7.pdf>. Acesso em: 02 abr. 2018.

KONZEN, Isolde Inês Wagner. A Didática no ensino de Ciências Naturais. Porto Alegre, 2009.

LIMA, José Ossian Gadelha; BARBOSA, Lídia Kênia Alves. O ensino de química na concepção dos alunos do ensino fundamental: algumas reflexões. Exatas, v. 6, n. 1, p. 33-48, 2015. Disponível em: http://www2.uesb.br/exatasonline/images/V6N1pag33-48.pdf. Acesso em: 10 maio 2018.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas V e unidades de ensino potencialmente significativas. Instituto de Física - UFRGS, Porto Alegre, RS, 2013.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie Aparecida Fortes Salzano. Aprendizagem significativa: A teoria de David Ausubel. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2006.

MORTIMER, Eduardo Fleury; SCOTT, Phillip H. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 283-306, 2002. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/562/355. Acesso em: 20 mai. 2018.

MOREIRA, Marco Antônio. O que é a final aprendizagem significativa? Revista Qurriculum, La Laguna, v. 25, p. 29-56, 2012. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 05 abr. 2018.

NOVAK, Joseph Donald. Learning, creating, and using knowledge: concept maps as facilitative tools in schools and corporations, NY: Routledge, 2010.

OLIVEIRA, Jane Raquel Silva de; QUEIROZ, Salete Linhares. Construção participativa do material didático “Comunicação e linguagem científica: guia para estudantes de Química”. Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 6, n. 3, 2007, p. 673-690. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2470947. Acesso em 17 jul. 2019.

ONTORIA, Antônio.; LUCKE, Angela de.; GÓMEZ, Juan Pedro R. Aprender com Mapas Mentais: Uma estratégia para pensar e estudar. São Paulo: Madras, 2006.

ROGERS, Carl Ransom. Tornar-se pessoa. 5ª. Ed. São Paulo: Martins, 2001.

SARAIVA, Francisco Alberto et al. Atividade Experimental como Proposta de Formação de Aprendizagem Significativa no Tópico de Estudo de Soluções no Ensino Médio. Revista Thema, v. 14, n. 2, p 194 – 208, 2017. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.194-208.424. Acesso em: 29 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.194-208.424

SARAIVA, Francisco Alberto. Concentração de Soluções no Ensino Médio: O uso de Atividades Experimentais para uma Aprendizagem Significativa. 2017. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2017. Disponível em: http://pgecm.fortaleza.ifce.edu.br/wp-content/uploads/2017/06/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Alberto-Saraiva-2017.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021

Published

2021-12-31

How to Cite

TEODÓSIO DA SILVA, Brenno Ramy; PORTELA VASCONCELOS, Ana Karine; BARBOSA DE OLIVEIRA, Aurelice. THE USE OF MIND MAPS IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF SCIENCE: THE USE OF MIND MAPS IN THE TEACHING-LEARNING OF SCIENCE IN STUDENTS IN THE FINAL YEARS AT A PRIVATE SCHOOL IN FORTALEZA - CEARÁ. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e096, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e096.id1190. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/307. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies