REFLECTIVE ANALYSIS OF PROFESSIONAL BIOMEDICAL PRACTICE IN THE SUPERVISED INTERNSHIP FIELD

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n3.e097.id1269

Keywords:

Supervised Internship, Analysis of Practices, Teaching Knowledge, Biomedicine, Device

Abstract

This work aims to identify and analyze the knowledge mobilized in the practice of a mandatory internship supervisor of the Biomedicine course at a private institution in the interior of São Paulo. For this, we opted for the exploratory and analytical descriptive study, with a qualitative approach that involves the reporting of routines as a technique. An analysis of the knowledge mobilized in practice was based on the four actions of critical reflection: description, information, confrontation and reconstruction. Among the results, it was observed that the plurality of knowledge that occurs simultaneously and guides teaching practice. Consequently, there was an emerging model of training given by the triad: reflection, research and criticism. As the challenge, it emerges that an area of the internship needs the inclusion of integrality and humanization to break the limits of fragmented formation. In conclusion, an analysis of practices must be considered not only a device that allows the identification of a mobilization of knowledge, but also the construction of an epistemology of professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Letícia Cristina Gonçalves, UNESP

Mestrado em Biologia Celular e Molecular (UNESP-RC) Supervisora de estágio na FHO- Uniararas, Discente no programa de Pós Graduação em Ciências Biológicas

Samuel de Souza Neto, UNESP

Livre-Docência (UNESP) Professor Associado na Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho- (UNESP)

References

ALTARUGIO, Maisa Helena; SOUZA NETO, Samuel. The teacher mentoring role and the reflexive teacher formation during supervised internships in the science education área. Acta scientiarum. Education (online), v. 21, p. 174-192, 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21iss4id4894

ALTET, Marguerite. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: PERRENOUD, Philippe. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 23-35.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon, 1982. Disponível em: https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=537509. Acesso em: 23 set. 2020.

CONDÉ, Gruppo Ruella; D’AVILLA, Leher Elizabeth Menezes. Formação crítica de professores da área da saúde: uma experiência de cooperação entre Brasil e Uruguai. 2020.

CYRINO, Marina; SOUZA NETO, Samuel. O estágio curricular supervisionado na experiência brasileira e internacional. Revista Educação em Questão (online), v. 48, p. 86-115, 2014. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2014v48n34ID5731

FERNANDES, Maria Clara Porto; BACKES, Vânia Marli Schubert. Education in health: perspectives of the Family Health Strategy team under Paulo Freire’s view. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 63, n. 4, p. 567-573, 2010. DOI: 10.1590/s0034-71672010000400011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672010000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 23 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672010000400011

GATTI, Bernardete. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, v. 25, n. 57, p. 24, 2014. DOI: 10.18222/eae255720142823. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255720142823

GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. [S. l.], 1998.

GIDDENS, Anthony. The Nation-State and Violence. The Australian and New Zealand Journal of Sociology, v. 23, n. 3, p. 433-442, 1987. DOI: 10.1177/1440783387 02300308. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/144078338702300308. Acesso em: 23 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/144078338702300308

GONÇALVES, Tadeu Oliver; GONÇALVES, Terezinha Valim Oliveira. Reflexões sobre uma prática docente situada: buscando novas perspectivas para a formação de professores. In: GERALDI, Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabeth Monteiro de Aguiar. Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 2011. p. 105-134.

HOLMES GROUP, Inc. East Lansing, MI. Tomorrow’s Teachers: A Report of The Holmes Group, 1986.

NETO, Samuel Souza; CYRINO, Marina; BORGES, Cecilia. O Estágio Curricular Supervisionado como lócus central da Profissionalização do Ensino. Revista Portuguesa de Educação, v. 32, n. 1, p. 52-72, 2019. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.13439

ORTIZ, Heloísa Martins. O professor reflexivo: (re)construindo o "ser" professor. [S. l.], 2003. p. 1-9.

PENTEADO, Regina Zanella; SOUZA NETO, Samuel. A Docência como Profissão: o Portfólio como Dispositivo e Política na Formação de Professores no Estágio Supervisionado em Educação Física. ARCHIVOS ANALÍTICOS DE POLÍTICAS EDUCATIVAS / EDUCATION POLICY ANALYSIS ARCHIVES, v. 29, p. 1-33, 2021 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.29.6147

PÉREZ GÓMEZ, Angel. Formando professores como profissionais reflexivos. In: Os professores e sua formação, [S. l.], v. 2, 1995.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2010. DOI: 10.5216/rpp .v3i3e4.10542. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 23 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; SOUZA NETO, Samuel de. A profissionalização do ensino no século XXI: desafios e possibilidades em tempos de crise. Humanidades & Inovação, v. 1, p. 237-251, 2021.

SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner. 1983. Disponível em: https://www.sopper.dk/speciale/arkiv/book49.pdf. Acesso em: 26 set. 2020.

SCHÖN, Donald A. Knowing-In-Action: The New Scholarship Requires a New Epistemology. Change: The Magazine of Higher Learning, v. 27, n. 6, p. 27-34, 1995. DOI: 10.1080/00091383.1995.10544673. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00091383.1995.10544673. Acesso em: 26 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544673

SCHON, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. [S. l.], 1992. p. 77-91.

SHULMAN, Lee S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. 1986. Disponível em: http://depts.washington.edu/comgrnd/ccli/papers/shulman_ThoseWhoUnderstandKnowledgeGrowthTeaching_1986-jy.pdf. Acesso em: 26 set. 2020.

SILVA, Silvana Rodrigues. Desvelando a atuação da/o enfermeira/o docente no estágio supervisionado em enfermagem: análise dos saberes docentes e práticas pedagógicas. 2014. Universidade Federal de Uberlândia – UFU, Uberlândia, MG, 2014.

SMYTH, John. Trabalho docente e política de reflexão. 1992. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ449453. Acesso em: 26 set. 2020.

SOUZA NETO, Samuel; BORGES, Cecilia; AYOUB, Eliana. Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola. Pró-Posições (Unicamp, online), v. 32, p. 1-10, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031

SOUZA NETO, Samuel; BORGES, Cecília. A profissionalização do ensino passados 30 anos: os desafios e as possibilidades de uma formação inicial na prática. In: III Congresso nacional de formação de professores; xiii congresso estadual paulista sobre formação de educadores - profissão professor: cenários, tensões e perspectivas. Anais... [S. l.], n. May, p. 1490-1501, 2016. Disponível em: http://www.unesp.br/anaiscongressoeducadores/ArtigoVisualizar?nome_arquivo=http://200.145.6.217/proceedings_arquivos/ArtigosCongressoEducadores/6655.pdf. Acesso em: 26 set. 2020.

SOUZA NETO, Samuel; SARTI, Flavia Medeiros; CYRINO, Marina. O Grupo DOFPPEN: Docência, Formação de Professores e Práticas de Ensino. Formação Docente, v. 10, p. 49-66, 2018. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v10i19.197

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Journal of Chemical Information and Modeling, v. 53, n. 9, p. 1689-1699, 2011. DOI: 10.1017/CBO9781107415324.004. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, p. 5-24, 2000.

TREVISO, Patrícia; PINHEIRO DA COSTA, Bartira Ercília. Percepção de profissionais da área da saúde sobre a formação em sua atividade docente. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 26, n. 1, p. 5020015, 2017. DOI: 10.1590/0104-07072017005020015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590 /0104-07072017005020015. Acesso em: 26 set. 2020.

VYGOTSKY, Lev Semionovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/ribeiraodasneves/noticias/vem-ai-o-iii-ifmg-debate/zabala-a-pratica-educativa.pdf. Acesso em: 26 set. 2020.

Published

2021-12-31

How to Cite

GONÇALVES, Letícia Cristina; SOUZA NETO, Samuel de. REFLECTIVE ANALYSIS OF PROFESSIONAL BIOMEDICAL PRACTICE IN THE SUPERVISED INTERNSHIP FIELD. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 3, p. e097, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e097.id1269. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/308. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies