REMOTE TEACHING: PERCEPTIONS OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e029.id1109Keywords:
Remote teaching, Mathematics, Ongoing training, Basic educationAbstract
For much of the year 2020, the world faced, exactly at the end of the second decade of the 21st century, a Pandemic (Covid-19) that increased the uncertainties experienced during that period. This article aims to promote reflections on the teaching of mathematics in the remote scenario through Continuing Education developed in the Google meet application with teachers who teach mathematics classes for the final years (Elementary School), in the municipality of Luís Eduardo Magalhães-BA and Palmas - TO. The audience for this training is part of the group of participants in a master's research whose theme is Continuing Education in the school space: creative practices and interinstitutionality. The methodology has a qualitative approach with a descriptive character, guided by the instruments: teachers' reports; on-site observation. The collected data were analyzed through bibliographic research. The study brought up the teachers' doubts when confronting Covid -19, it also highlights the relevance of Continuing Education.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 26 jun. 2014. [Edição extra – seção 1].
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática da Teoria a Prática. 4ª Ed. São Paulo: Papirus, 1998.
MONTEIRO, A; JUNIOR, G.J. A Matemática e os Temas Transversais. São Paulo. Ed. Moderna Ltda, 2003.
DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, 1994
FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In. NÓVOA, Antônio (org.). Os professores e a sua formação. 2. Ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995. p. 13-33.
SACRISTÁN, José Gimeno. Tendências investigativas na formação de professores. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 81-87.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3ªed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.
SKOVSMOSE, Ole. Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, [s. l], v. 64, p. 16-32, dez. 2009. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/index. Acesso em: 11 maio 2021.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.