REMOTE TEACHING: PERCEPTIONS OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e029.id1109

Keywords:

Remote teaching, Mathematics, Ongoing training, Basic education

Abstract

For much of the year 2020, the world faced, exactly at the end of the second decade of the 21st century, a Pandemic (Covid-19) that increased the uncertainties experienced during that period. This article aims to promote reflections on the teaching of mathematics in the remote scenario through Continuing Education developed in the Google meet application with teachers who teach mathematics classes for the final years (Elementary School), in the municipality of Luís Eduardo Magalhães-BA and Palmas - TO. The audience for this training is part of the group of participants in a master's research whose theme is Continuing Education in the school space: creative practices and interinstitutionality. The methodology has a qualitative approach with a descriptive character, guided by the instruments: teachers' reports; on-site observation. The collected data were analyzed through bibliographic research. The study brought up the teachers' doubts when confronting Covid -19, it also highlights the relevance of Continuing Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eriene Macêdo de Moraes, UFT

Mestranda em Educação (UFT) Professora na Educação Básica (PMLEM) Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFT)

Walber Christiano Lima da Costa, UFPA

Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA) Professor na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA) Professor Colaborador no Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Vânia Maria de Araújo Passos, UFT

Doutora em Educação, Pró-reitora de Gestão de Pessoas (UFT) Professora do Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade Federal do Tocantins (UFT)

References

BRASIL. LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 26 jun. 2014. [Edição extra – seção 1].

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática da Teoria a Prática. 4ª Ed. São Paulo: Papirus, 1998.

MONTEIRO, A; JUNIOR, G.J. A Matemática e os Temas Transversais. São Paulo. Ed. Moderna Ltda, 2003.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, 1994

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In. NÓVOA, Antônio (org.). Os professores e a sua formação. 2. Ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995. p. 13-33.

SACRISTÁN, José Gimeno. Tendências investigativas na formação de professores. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 81-87.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3ªed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.

SKOVSMOSE, Ole. Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, [s. l], v. 64, p. 16-32, dez. 2009. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/index. Acesso em: 11 maio 2021.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche

Published

2021-08-31

How to Cite

MACÊDO DE MORAES, Eriene; LIMA DA COSTA, Walber Christiano; ARAÚJO PASSOS, Vânia Maria de. REMOTE TEACHING: PERCEPTIONS OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e029, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e029.id1109. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/315. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies