NEW TIMES AND NEW EDUCATIONAL CHALLENGES: BASIC EDUCATION IN REMOTE MODALITY DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e056.id1185

Keywords:

Basic education, Remote teaching, Technology

Abstract

Technology has been an important ally for Basic Education in pandemic times, but there still are teachers and students with difficulties to adapt to this new reality. Hence, through its bibliographic bases, this study intends to present and debate questions related to the problematic of the remote teaching in Basic Education, including the limits and possibilities of educational success in that modality. The bibliographic survey showed that, although Brazil is a country that consumes a great number of technological resources, those have not being used in education. Furthermore, we verified that, in order to progress in the studies during social distancing, teachers and students had to reinvent themselves and, although the situation is controversial, it is believed that the practice of remote classes will bring future benefits, since we will have teachers with more expertise in the use of technologies. This occasion may then create more dynamic and interactive classes in the in-person teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elton Castro Rodrigues dos Santos, UNESP

Doutorado em Educação (UNESP) Professor da Faculdade do Cooperativismo (ICOOP)

Marineide de Oliveira da Silva, UNESP

Doutorado em Educação (UNESP) Professora do Instituto Cuiabá de Ensino e Cultura (ICEC) 

Niltom Vieira Junior, UNESP

Doutorado em Engenharia Elétrica (UNESP) Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)

References

BARTON, David; LEE, Carmen. Aprender online todos os dias. In. Linguagem online: textos e práticas digitais. Tradução de Milton Camargo Mota. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. 165-182.

BRASIL ESCOLA. Coronavírus: Professores falam dos desafios e vantagens de trabalhar em casa. 2000. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/noticias/coronavirus-professores-falam-dos-desafios-e-vantagens-de-trabalhar-em-casa/33270.html. Acesso em: 16/05/2021.

BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/dec_5622.pdf. Acesso em 02/05/2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996 São Paulo: Saraiva.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Sociedade da informação no Brasil: Livro Verde. TAKAHASHI, Tadao(Org). Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. Disponível em: http://www.inst-informatica.pt/servicos/informacaoe-documentacao/biblioteca- digital/gestao-e-organizacao/BRASIL_livroverdeSI.pdf. Acesso em: 16/05/2021.

DA SILVA, Luiz Henron. A Escola no contexto da globalização. 15. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2010.

FOLHA BV. Alunos relatam dificuldades em se adaptar ao ensino remoto. 2020. Disponível em: https://folhabv.com.br/noticia/CIDADES/Capital/Alunos-relatam-dificuldades-em-se-adaptar-ao-ensino-remoto/70602. Acesso em: 16/05/2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Editora Paz e Terra, 29a.Edição, 2000.

HERNANDES, Paulo Romualdo. A Universidade Aberta do Brasil e a democratização do Ensino Superior público. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro. (Fundação Cesgranrio. Impresso), p. 1-25, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/2017nahead/1809-4465-ensaio-S0104-40362017002500777.pdf. Acesso em: 30/04/2020.

INEP. Ensino a distância se confirma como tendência. Censo da educação superior. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-se-confirma-como-tendencia. Acesso em: 16/05/2021.

LANCE NOTÍCIAS. Aulas remotas: desafios enfrentados por professores e alunos. 2020. Disponível em: https://lancenoticias.com.br/noticia/aulas-remotas-desafios-enfrentados-por-professores-e-alunos. Acesso em: 16/05/2021.

LIMA, Cláudia de Castro Educação a distância: um modelo que só cresce. 2019. Disponível em: https://forbes.com.br/negocios/2019/03/educacao-a-distancia-um-modelo-que-so-cresce/. Acesso em: 01/07/2021.

LOPES, Maria Cristina Lima Paniago; SALVAGO, Blanca Martin; PISTORI, Jeferson; DORSA, Arlinda Cantero; Almeida, Dea Terezinha Rimoli. Educação a distância no ensino superior: uma possibilidade concreta de inclusão social. Revista Diálogo Educacional (PUCPR), v. 10, p. 191-204, 2010. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3088/3016. Acesso em 03/05/2020. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3088

MILL, Daniel; FIDALGO, Fernando. Sobre tutoria virtual na Educação a Distância: caracterizando o teletrabalho docente. In: Virtual Educa, 2007. Disponível em: http://ihm.ccadet.unam.mx/virtualeduca2007/pdf/236-DM.pdf. Acesso em: 01/05/2020.

MOORE, Michael G, KEARSLEY, Greg. Distance education: a systems Wiew. Belmont,

MORAN, José. O que é educação a distância. 2013. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf. Acesso em: 01/07/2021.

OKUMURA, Renata. Durante a pandemia, 67% dos alunos têm dificuldade para organizar estudos online. 2020. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/agencia-estado/2020/10/30/durante-a-pandemia-67-dos-alunos-tem-dificuldade-para-organizar-estudos-online.htm?cmpid=copiaecola. Acesso em: 16/05/2021.

OPAS. Folha informativa sobre o COVID 19. Organização Pan-americano de Saúde. 2021. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 02/05/2021.

PRETI, Oreste. A Universidade Aberta do Brasil: uma política de Estado para o ensino superior “a distância”, 2007. Disponível em: https://setec.ufmt.br/uploads/files/pcientifica/uab_politica_de_estado.pdf. Acesso em 03/05/2020.

PROVENZANO, Maria Esther. A Mediação docente sob o olhar dos cursistas. In: Ead, tecnologias e TIC / Wilson Massashiro Yonezawa, Daniela Melaré Vieira Barros (organizadores). – São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/af-livro_12__barros-v2.pdf. Acesso em: 01/07/2021.

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.15, e2016289, p. 1-24, 2020. Disponível em: <https://revistas.apps.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16289/209209213529>. Acesso em: 30/06/2021. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094

SATHLER, Luciano. O espelho digital na educação. 2020. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/espelho_digital_ead_luciano_sathler.pdf. Acesso em 02/05/2021.

UNIPAMPA, Universidade Federal de Pampas. Divisão de Educação a Distância, 2014. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/ead/uab-universidade-aberta-do-brasil. Acesso em 02/05/2021.

UNITAU. A diferença entre a aula remota e a aula EAD. 2020. Disponível em: https://unitau.br/noticias/detalhes/4281/entenda-a-diferenca-entre-a-aula-remota-e-a-aula-ead. Acesso em 02/05/2021.

VIANNEY, João; PARANHOS, Mayra Caiado. As Diferenças entre Ensino Conectado e a Educação a Distância na pandemia. 2012. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/Ensino_Conectado_x_EAD_Vianney.pdf. Acesso em: 16/05/2021.

YONEZAWA, Wilson Massashiro; BARROS, Daniela Melaré Vieira (Orgs).Ead, tecnologias e TIC. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/af-livro_12__barros-v2.pdf. Acesso em: 01/07/2021.

ZANFOLIN, Thainá. Crianças cansadas e pais estressados: como lidar com o ensino remoto prolongado? 2020. Disponível em: https://cangurunews.com.br/ensino-remoto. Acesso em: 16/05/2021.

Published

2021-08-31

How to Cite

RODRIGUES DOS SANTOS, Elton Castro; OLIVEIRA DA SILVA, Marineide de; VIEIRA JUNIOR, Niltom. NEW TIMES AND NEW EDUCATIONAL CHALLENGES: BASIC EDUCATION IN REMOTE MODALITY DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e056, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e056.id1185. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/344. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies