THE RELATIONSHIP BETWEEN GRAMSCI'S EDUCATIONAL PRINCIPLE AND PROFESSIONAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL INTEGRATED WITH PROEJA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e017.id1027

Keywords:

Professional and Technological Education, Work as an Educational Principle, Worker Training

Abstract

Professional and Technological Education - EPT, in the view of Gramsci, in the context of school education in modern times, is configured as a distorted and limited expression regarding the functions and forms of professional instruction, the relationship between the disinterested formative and professional separation. However, in the search for overcoming the social inequalities imposed by the world of capital, EPT emerges as a possibility to reconcile the strictness of the factory and the reflexive exercise of the humanistic requirement, as a possibility of carrying out worker training, to carry out a linked education to the strategic objectives of a project similar to Gramsci's proposal, with regard to the Unitary School, which seeks not only inclusion in the context of an unequal society, but the construction of a new society, founded on political, economic and social equality. The article aims to highlight the relationship between Gramsci's educational principle and Professional Education in High School Integrated with Proeja. This is a documentary bibliographic search. The investigation points out that today's society lacks a school that does prepare for the world of work, but in a perspective focused on democracy and social justice, capable of understanding work as an educational principle.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Silvia Maria dos Santos Stering, UFMT

Pós-doutora em Educação (UFMT) Doutora em Educação (UNESP - Rio Claro/SP) Pedagoga no Instituto Federal de Mato Grosso (PROEN/IFMT)

Marilene Luzia Pinto de Carvalho , SEDUC

Especialista em Educação do Campo, Professora da Rede Estadual de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT)

Ricardo de Assis, SEDUC

Especialista na área de História, com ênfase na História de Mato Grosso, Professor da Rede Estadual de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT)

Marilda Domingas Pinto, SEDUC

Especialista em Educação Interdisciplinar, Professor da Rede Estadual de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT)

References

BETTI, Gianni. Escuela, educación y pedagogia em Gramsci. Barcelona, Ediciones Martinez Roca, 1981.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; CHAUÍ, Marilena de Souza; FREIRE, Paulo. O educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Graal, 1982.

BOGDAN, Robert; BLIKEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação, uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução: Maria João Álvares, Sara Bahia dos Santos, Telmo Mourinho Baptista. Coleção Ciências da Educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 11/2000. Diretrizes Curriculares para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, MEC, maio 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA: Documento Base. Brasília: MEC, fev. 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução nº 04, de 04 de dezembro de 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 01, de 17 de junho de 2004.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Parecer nº 39, de 08 de dezembro de 2004.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jul. 2004.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.478, de 24 de junho de 2005. Revogado pelo Decreto 5.840, de 13 de julho de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, 27 jun. 2005.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.840, de 13 de julho de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, 14 jul. 2006.

BRASIL. Presidência da República. Lei Federal nº 11.741, de 16 de julho de 2008. Diário Oficial da União, Brasília, 17 jul. 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução nº 03/2008, de 09 de julho de 2008.

BRASIL. Presidência da República. Projeto de Lei Federal n° 1.209, de 29 de abril de 2011.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. (Org.). Ensino Médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GADOTTI, Moacir. Histórias das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 1999.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

LAKATOS, Maria Eva; MARCONI, Maria de Andrade. Metodologia do Trabalho Científico. 4. ed. revista e ampliada. São Paulo: Atlas, 1992.

LOUREIRO, Bruno. Escola unitária e hegemonia: a indissociabilidade entre educação e política no pensamento de Antonio Gramsci. Educação Unisinos, v. 15, Nº1, 2011. Disponível em: http://www.unisinos.br/revistas/index.php/educacao/article/view/457. Acesso em: 18 jun. 2013.

LÜDKE, Menga, ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MANACORDA, Mario Alighiero. O princípio educativo em Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas. 1990.

MANFREDI, Silvia. Maria. A educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

ROIO, Marcos Del. Gramsci e a educação do educador. Caderno Cedes, Campinas, v. 26, n.70, p. 311-328, set./dez.2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 24 jun 2013.

Published

2021-04-30

How to Cite

SANTOS STERING, Silvia Maria dos; PINTO DE CARVALHO , Marilene Luzia; ASSIS, Ricardo de; DOMINGAS PINTO, Marilda. THE RELATIONSHIP BETWEEN GRAMSCI’S EDUCATIONAL PRINCIPLE AND PROFESSIONAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL INTEGRATED WITH PROEJA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e017, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e017.id1027. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/380. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies