ENVIRONMENTAL AWARENESS: ANALYSIS OF THE STUDENT’S CONCEPTIONS FROM A 6TH GRADE ELEMENTARY STATE SCHOOL IN SORRISO - MATO GROSSO

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1786-1801.id878

Keywords:

Environment, Environmental Education, Schooled Location

Abstract

Environmental awareness consists in the way human beings understand the environment. We observe that relation between humans and the natural environment is a concern related to the currently environmental and social. Thus, this paper aims to identify what we call as environmental perception in students from a 6th grade elementary state school in Sorriso, Mato Grosso. For this case study, we used a semi structured questionnaire with open and closed questions for a group of 63 students. After the answer’s analysis phase, for some previously selected questions, were created categories and tabulated, for other questions, data’s were analyzed and demonstrated in charts. As results, as quoted by several authors, we observed that the environmental and sight perception of the students are coherent for schoolchildren in this age, however, the authors reinforce that the development of projects concerning environmental education are still needed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Poliana de Sousa Rodrigues, IFMT

Especialista em Educação Ambiental (IFMT) Professora da Educação Básica Municipal de Sorriso/MT

Anderson Plattini do Nascimento Eickhoff, UNEMAT

Mestre em Ciências Ambientais (UNEMAT) Professor do Instituto Federal de Mato Grosso (FMT/Campus Sorriso)

References

ALMEIDA, Ricardo; SCATENA, Lúcia Marina; LUZ, Mário Sérgio da. Percepção ambiental e políticas públicas - dicotomia e desafios no desenvolvimento da cultura de sustentabilidade. Ambiente & Sociedade. São Paulo. v. XX, n. 1, p. 43-64. jan.- mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/asoc/v20n1/pt_1809-4422-asoc-20-01-00043.pdf. Acesso em: 21 jun. 2020.

ALVES, Magaly de Souza; JUNIOR, José Cavalcante Lacerda; VASCONCELOS, Mônica Alves de; HIGUCHI, Maria Inês Gaspareto; PEREIRA, Henrique dos Santos. Percepção ambiental dos alunos do curso de gestão ambiental. Ambiente & Educação. v.22, n.1, 2017. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/6521/5041. Acesso em: 09 jun. 2020.

BERNA, Vilmar. Como Fazer Educação Ambiental. 1ª.ed. São Paulo: Paulus, 2001.

BRASIL. Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação e dá outras providencias. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm. Acesso em: 01 fev. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Seção 1, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 26 jan. 2020

CABRAL, Fabiana Ferreira; RIBEIRO, Ingrid de Lara; HRYCYK, Marluce Francisca. Percepção ambiental de alunos do 6º ano de escolas públicas. Revista Monografias Ambientais - v.14, n.2, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/18392. Acesso em: 24 abr. 2020.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. 9ª. Ed. São Paulo: Gaia, 1992.

DIAS, Lucas Seolin; MARQUES, Maurício Dias. Meio Ambiente e a Importância Dos Princípios Ambientais. Fórum Ambiental da Alta Paulista. v.07, n.05, 2011. Disponível em: https://www.amigosdanatureza.org.br/publicacoes/index.php/forum_ambiental/article/view/152. Acesso em: 18 jun. 2020.

FREITAS, Mirlaine Rotoly.; MACEDO, Renato Luiz Grisi; FERREIRA, Eric Batista; FREITAS, Matheus Puggina. Em busca da conservação ambiental: a contribuição da percepção ambiental para a formação e atuação dos profissionais da química. Quim. Nova, vol. 33, nº. 4, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/qn/v33n4/42.pdf. Acesso em: 22 jun. 2020.

GONÇALVES, Alexandra Andrade; LIMA, Maria Edna Ornelas; MARQUES, Marcia Rodrigues A percepção em educação ambiental com alunos do ensino fundamental. In: 12° Encuentro de Geógrafos de América Latina: Caminhando em uma América Latina em Transformatón, 2009, Montevideo-URU. Anais... Montevideo, 2009. p. 1-15. Disponível em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal12.html. Acesso em 23 jun. 2020.

LEITE, Islanny Alvino; LEITE, Clarany Alvino; LEITE, Clotildes Alvino. Percepção de alunos acerca de educação ambiental em uma comunidade escolar, Patos - PB. Biodiversidade - v.16, n.2, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/biodiversidade/article/view/5600. Acesso em: 24 abr. 2020.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2.ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2020.

MACEDO, Renato Luiz Grisi. Percepção e Conscientização Ambientais. Lavras: Ed, 2000.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisas bibliográficas, projeto e relatório, publicações e trabalhos. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

PALMA, Ivone Rodrigues. Análise da Percepção Ambiental como Instrumento ao Planejamento da Educação Ambiental. 2005. 67 f. Porto Alegre: Dissertação (Mestrado em Engenharia de Minas, Metalúrgica e de Materiais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/7708. Acesso em: 22 jul. 2020.

PELICIONE, Maria Cecília Focesi. Educação ambiental, qualidade de vida e sustentabilidade. Saúde soc. - v.7, n.2, 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12901998000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 jul. 2020.

PENNA, Antônio Gomes. Percepção e realidade: introdução ao estudo da atividade perceptiva. 3. ed. São Paulo: Mercurio Star, 1982.

RAMOS, Rogério de Araújo (ed. resp.). Dicionário didático de língua portuguesa. 2 ed. São Paulo: SM, 2011.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. 2 ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.

RODRIGUES, Mariana Lima; MALHEIROS, Tadeu Fabrício; FERNANDES, Valdir; DAGOSTIN DAROS, Taiane. A percepção ambiental como instrumento de apoio na gestão e na formulação de políticas públicas ambientais. Saude soc. [online]. v.21, 2012, Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902012000700009&lng=en&nrm=iso Acesso em: 14 jun. 2020.

SANTOS, Leilson Alves dos; GOMES, Julysse Neuma Damasceno; FRANÇA, Aline Aparecida Carvalho. Educação ambiental na conscientização e preservação do meio ambiente: Unidade escolar Zezita Sampaio, Buriti dos Lopes, PI. Ambiente & Educação. Vol. 23, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/6689/5301. Acesso em 23 jun. 2020.

SATO, Michele. Educação Ambiental. São Carlos: Rima Editora, 2003.

SILVA, Rosimeire Vilarinho da; RAUBER, Sinovia Cecilia; EICKHOFF, Anderson Plattini do Nascimento; BARBOSA, Ilma Grisoste; NETO, Germano Guarim. Educação ambiental em espaços escolarizados: um estudo de caso na escola municipal Santos Dumont, Cáceres – MT. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. v. 26, fev. 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3346/2002. Acesso em: 09 maio. 2020.

SPIRONELLO, Rosangela Lurdes; TAVARES, Fabiane Silveira; SILVA, Eder Pereira. Educação ambiental: da teoria à prática, em busca da sensibilização e conscientização ambiental. Revista Geonorte, v.3, n.6, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/revista-geonorte/article/view/1930. Acesso em: 09 junho. 2020.

Published

2023-05-28

How to Cite

SOUSA RODRIGUES, Poliana de; NASCIMENTO EICKHOFF, Anderson Plattini do. ENVIRONMENTAL AWARENESS: ANALYSIS OF THE STUDENT’S CONCEPTIONS FROM A 6TH GRADE ELEMENTARY STATE SCHOOL IN SORRISO - MATO GROSSO. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1786–1801, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1786-1801.id878. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/399. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies