PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1884-1908.id925Keywords:
PhD in Network, REAMEC, Teaching Science and Mathematics, Professional Trajectory, Legal AmazonAbstract
In this article, we present a research carried out with graduates of the Graduate Program of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (REAMEC). The objective was to analyze the perceptions of PhD graduated in the first group about the contributions of this training to their professional trajectory. A survey of the profile of 29 graduates using the Lattes curriculum of the graduates of the first class and interviews with eleven of them. The study showed that the doctoral training contributed to the inclusion in master's programs in the area of Science and Mathematics Education, for a significant increase in scientific production, and that new masters were constituted with the training of first class PhD. And, in spite of the network formation, the majority of the graduates remain isolated and do not keep the works and researches in network, demonstrating that the formation by itself is not determinant factor for such configuration.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Ana Claudia Tasinaffo; MELLO, Irene Cristina de. Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics: Impacts in PhD formation for networking. Revista Prática Docente, v. 2, n. 2, p. 219-235, 2017. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/107. Acesso em: 30 jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOGDAN, Robert, BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ficha de Avaliação da REAMEC. Área de Ensino. Avaliação Quadrienal. CAPES, Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Relatório de Avaliação: ENSINO. Avaliação Quadrienal. CAPES, Brasília, DF, 2017a. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finais-quadrienal-2017/20122017-ENSINO-quadrienal.pdf. Acesso em: 24 mai. 2018.
BRASIL. Censo da Educação Superior 2017: divulgação dos principais resultados. MEC/INEP, Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file. Acesso em: 30 mai. 2019.
CUNHA, Maria Isabel da. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, n. 1/2, 1997. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-25551997000100010&script=sci_arttext. Acesso em: 27 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551997000100010
CUNHA, Maria Isabel da. Docência na universidade, cultura e avaliação Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, maio-ago. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/rbedu/v11n32/a05v11n32.pdf. Acesso em: 21 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000200005
CUNHA, Maria Isabel da. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 26, p. 81-90, jan-abr, 2009. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=2585&dd99=view&dd98=pb. Acesso em: 21 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v9i26.3664
CUNHA, Maria Isabel da. Prefácio. In: MELLO, I. C. (org.) A Formação Docente para o Ensino Superior. Cuiabá, EdUFMT/Editora Sustentável, 2016. Série de e-books COGRAD/ANDIFES, vol. 1. Disponível em: http://editorasustentavel.com.br/aformacaodocenteparaoensinosuperior/. Acesso em 21 jun. 2018.
GATTI, Bernadete. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out-dez, 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 17 mai. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016
GIL, Antônio Carlos. Estudo de Caso. São Paulo: Atlas S.A., 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas S.A., 2010
GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: Os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Subjetividade e Saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011.
HARDOIM, Edna Lopes; MELLO, Irene Cristina de. Curso de Docência no Ensino Superior: a experiência da UFMT na formação continuada de seus professores. In: MELLO, Irene Cristina (org.) A Formação Docente para o Ensino Superior. Cuiabá, EdUFMT/Editora Sustentável, 2016. Série de e-books COGRAD/ANDIFES, vol. 1. Disponível em: http://editorasustentavel.com.br/aformacaodocenteparaoensinosuperior. Acesso em: 21 jun. 2018.
LASKY, Sue. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, v. 21, p. 899-916, 2005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X0500079X. Acesso em: 02 abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.06.003
OLIVEIRA, Luciana Rodrigues. Contribuições do programa de pós-graduação em educação da UNICAMP para a trajetória profissional de mestres e doutores: percepções de egressos titulados. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254112. Acesso em: 31 mar. 2016.
OLSEN, Wendy. Coleta de dados: Debates e métodos fundamentais em pesquisa social. Porto Alegre: Penso, 2015.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa da Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2014.
SILVA JUNIOR, João Dos Reis; FERREIRA, Luciana Rodrigues; KATO, Fabíola Bouth Grello. Trabalho do professor pesquisador diante da expansão da pós-graduação no Brasil pós-LDB. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 435-456, jun. 2013. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782013000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 08 jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200011
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
VELLOSO, Jacques. Mestres e Doutores no país: destinos profissionais e políticas de pós-graduação. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 123, p. 583-611, set-dez 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/cp/v34n123/a05v34123.pdf. Acesso em: 24 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000300005
VIOTTI, Eduardo Baumgratz; et al. Titulados. In: BRASIL, Mestres e Doutores 2015. Estudos da demografia da base técnico científica brasileira. – Brasília, DF: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, 2016. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10182/734063/Mestres_Doutores_2015_Vs3.pdf. Acesso em: 25 jun. 2018.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.