CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910Keywords:
Educational Technologies, Teaching, LearningAbstract
The use of technologies is being widespread in teaching, with the objective of streamlining the teaching-learning process, especially in this pandemic period, in which social distance is advised, paralyzing the classroom activities of schools, making teaching mediated by information technologies. information and communication. In this regard, this article aims to present the production of digital teaching materials that can be used in the various areas of science and biology teaching. The project developed materials such as booklets, digital books, concept maps, crosswords, word searches, educational games, audio files and videos, using tools such as Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube and Google Site. Thus, we consider it important to produce educational materials using technological resources, in order to provide diversification and dynamism in classes, in addition to developing skills in both teachers and students.
Downloads
Metrics
References
ABDELBASSET, Rouabah; SELMANI, Larbi; AKHROUF, Samir; YAHIA, Belayadi. Dihya: An intelligent learning object repository. In: 2015 International Conference on Interactive Mobile Communication Technologies and Learning (IMCL). IEEE, 2015. p. 154-159. DOI: https://doi.org/10.1109/IMCTL.2015.7359576
AGUIAR, Eliana Vigerion Barreto; FLÔRES, Maria Lucia Pozzzati. Repositórios de Objetos de aprendizagem. In: Tarouco et al. (Org.) Objetos de aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014.
BRASIL. MEC/CONSED/UNDIME. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, 2017
CARVALHO, Nerivaldo Braz; CARVALHO, Anna Christina Farias. Uso dos Recursos Tecnológicos Atuais e sua contribuição no processo de Ensino-Aprendizagem na Escola Municipal Érico Veríssimo, Simões-PI. ID on line REVISTA DE PSICOLOGIA, v. 10, n. 33, p. 112-125, 2017. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i33.643
FERREIRA, Dennys Gomes; SANTOS, Juraci Pessoa. Jogos de construção interdisciplinar nos anos iniciais. Revista Eletrônica Mutações, v. 8, n.14, p. 182-184, 2017.
CORADINI, Neirimar Humberto Kochhan; BORGES, Aurélio Ferreira; DUTRA, Charles Emerick Medeiros. Tecnologia educacional podcast na educação profissional e tecnológica. Revista eletrônica científica ensino interdisciplinar, v. 6, n. 16, p. 216-230, 2020. DOI: https://doi.org/10.21920/recei72020616216230
GALINDO NETO, Nelson Miguel et al. Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, v. 30, n. 1, p. 87-93, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0194201700013
GÓMEZ, Ángel I. Pérez. Educação na era digital: a escola educativa. Penso Editora, 2015.
GRILLO, Marlene; LIMA, V. M. Mapas conceituais e sua utilização na educação. 2003.
HERRERO, Jorge Luis Gomes Martin. Uma reflexão sobre uso das tics no cotidiano escolar a partir da experiência de estágio na licenciatura de história. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal da Integração Latino-Americana, 2019.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Ensino da astronomia no Brasil: educação formal, informal, não formal e divulgação científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, p. 4402-4412, 2009.Machado, F. C., & Lima, M. D. F. W. P. (2017). O Uso da Tecnologia Educacional: Um Fazer Pedagógico no Cotidiano Escolar. Scientia cum Industria, 5(2), 44-50. DOI: https://doi.org/10.18226/23185279.v5iss2p44
MAFORT, Mariane Rentes; RAMOS, Laís Feliciano; FERNANDES-SANTOS, Caroline. Podcast como estratégia de inclusão no ensino superior. SocArXiv Paper, 2019. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/4vypq
MARTIN, João Alberto Prado et al. Uso da gamificação no ensino de marketing/Use of gamification in teaching marketing. Brazilian Applied Science Review, v. 2, n. 2, p. 734-745, 2018.
MEDEIROS, Magnólia Maria; QUEIROZ, Maria Jane. TICS NA EDUCAÇÃO: O USO DE SOFTWARE LIVRE NA PROMOÇÃO DA ACESSIBILIDADE. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 14, p. 6875, 2018. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2018.6875
MENEZES, Jones Baroni Ferreira; MOURA, Francisco Nunes Sousa; DE ARAÚJO SOUSA, Shirliane. Utilização das tecnologias digitais por docentes vinculados à cursos de licenciatura ofertados no município de Crateús-CE. Ciência & Desenvolvimento-Revista Eletrônica da FAINOR, v. 12, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.11602/1984-4271.2019.12.1.7
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3 edição. 2001.
NUNES, João Batista Carvalho; OLIVEIRA, Luisa Xavier. Cultura digital: retrato do uso das tecnologias no Estado do Ceará. Fortaleza. EdUECE, 2014.
OLIVEIRA ALKIMIM, Wanderson. O lúdico no ensino e aprendizagem de botânica: fanerógamos no ensino superior. Heringeriana, v. 6, n. 1, p. 11-13, 2014. DOI: https://doi.org/10.17648/heringeriana.v6i1.10
OLIVEIRA MONTE, Ana Laís et al. Video wordfinder maker: ferramenta para criação de caça palavras sincronizadas com vídeos. Blucher Design Proceedings, v. 2, n. 9, p. 2178-2189, 2016. DOI: https://doi.org/10.5151/despro-ped2016-0186
OMS – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Coronavirus disease (COVID-19) situation report–102. 2020. Disponível em: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200501-covid-19-sitrep.pdf?sfvrsn=742f4a18_2. Acesso em 27 mai 2020.
QUINTANILHA, Luiz Fernando. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geração-Z. Educar em Revista, n. 65, p. 249-263, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50027
RAMOS, Lídia Maria Henrique; DE ARAÚJO, Robson Fágner Ramos. Uso de cartilha educacional sobre diabetes mellitus no processo de ensino e aprendizagem. Ensino, Saude e Ambiente Backup, v. 10, n. 3, 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/esa.v10i3.689
REIS, Deyse Almeida; VIEIRA JÚNIOR, Niltom Games como estratégia de ensino de ciências para abordar o saneamento básico. Research, Society and Development, v. 8, n. 12, p. e428121846-e428121846, 2019. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i12.1846
RODRIGUES, Alessandra Pereira; BEZ, Marta Rosecler; KONRATH, Mary Lúcia Pedroso. Objetos de aprendizagem: conceitos básicos. In: Tarouco et al. (Org.) Objetos de aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014.
RUSSELL, Philip et al. Creating, sharing and reusing learning objects to enhance information literacy. Journal of Information Literacy, v. 7, n. 2, p. 60-79, 2013. DOI: https://doi.org/10.11645/7.2.1744
SANTOS, Miriam Cristina Fava; CATARINO, Maria Elisabete. 25 anos da web e o marco civil da internet: o livre acesso à informação, a liberdade de expressão e a privacidade. Comunicação & Informação, v. 19, n. 1, p. 05-19, 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/ci.v19i1.31855
SILVA, Marcelo José; PEREIRA, Marcus Vinicius; ARROIO, Agnaldo. O papel do youtube no ensino de ciências para estudantes do ensino médio. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 7, n. 2, 2017.
SILVA, Virginia Roters; LORENZETTI, Leonir. A UTILIZAÇÃO DOS MAPAS CONCEITUAIS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 6, n. 1, p. 43-64, 2018. DOI: https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p43-64.i5922
SOUZA FILHO, Moacir Pereira; DE SOUZA ALBAS, Agda Eunice; GIBIN, Gustavo Bizarria. Uso de recursos tecnológicos no ensino de ciências: produção de videoaulas didáticos-experimentais pelos futuros professores. Nuances: estudos sobre Educação, v. 28, n. 3, 2017. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v28i3.4149
TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. FABRE, Marie-Christine JM; TAMUSIUNAS, Fabricio; Reusabilidade de objetos educacionais. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 1, n. 1, 2003. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.13628
TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues. A educação escolar no contexto das Tecnologias da Informação e da Comunicação: desafios e possibilidades para a prática pedagógica curricular. Revista Faac, v. 1, n. 1, p. 35-45, 2011.
THEISEN, Geovane Rafael; PAVÃO, Ana Cláudia Oliveira. E-book de ciências como ferramenta de apoio aos professores na promoção de aulas práticas. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 17, n. 1, p. 336-344, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.95803
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.