THE PRIMARY TEACHER AT THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY: A STUDY ON PROFESSIONAL CHARACTERISTICS FOR PUBLIC INSTRUCTION IN MATO GROSSO IN 1908

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2033-2050.id900

Keywords:

Primary Teacher, Public Instruction in Mato Grosso, School Culture

Abstract

This article is part of the result of the Master's in Education research at the University of Cuiabá / MT. It aims to present the professional characteristics expected by the Public Administration when teachers enter primary education in Mato Grosso. Based on the historical-cultural methodological dimension, the research is linked to the Ghemat Brasil group and is based on the methodological contributions of authors such as De Certeau (1982), Chervel (1990), France (2016), Julia (2001), Leite (1970) and Valente (2006). The theoretical-methodological path is constituted through the narrative about the construction of the professional teaching profile in the period of the First Republic in the State of Mato Grosso, from sources inventoried in the Memory and Public Archive Institute produced in the late nineteenth and early years of the 20th century. The study points out the essential elements for understanding the historical construction of the Regulations that determined the precepts for the Primary Public Instruction of the State of Mato Grosso and the sources reveal the processes and dynamics that regulated the teaching profession of the period.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariana Gomes de Oliveira, UNIC

Mestra em Ensino (UNIC)

Laura Isabel Marques Vasconcelos de Almeida, PUCPR

Doutora em Educação (PUCPR) Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade de Cuiabá (UNIC)

Wagner Rodrigues Valente, USP

Doutor em Educação (USP) Docente do Programa de Pós Graduação da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) e Presidente do GHEMAT Brasil

References

ALMEIDA, Laura Isabel Marques Vasconcelos de. Ensino de matemática nas séries iniciais no estado de Mato Grosso (1920-1980): uma análise das transformações da cultura escolar. 2010. 230 f. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2010.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 1982.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Porto Alegre, Pannonica, Teoria e Educação, 1990, p. 177-229.

FRANÇA, Iara da Silva. Formação matemática dos professores primários nos tempos da primeira república. Curitiba/PR. Editora: Appris, 2016.

JULIA. Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas, n.1, jan/jun.2001, p.9-43. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdf. Acesso em: 12 de set de 2018.

LEITE, Gervásio. Um século de instrução pública (História do Ensino Primário em Mato Grosso). Goiânia/GO: Ed. Rio Bonito, 1970.

MATO GROSSO. Decreto Lei nº 152 de 16 de abril de 1896. Instituto Memória da Assembléia Legislativa do Estado do Mato Grosso. Disponível em https://www.al.mt.gov.br/institucional/instituto-memoria/. Acesso em maio de 2018.

MATO GROSSO. Regulamento da Instrução Pública, 1896. Instituto Memória da Assembléia Lesgislativa do Estado de Mato Grosso. Disponível em https://www.al.mt.gov.br/institucional/instituto-memoria/. Acesso em agosto de 2018.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Dos exames para as provas e das provas para os exames: contribuição à história da avaliação escolar em matemática. IV Congresso Brasileiro de História da Educação, 2006. Disponível em http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe4/individuaiscoautorais/eixo03/Wagner%20Rodrigues%20Valente%20-%20Texto.pdf. Acesso em Julho de 2018.

Published

2020-12-30

How to Cite

GOMES DE OLIVEIRA, Mariana; MARQUES VASCONCELOS DE ALMEIDA, Laura Isabel; RODRIGUES VALENTE, Wagner. THE PRIMARY TEACHER AT THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY: A STUDY ON PROFESSIONAL CHARACTERISTICS FOR PUBLIC INSTRUCTION IN MATO GROSSO IN 1908. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 2033–2050, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2033-2050.id900. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/412. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies