TEACHING AND THE AMAZON: THE ANALYSIS OF THE MUSIC "BELÉM-PARÁ-BRASIL" IN THE UNVEILING OF COLONIALITY AS A SOCIO-ENVIRONMENTAL CRITIC

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2069-2087.id810

Keywords:

Decoloniality, Amazon, Teaching, Music

Abstract

This study discusses the “marks” of coloniality present in the song “Belém-Pará-Brasil”, by the Band Mosaico de Ravena, composed by Edmar da Rocha, with the objective of bringing possibilities to the critical social-environmental discussion in the school environment, precisely on the unveiling of the “marks” of coloniality present in this song. We used thematic analysis of content to unveil these marks. The song, here considered as an object of study, presents an outburst in the form of socio-environmental criticism to the events that still insist happen in the Amazon. Basically three analytical categories are presented: those dealing with occupation of the Amazon, invisibility  of the  amazonian populations and the discourse developmental, the stereotypes created about the Amazon region and the amazonian populations and, finally, the incorporation of alien cultures by the inhabitants of the region. Such aspects are the result of colonial domination, still present in the region. The music in question, when used in the classroom, can be a decolonial practice, with pedagogical potential for the construction of another vision of the Amazon, different from the Eurocentric view.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ivone dos Santos Siqueira, UFPA

Doutoranda em Educação em Ciências, (IEMCI/UFPA) Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal do Pará (IFPA)

Michelly da Silva Fernandes, UFPA

Graduanda em Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagens (UFPA)

Elinete Oliveira Raposo, UFPA

Doutora em Educação em Ciências, Professora da Universidade Federal do Pará (IEMCI/UFPA)

Nadia Magalhães da Silva Freitas, UFPA

Doutora em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido (UFPA) Professora do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI/UFPA)

References

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira Ciências Políticas, Brasília, n. 11, p. 89-117. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BELO, Geovane Silva. O olhar estrangeiro estigmatizado(r) do cinema: invenção, sustentação e reinvenção do imaginário sobre a Amazônia. 154 f. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Artes. Universidade Federal do Pará. 2013.

DUSSEL, Enrique. Europa, Modernidade e Eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-Americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. p. 25-34.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 1, n. 80, p. 115-147, 2008. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.697

IANNI, Octavio. Enigmas da modernidade-mundo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-Americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. p.7-24.

LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

LIMA, Jarbas Couto. A translucidez da antropofagia Tupinambá. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 195-218, 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-6524.66128

MARQUES, Gilberto de Souza. Amazônia: riqueza, degradação e saque. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2019.

MENESES, Maria Paula. O “indígena” africano e o colono “europeu”: a construção da diferença por processos legais. E-cadernos CES, Coimbra, n. 7, p. 68-93, 2010. DOI: https://doi.org/10.4000/eces.403

OLIVEIRA, Andreici Marcela Araújo de. Povos indígenas, desenvolvimento e colonialismo na Amazônia brasileira. In: CASTRO, Edna; PINTO, Renan Freitas (Org.). Decolonialidade e sociologia na América Latina. Belém: NAEA; UFPA, 2018. p. 355-386.

PEIXOTO, Rodrigo; FIGUEIREDO, Kércia. Colonialidade do poder: conceito e situações e decolonialidade no contexto atual. In: CASTRO, Edna; PINTO, Renan Freitas (Org.). Decolonialidade e sociologia na América Latina. Belém: NAEA; UFPA, 2018. p. 127-158.

PICOLO, Fiorelo. O capital e a devastação da Amazônia. 1ª edição. São Paulo: Expressão Popular, 2006.

POLON, Luana Caroline Künast. Tênues fronteiras: inserção da cultura norte-americana nas práticas de consumo dos brasileiros. Revista Perspectiva Geográfica, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 14, p. 38-47, 2016.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Amazônia, Amazônias. São Paulo: Contexto, 2019.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Amazônia enquanto acumulação desigual de tempos: uma contribuição para a ecologia política da região. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 107, p. 63-90, 2015. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.6018

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Encruzilhada Civilizatória. Tensões territoriais em curso. Bolívia: IPDRS/CIDES - UMSA, 2018.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, globalización y democracia. Sociedad y Política Ediciones. Lima, Perú, 2000. Disponível em: https://www.rrojasdatabank.info/pfpc/quijan02.pdf. Acesso em: 10 de jun. 2020.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnica e tempo. Razão emoção. São Paulo: HUCITEC, 2002.

SEYFERTH, Giralda. A assimilação dos imigrantes como questão nacional. Mana. Estudos de Antropologia Social, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 95-131. 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93131997000100004

SOUZA, Marcela Tockler Coelho. Cultura invisível: conhecimento indígena e patrimônio imaterial. Anuário Antropológico, Brasília, n. 1, p. 149-174, 2010. DOI: https://doi.org/10.4000/aa.813

SOUZA, Nádia Simas. A Amazônia brasileira: processo de ocupação e a devastação da floresta. Boletim Científico ESMPU, Brasília, v. 9, n. 32/33, p. 199-235, 2010.

VIEIRA, Ima Célia Guimarães; TOLEDO, Peter Mann de; HIGUSHI, Horácio. A Amazônia no Antropoceno. Ciência e Cultura, Campinas/São Paulo, v. 70, n. 1, p. 56-59, 2018. DOI: https://doi.org/10.21800/2317-66602018000100015

ZALAMENA, Juliana Costa Meinerz. Colonização e qualidade democrática: apontamentos com base no democracy index. Revista Eletrônica de Ciência Política, Paraná, v. 9, n. 1, p. 70-93, 2018. DOI: https://doi.org/10.5380/recp.v9i1.54493

ZAMPRONHA, Maria de Lourdes Sekeff. Da música e seus recursos. 2. Ed. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

Published

2020-12-30

How to Cite

SANTOS SIQUEIRA, Ivone dos; SILVA FERNANDES, Michelly da; OLIVEIRA RAPOSO, Elinete; SILVA FREITAS, Nadia Magalhães da. TEACHING AND THE AMAZON: THE ANALYSIS OF THE MUSIC "BELÉM-PARÁ-BRASIL" IN THE UNVEILING OF COLONIALITY AS A SOCIO-ENVIRONMENTAL CRITIC. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 2069–2087, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2069-2087.id810. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/414. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies