TEACHER TRAINING: THE PROFILE OF SCIENCE TEACHERS IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1234-1255.id796Keywords:
Teacher Training, Teacher Professional Development, Elementary School, Science TeachingAbstract
This article aims to analyze the profile of a group of teachers who teach Science in the final years of Elementary Education in a municipal network in Bahia, classifying it according to the indicators of adequacy of teacher training and to discuss indications of a pedagogically compatible training with the teaching stage under discussion. In a qualitative approach, data from a master's research on Professional Development are presented and discussed. The analysis was based on five categories of training adequacy. As a result, 53 of the 67 professors surveyed were found to have different training than the appropriate one for the area in which they are working and the predominance of pedagogues among teachers who teach Science in the final years of Elementary School.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF. 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L4024.htm. Acesso em: 13 fev. 2020.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF. 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 14 fev. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 fev. 2020.
BRASIL. Decreto n. 3.276, de 6 de dezembro de 1999. Dispõe sobre a formação em nível superior de professores para atuar na educação básica e dá outras providências. Brasília, DF. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D3276.htm. Acesso em: 2 mar. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CP n.º 009/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CES 1301/2001, de 6 de novembro de 2001. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Bacharelado e de Licenciatura em Ciências Biológicas. Brasília, DF. 2001, Seção 1, p. 25, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 13 fev. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CES 1.303, 06 de novembro de 2001. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Bacharelado e de Licenciatura em Química. Brasília, DF. 2001, Seção 1, p. 25. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1303.pdf. Acesso em: 13 fev. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CES 1.304, 06 de novembro de 2001. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Bacharelado e de Licenciatura em Física. Brasília, DF. 2001, Seção 1, p. 25. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1304.pdf. Acesso em: 13 fev. 2020.
BRASIL. Parecer 05/2005, de 13 de dezembro de 2005. Conselho Federal de Educação. Conselho Pleno. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília, DF. 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp05_05.pdf. Acesso em: 13 fev. 2020.
BRASIL. Resolução n.º 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, DF. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf. Acesso em: 5 fev. 2020.
BRASIL. Instituições de educação superior e cursos cadastrados. 2017. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 12 mar. 2020.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. Revisão técnica de Ana Maria Pessoa de Carvalho. São Paulo: Cortez, 2011.
CRYSTAL, Relatório Técnico Semestral (janeiro a julho). Departamento de Educação Básica. Secretaria Municipal de Educação. Município de Crystal. 2013
DARLING-HAMMOND, Linda; WEI, Ruth Chung; ANDREE, Alethea; RICHARDSON, Nikole.; ORPHANOS, Stelion. Professional learning in the learning profession. Washington, DC: National Staff Development Council, 12. 2009.
DARLING-HAMMOND, Linda; HYLER, Maria; GARDNER, Madelyn. Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute, Palo Alto, CA, 2017. DOI: https://doi.org/10.54300/122.311
DAY, Christopher. Developing teachers: The challenges of lifelong learning. Routledge. 2002. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED434878. Acesso em: 16 abr. 2020.
DEVECHI, Catia Piccolo Viero; TAUCHEN, Gionara; LANZ, Helza Ricarte. Educação comparada internacional: percepções sobre a formação de professores no Brasil e na Alemanha. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 24, n. 1, 74-97, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5335/rep.v24i1.6994. Acesso em: 23 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v24i1.6994
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GATTI, Bernardete. Formação inicial de professores para a educação básica: Pesquisas e políticas educacionais. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18222/eae255720142823. Acesso em: 23 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255720142823
GOZZI, Maria Estela; RODRIGUES, Maria Aparecida. Características da formação de professores de ciências naturais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 423-449, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172423. Acesso em: 14 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172423
GUSKEY, Thomas; YOON, Kwang Suk. What Works in Professional Development? Phi Delta Kappan, Washington, v. 90, n. 7, p. 495-500, mar. 2009. SAGE Publications. 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1177/003172170909000709. Acesso em: 12 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/003172170909000709
IMBERNON, Rosely Aparecida Liguori; GUIMARÃES, Eliane Mendes; GALVÃO, Rozana de Medeiros Souza; LIMA, Aldeniza Cardoso de; SANTIAGO, Lucídia Fonseca; JANNUZZI, Célia Maria Lira. Um panorama dos cursos de licenciatura em ciências naturais (LCN) no Brasil a partir do 2º Seminário Brasileiro de Integração de Cursos de LCN/2010. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 6, n. 1, p. 85-93, 2011. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID134/v6_n1_a2011.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica n. 020/2014: Indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Brasília, DF: INEP, 2014.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar Brasil. 2015. Disponível em: http://inep.gov.br/censo-escolar. Acesso em: 17 jun. 2020.
LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo Revista de ciências da educação, Portugal, v. 8, p. 7-22. jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.
OBSERVATÓRIO DO PNE. Proporção de docentes que possuem formação superior compatível com a área de conhecimento que lecionam: anos finais do Ensino Fundamental. 2014. Disponível em: http://www.observatoriodopne.org.br/metas-pne. Acesso em: 27 mar. 2020.
OCDE. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.
PARANÁ. Conselho Estadual de Educação (CEE). Parecer CEE/CES nº 190/10. Processo n. 1157/10: Renovação do Reconhecimento do Curso de Graduação em Ciências – Licenciatura – Campus de Goioerê, PR. 2010. Disponível em: http://www.cee.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/Pareceres2010/CES/pa_ces_190_10.pdf. Acesso em: 12 mar. 2020.
PENA, Samira Cristina de Santana. Estudo quantitativo da carência e da formação de professores de ciências naturais para ensino fundamental. 2017. 89 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017.
PEREIRA-FERREIRA, Cristiane.; MEIRELLES, Rosane Moreira Silva. O ensino de ciências nas diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica no Brasil: Um estudo preliminar. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – VIII ENPEC. Campinas: São Paulo, 2017. p. 1-13
RAZUCK, Renata Cardoso de Sá Ribeiro; ROTTA, Jeane Cristina Gomes. O curso de licenciatura em ciências naturais e a organização de seus estágios supervisionados. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 3, p. 739-750, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300014. Acesso em: 4 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300014
RIBEIRO, A. Grupo de orientação de estudos e prática em ciências: análise sob a ótica do Desenvolvimento Profissional Docente. Dissertação de Mestrado., Universidade Estadual de Santa Cruz, UESC, Brasil. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.