CONTINUING EDUCATION AND PEDAGOGICAL INTERVENTIONS: TEACHING AND LEARNING AT IVONE BORKOWSKI DE LIMA STATE SCHOOL
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1355-1373.id749Keywords:
Pedagogical Interventions, Pedagogical Practices, Continuing EducationAbstract
The aim of this article is to analyze the pedagogical practices carried out by the teachers of a school in the countryside based on the continuing education project of at / in the school, structured through the guidance for the state schools of Mato Grosso, prepared by the State Secretariat of Education SEDUC-MT in the academic year of 2019, aiming to improve the teaching and learning process, through pedagogical interventions carried out by teachers in the development of their pedagogical practices. It is a qualitative research, whose data were obtained upon observation and documentary analysis. We present the pedagogical interventions adopted by teachers to improve students' motivation and the results of school education. We evidenced that the pedagogical interventions carried out by the teachers achieved satisfactory results in relation to the proposed goals - to raise the high school approval rate to 100%; zero partial progression; make the school environment more pleasant, attractive and playful.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Ana Rita Silva. A emoção na sala de aula. Campinas: Papirus, 1999.
BITENCOURT, Loriége Pessoa. Aprendizagem da docência do professor formador de educadores matemáticos. Curitiba: CRV, 2017
BENTO, Jorge. Olímpio. A criança no treino e desporto de rendimento. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 5, n. 1, p. 9-35, 1989. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/8518/0. Acesso em 18 abr. 2020.
CARVALHO, Ademar de Lima. Os caminhos perversos da educação: a luta pela apropriação do conhecimento no cotidiano da sala de aula. Cuiabá: EdUfmt, 2005.
D`AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: Da teoria à prática. 9ª ed. Campinas: Papirus, 2002.
FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. bras. Estud. pedagog. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v97n247/2176-6681-rbeped-97-247-00534.pdf. Acesso em: 17 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. RJ/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55ª ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artimed, 2010.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia Científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2004.
LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Afetividade e práticas pedagógicas. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2012.2-06
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MACHADO, Ilma Ferreira. Um projeto político pedagógico para escolas do campo. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional v.4 nº 8, jun. / dez. p. 191–229, 2009. Disponível em: https://seer.utp.br/index.php/a/article/view/1911. Acesso em 16 mar. 2020
MATO GROSSO. Orientativo do projeto de formação da/na escola. SEDUC/MT, Cuiabá, 2019.
MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto editora, 1999.
NÓVOA, Antonio (org.). Professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: DE ROSE JUNIOR, Dante. Esporte e atividade física na infância e na adolescência. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 89-98.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de Didática. 2. Ed. Campinas: Papirus, 1992.
ZART, Laudemir Luiz. Produção social do conhecimento na experiência do Curso de Agronomia dos Movimentos Sociais do Campo (CAMOSC): interação da UNEMAT e de Movimentos Sociais do Campo. 2012. 397f. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/286894/1/Zart_LaudemirLuiz_D.pdf. Acesso em: 25 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.