TEACHING KNOWLEDGE AND SENSES IN ARTISTIC EXPRESSIONS: COLLECTIVE REFLECTIONS IN AN INTERDISCIPLINARY SCHOOL CONTEXT
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1499-1511.id780Keywords:
Interdisciplinarity, Art, Dialogue, Teaching knowledgeAbstract
In the present study, we seek to mobilize and analyze reflections of a group of five educators, through the creation and enjoyment of artistic works on school interdisciplinarity. Thus, we built a space of creation and artistic enjoyment with the educators, where each one elaborated a design that symbolized for itself the school interdisciplinarity, followed by sharing and dialogues about the works. The research was carried out in October 2019 and based on the results obtained, we could realize that collective moments of creation of artistic works, stimulating freedom of expression and autonomy, can be part of the pedagogical process and professional development of educators, promoting reflections and dialogues relevant to a consequent enlargement and deepening of knowledge of themselves and the world, referenced in the school context they are part of. Moreover, we understand that interdisciplinarity, in this context, is based on dialogicity, respect, unity and existing love.
Downloads
Metrics
References
DROLMA, Shenpen, Lama. Para abrir o coração: treinamento para a paz de Chagdud Tulku: Tradução de Candida Bastos. Três Coroas: Makara, 2007.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 11. ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.
FERNANDES, Sonia Regina. A obra como contexto: a experiência da fruição que o estágio curricular do curso de licenciatura em artes visuais pode buscar observar. 22º Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Ecossistemas Estéticos. Belém- Pará. Outubro, 2013. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2013/ANAIS/simposios/05/Sonia%20Regina%20Fernandes.pdf. Acessado em: 18 jun. 2020.
FISCHER, Ernst. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.
FONSECA, Lucia Maria Batista; MATOS, Maria Dulce Gonçalves de; OLIVEIRA, Erick Cristian Tourão Oliveira; BARROS, Osvaldo dos Santos. A interdisciplinaridade e o trabalho docente: uma perspectiva dialógica nos anos iniciais do ensino fundamental. Anais do XII Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20318_9974.pdf. Acessado em: 18 jun. 2020.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
LENOIR, Yves. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum. São Paulo, v. 1, n.1, dez./jul. 2005 – 2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3109/2049. Acessado em: 18 jun. 2020.
MEDEIROS, Celia Maria. O Sujeito Bakhtiniano: um ser de resposta. Revista da Faculdade do Seridó. v. 1. n. 0. Jan./Jun. 2006. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/verProducao?idProducao=498282&key=9a9b04bf9c6293b856e4ff55919ee532. Acessado em: 18 jun. 2020.
MELO, Maria do Céu. O Pensar e o Fazer Artísticos na Formação de Professores. Currículo sem Fronteiras, v.5, n.1, pp.96-116, Jan/Jun 2005. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol5iss1articles/melo.pdf. Acessado em: 18 jun. 2020.
NÓVOA, Antonio. Os professores e as histórias de sua vida. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.
SOMMERMAN, Américo. Objeto, método e finalidade da Interdisciplinaridade. In: PHILIPPI, Arlindo Junior; FERNANDES, Valdir. (Orgs.) Práticas da interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri, São Paulo: Manole, 2015.
ZANELLA, Andréa Vieira; CABRAL, Marcelo Grimm; ROS, Sílvia Zanatta Da; URNAU, Lílian Caroline; TITON, Andréa Piana; WERNER, Francyne Wolf; SANDER, Lucilene. Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Caderno de Psicopedagogia. v.6 n.10. São Paulo, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-10492006000100002. Acessado em: 18 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.