TEACHING KNOWLEDGE AND SENSES IN ARTISTIC EXPRESSIONS: COLLECTIVE REFLECTIONS IN AN INTERDISCIPLINARY SCHOOL CONTEXT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1499-1511.id780

Keywords:

Interdisciplinarity, Art, Dialogue, Teaching knowledge

Abstract

In the present study, we seek to mobilize and analyze reflections of a group of five educators, through the creation and enjoyment of artistic works on school interdisciplinarity. Thus, we built a space of creation and artistic enjoyment with the educators, where each one elaborated a design that symbolized for itself the school interdisciplinarity, followed by sharing and dialogues about the works. The research was carried out in October 2019 and based on the results obtained, we could realize that collective moments of creation of artistic works, stimulating freedom of expression and autonomy, can be part of the pedagogical process and professional development of educators, promoting reflections and dialogues relevant to a consequent enlargement and deepening of knowledge of themselves and the world, referenced in the school context they are part of. Moreover, we understand that interdisciplinarity, in this context, is based on dialogicity, respect, unity and existing love.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carollina Martins de Paiva Ribeiro, UFLA

Mestranda em Educação (UFLA)

Jacqueline Magalhães Alves, UFLA

Doutora em Ciências Florestais - Educação Ambiental (UFLA) Mestre em Educação (UNIMEP) Professora na Universidade Federal de Lavras (UFLA)

References

DROLMA, Shenpen, Lama. Para abrir o coração: treinamento para a paz de Chagdud Tulku: Tradução de Candida Bastos. Três Coroas: Makara, 2007.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 11. ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.

FERNANDES, Sonia Regina. A obra como contexto: a experiência da fruição que o estágio curricular do curso de licenciatura em artes visuais pode buscar observar. 22º Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Ecossistemas Estéticos. Belém- Pará. Outubro, 2013. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2013/ANAIS/simposios/05/Sonia%20Regina%20Fernandes.pdf. Acessado em: 18 jun. 2020.

FISCHER, Ernst. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.

FONSECA, Lucia Maria Batista; MATOS, Maria Dulce Gonçalves de; OLIVEIRA, Erick Cristian Tourão Oliveira; BARROS, Osvaldo dos Santos. A interdisciplinaridade e o trabalho docente: uma perspectiva dialógica nos anos iniciais do ensino fundamental. Anais do XII Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20318_9974.pdf. Acessado em: 18 jun. 2020.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LENOIR, Yves. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum. São Paulo, v. 1, n.1, dez./jul. 2005 – 2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3109/2049. Acessado em: 18 jun. 2020.

MEDEIROS, Celia Maria. O Sujeito Bakhtiniano: um ser de resposta. Revista da Faculdade do Seridó. v. 1. n. 0. Jan./Jun. 2006. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/verProducao?idProducao=498282&key=9a9b04bf9c6293b856e4ff55919ee532. Acessado em: 18 jun. 2020.

MELO, Maria do Céu. O Pensar e o Fazer Artísticos na Formação de Professores. Currículo sem Fronteiras, v.5, n.1, pp.96-116, Jan/Jun 2005. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol5iss1articles/melo.pdf. Acessado em: 18 jun. 2020.

NÓVOA, Antonio. Os professores e as histórias de sua vida. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

SOMMERMAN, Américo. Objeto, método e finalidade da Interdisciplinaridade. In: PHILIPPI, Arlindo Junior; FERNANDES, Valdir. (Orgs.) Práticas da interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri, São Paulo: Manole, 2015.

ZANELLA, Andréa Vieira; CABRAL, Marcelo Grimm; ROS, Sílvia Zanatta Da; URNAU, Lílian Caroline; TITON, Andréa Piana; WERNER, Francyne Wolf; SANDER, Lucilene. Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Caderno de Psicopedagogia. v.6 n.10. São Paulo, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-10492006000100002. Acessado em: 18 jun. 2020.

Published

2020-08-31

How to Cite

MARTINS DE PAIVA RIBEIRO, Carollina; MAGALHÃES ALVES, Jacqueline. TEACHING KNOWLEDGE AND SENSES IN ARTISTIC EXPRESSIONS: COLLECTIVE REFLECTIONS IN AN INTERDISCIPLINARY SCHOOL CONTEXT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 2, p. 1499–1511, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1499-1511.id780. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/473. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies