TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426Keywords:
Mathematical Education, Geometric Transformations, Teaching PracticesAbstract
This work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics.
Downloads
Metrics
References
BLANCO, Maria Mercedes García. A formação inicial de professores de matemática: fundamentos para a definição de um curriculum. In: Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado das letras, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Terceira versão final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática – 5ª a 8ª séries. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Revista proposições v. 4 n. 1[10] março, 1993
DARLING-HAMMOND. Linda. BRANSFORD, J. Preparing teachers for a Changing world. What teachers should learn and be able to do. The National Academy of Education. Jossey-Bass-CA: São Francisco, 2005.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
JARAMILLO, Diana. Processos metacognitivos na (re) constituição do ideário pedagógico de licenciados em matemática. In: FIORENTINI, D. (ORG). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos e novos olhares. Campinas, SP: Mercado das letras, 2003.
MEDEIROS, Lígia Giesta Ferreira. Dando movimento à forma: as transformações geométricas no plano na formação continuada à distância de professores de matemática. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Vassouras: Universidade Severino Sombra, 2012.
MEDEIROS, Margarete Farias. GRAVINA, Maria Alice. Geometria dinâmica no ensino de transformações no plano. In: Professor de Matemática Online: Revista eletrônica da Sociedade Brasileira de Matemática. V. 3. N. 1. 2015 DOI: https://doi.org/10.21711/2319023x2015/pmo35
NACARATO. Adair Mendes et al. Professores e futuros professores compartilhando aprendizagens: dimensões colaborativas em processo de formação. In: NACARATO, Adair Mendes. PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
OLIVEIRA, Sabrine Costa. (Re)construção do pensamento geométrico de professores numa abordagem investigativa sobre simetria de reflexão. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016.
RUDIO, Franz Victor. Introdução ao projeto de pesquisa. 34. ed. Petrópolis - RJ: Vozes, 2007.
SHULMAN, Lee. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del professorado. v. 9, 2, 2005
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014 DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério, In: Revista Brasileira da Educação, n.º 13. ANPED. São Paulo, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.