LEARNING DURING PROFESSIONAL EXERCISE: A STUDY IN THE LIGHT OF THE TEACHING LEARNING FOCUSES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p465-481.id530

Keywords:

Mathematics education, In-service Teacher Education, Focuses on Teaching Learning (FAD)

Abstract

This article presents the results of a research whose objective was to highlight traces of teaching learning arising from the teaching professional exercise in Higher Education. Three deponents, teachers of Higher Education, participated in a semi-structured interview, consisting of themes that address the teaching profession. The transcripts of the interviews were organized and analyzed through the Discursive Textual Analysis procedures, taking as a priori categories the Teaching Learning Focus (FAD). The answers were accommodated in the categorical structure, allowing the elaboration of two profiles, one that approaches an identification with the profession and another that expresses the reflection about the teaching and the teaching community. It was evidenced that the FAD are present and necessary for the understanding of how teacher learning occurs, because in the answers in general, the interviewees expressed concerns to reflect on their practices and that, in this course, they go through the FAD, learning more respect for the teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Keila Tatiana Boni, UNOPAR

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL) Professora na Universidade Norte do Paraná (UNOPAR)

Diego Fogaça Carvalho, UNOPAR

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL) Professor do Programa de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias (UNOPAR). Professor do Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Anhanguera Uniderp (UNIDERP)

References

ARRUDA, Sérgio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello; FREGOLENTE, Alexandre. Focos da aprendizagem docente. Alexandria, Santa Catarina, v. 5, p. 25-48, 2012.

ARRUDA, Sérgio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello; PIZA, Cristina Aparecida de Melo; FELIX, Rosélis Aparecida Bahls. O aprendizado científico no cotidiano. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 02, p. 481-498, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200016

CAMPELO, Maria Estela Costa Holanda. (2001). Alfabetizar crianças – um ofício, múltiplos saberes. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. 2001.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de.; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

CARVALHO, Diego Fogaça; PASSOS, Marinez Meneghello. A autoscopia e o desenvolvimento da autonomia docente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 10, n. 20, p. 80-100, 2014. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v10i20.2300

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

GÓMEZ, Angel Pérez. O Pensamento Prático do Professor: a Formação do Professor como Profissional Reflexivo. In: NÓVOA, Antonio (Org). Os Professores e a sua Formação. Lisboa: Dom Quixote/IIE, 1997.

LUCAS, Lucken Bueno; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sérgio de Mello. Os focos da aprendizagem docente (FAD) como valores gerais para a formação inicial de professores de Biologia. Investigações em Ensino de Ciências, Rio Grande do Sul, v. 20(1), p. 15-34, 2015. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v20n1p15

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, Adair Mendes.; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. Formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 213-231.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

MOREIRA, Plínio C.; et al. Quem quer ser professor de matemática? Zetetiké, Campinas, v. 20, n. 37, p. 11-33, 2012.

PONTE, João Pedro da. Concepções dos Professores de Matemática e Processos de Formação. Educação Matemática: Temas de investigação. Universidade de Lisboa. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992.

PONTE, João Pedro da.; CHAPMAN, Olive. Preservice mathematics teachers' knowledge and development. In: English, Lyn (Ed.), Handbook of international research in mathematics education. New York, NY: Routledge, 2008. p. 225-263.

RAMOS, Fernanda Zandonadi; et al. O Estágio Supervisionado na Formação do Professor à luz dos Focos de Aprendizagem Docente. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA, 4, 2014, Ponta Grossa: 2014.

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2010.

Published

2019-12-27

How to Cite

TATIANA BONI, Keila; FOGAÇA CARVALHO, Diego. LEARNING DURING PROFESSIONAL EXERCISE: A STUDY IN THE LIGHT OF THE TEACHING LEARNING FOCUSES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 465–481, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p465-481.id530. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/514. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies