A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p482-498.id551Keywords:
Al-Karismi Journal, History of Mathematics Education, Didactic resourceAbstract
The incorporation of historical documents in the field of mathematics is still scarce when it comes to their insertion in teaching. This is even more serious when we resort to the use of texts that were published by Brazilian mathematical educators, among them, the Professor Julio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), known as Malba Tahan and for the publication of articles, textbooks, scientific books and the journal Al-Karismi. This article aims to present some didactic activities involving magic squares using the journal Al-Karismi edited by Malba Tahan in the 1940s and 1950s. To compose the activities, we used the theory of Mendes (2009) of historical investigative activity, which were validated in a course of university extension in the initial training of Mathematics teachers. Thus, a study involving the Brazilian History of Mathematics Education may contribute to an improvement in the process of mathematical learning linked mainly with historical investigative activities.
Downloads
Metrics
References
BARONI, Rosa Lúcia Sverzut; TEIXEIRA, Marcos Vieira; NOBRE, Sergio Roberto. A investigação Científica em História da Matemática e suas Relações com o Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho. (Orgs.). Educação Matemática: pesquisa em Movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p.172-173.
BIGGS, Norman Linstead. The roots of combinatorics. Historia Mathematics, Espanha, v. 2, n. 6, p.109-136, maio 1949. Disponível em: . Acesso em: 02 abr. 2017.
CASTANHO, Aristides. Pintura Geométrica dos Quadrados Mágicos. Al- Karismi, São Paulo, n. 3, p.3-5, set. 1947. Bimestral.
CHAQUIAM, Miguel. História da matemática em sala de aula: proposta para integração aos conteúdos matemáticos. São Paulo: Livraria da Física, 2015. 10 v. (História da matemática para o ensino).
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; SOUZA, Luzia Aparecida de. Elementos de História da Educação Matemática. Editora UNESP. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MENDES, Iran Abreu. História da Matemática no Ensino: Entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. São Paulo: Livraria da Física, 2015. (História da Matemática para Professores).
MENDES, Iran Abreu. Investigação Histórica no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna Ltda, 2009.
MIGUEL, Antonio; MENDES, Iran Abreu. Mobilizing histories in mathematics teacher education: memories, social practices, and discursive games. In: ZDM Mathematics Education (2010) 42, p.381-392. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-010-0255-8
OLIVEIRA, Cristiane Coppe de. A Revista Lilaváti (1957) De Malba Tahan: buscando situações de aprendizagem acerca da história da matemática como recurso didático. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2014, Baurú. Anais... . Baurú: Faculdade de Ciências, 2014. v. 1, p. 1 - 11. Disponível em: <http://www2.fc.unesp.br/enaphem/anais/>. Acesso em: 14 ago. 2016.
OLIVEIRA, Cristiane Coppe de. A sombra do arco-íris: um estudo histórico-mitocrítico do discurso pedagógico de Malba Tahan. 2007. 171f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, USP, São Paulo. 2007.
SILVA, Clóvis Pereira da. A Matemática no Brasil: história de seu desenvolvimento. São Paulo: Edgard Blücher, 2003.
TAHAN, Malba. O homem que calculava. Rio de Janeiro: Record, 2015.
WIELEITNER, Heinrich. Historia de la Matematica. Barcelona: Labor, 1932.
JAHNKE, Hans Niels et al. The use of original sources in the mathematics classroom. In: FAUVEL, John; MAANEN, Jan van. (eds). History in mathematics education: the ICMI study. Dordrecht: Kluwer, 2000. Cap. 9. p. 291-32
JANKVIST, Uffe Thomas. On the use of primary sources in the teaching and learning of Mathematics. In: MATTHEWS, Michael R. (Ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. Dordrecht: Springer, 2014. Cap. 27. p. 873-907. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_27
PEREIRA, Ana Carolina Costa; PEREIRA, Daniele Esteves. Ensaio sobre o uso de fontes históricas no ensino de matemática. Rematec: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Natal, v. 10, n. 18, p.65-78, jan.- Abr. de 2015.
SAITO, Fumikazu. História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHMat, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.