USING THE CIGS ZOO FOR SCIENCE TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p685-696.id524

Keywords:

Non-formal spaces, Science teaching, Zoo

Abstract

Zoos are important educational tools for teaching, research, and conservation of biodiversity. Our objective was to point out possibilities of working with Science teaching in an Amazon zoo. This is a qualitative research with a descriptive approach. It was carried out during a course entitled "Science Education in non-formal spaces" at Graduate Program in Education and Science Teaching in the Amazon. We used direct observation, with a reflective and critical look. We used field notebook and camera for data recording. The CIGS Zoo is a biodiversity rich environment that enables students to learn through educational practices, in a similar way to students' previous knowledge. It was important for the masters' class to have this experience with a researching professor's view, and how we can use these spaces in science classes. We reflect on the possibility for teaching, relating theory and practice, paving the way for meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francinete Bandeira Carvalho, PPGEEC

Mestranda em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEEC/UEA) Bolsista da FAPEAM

Augusto Fachín Terán, PPGEEC

Doutor. Professor do Curso de Pedagogia e do Curso de Mestrado em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEEC/UEA)

Maria Francisca Gomes da Silva

Pedagoga. Especialista em Psicopedagogia

References

ALENCAR, Raimundo Nonato Brilhante de; FACHÍN-TERÁN, Augusto. O processo de aprendizagem das crianças por meio da música e elementos sonoros em espaços educativos. Manaus: Editora e Gráfica Moderna, 2015. 186p.

ARAÚJO, Joeliza Nunes; SILVA, Cirlande Cabral da; DIAS, Odilene; FACHÍN-TERÁN, Augusto; GIL, Antonio Xavier. Zoológico do CIGS: um espaço não-formal para a promoção do ensino de zoologia no contexto da Amazônia. Trabalho de comunicação oral apresentado no I Simpósio Internacional de Educação em Ciências na Amazônia - I SECAM. 2011. Disponível em: https://ensinodeciencia.webnode.com.br/. Acesso em: 20 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Currículo Nacional do Ensino Básico – Competências essenciais. Ciências Físicas e Naturais, 2001.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. 4 ed. São Paulo: Makron Books, 2002.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 7 ed. Ijuí: Unijuí, 2016.

FACHÍN-TÉRAN, Augusto; SANTOS, Saulo Cézar Seiffert. Novas perspectivas de Ensino de ciências em espaços não formais amazônicos. Manaus/AM: UEA Edições, 2013.

GHEDIN, Leila Marcia; MARQUES, Fábio Francisco de Freitas; FACHÍN-TERÁN, Augusto; GHEDIN, Iliane Margarete. A educação científica na educação infantil. Areté. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v.6, n.10, 2013, p. 42-52. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/59. Acesso em: 10 fev. 2019.

GHEDIN, Leila Marcia; GHEDIN, Iliane Margarete; FACHÍN-TERÁN, Augusto. Análise das placas informativas em espaços não formais da cidade de Manaus, Amazonas, Brasil. 4º Encontro Internacional de Ensino e Pesquisa em Ciências na Amazônia. 2014. Disponível em: https://ensinodeciencia.webnode.com.br/. Acesso em: 20 ago. 2019.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONZAGA, Leila Teixeira; FACHÍN-TERÁN, Augusto. Espaços não-formais: contribuições para educação científica em educação infantil. In: BARBOSA, Ierecê et al. (orgs.). Avanços e desafios em processos de educação em Ciências da Amazônia. Pp. 30-46. Manaus: UEA/Escola Normal Superior/PPGE-ECA, 2011.

KRAEMER, Maria Luiza. Formação de Professores: Aprendendo com criatividade. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

KRASILCHIK, Myriam; MARANDINO, Martha. Ensino de Ciências e Cidadania. São Paulo: Moderna, 2004.

MACIEL, Hiléia; FACHÍN-TERÁN, Augusto. O potencial pedagógico dos espaços não formais da cidade de Manaus. Curitiba, PR: CRV, 2014. 128p.

ROCHA, João Marinho da; FACHÍN-TÉRAN, Augusto. O projeto manejo de quelônios amazônicos “pé-de-pincha” e sua contribuição na educação científica em duas comunidades ribeirinhas do assentamento agrícola “Vila Amazônia”, Parintins-AM. In: Novas perspectivas de Ensino de ciências em espaços não formais amazônicos. Manaus/AM: UEA Edições, 2013. DOI: https://doi.org/10.24824/978858042990.9

ROCHA, Sônia Claúdia Barroso da; FACHÍN-TERÁN, Augusto. O uso de espaços não formais como estratégia para o ensino de ciências. Manaus: UEA/Escola Normal Superior/PPGEECA, 2010.

SALLES, Gilsani Dalzoto. Metodologia do ensino de ciências biológicas e da natureza. Curitiba: Ibpex, 2007.

VIEIRA, Valéria; BIANCONI, Maria Lucia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Currículo, v.57, n.7, 2005, p. 21-23. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v57n4/a14v57n4.pdf. Acesso em: 15 fev. 2019.

Published

2019-12-27

How to Cite

BANDEIRA CARVALHO, Francinete; FACHÍN TERÁN, Augusto; GOMES DA SILVA, Maria Francisca. USING THE CIGS ZOO FOR SCIENCE TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 685–696, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p685-696.id524. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/529. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies